handdator

Visa fullständig version : tuggande rödzebra - trött eller sjuk?

Nils Holmström
2004-12-14, 10:54
Såhär i när man går i väntans tider blir man lätt lite nojig, så det hade varit fint med lite lugnande ord...

Har en Rödzebrahona som går och tuggar, förmodligen för första gången. Igårkväll fastnade hon i en liten springa bakom bakgrunden och glaset. Hon satt dock itne hårt fastkilad och det räckte att jag drog i bakgrunden nån millimeter så kunde hon simma iväg. jag märkte det när jag kom hem så hon kan ha suttit fast och försökt komma loss ett tag. senare på kvällen verkade hon ganska slö, simmade bara om hon var "tvungen" och låg vid något tillfälle nästan på botten med magen. när rödzebrahanen kom farande blev det dock fart på henne tills hon hittat någonstans att gömma sig.

vad trior ni, var hon bara utmattad efter att försökt kämpa sig loss eller ska jag börja titta efter sjukdomar?

Erik Österlund
2004-12-14, 11:00
Jag blir väl snart utnämnd till nojjarnas mästare men...

Jag har igång en tråd ang. bukvattensot. läs där och kolla in de symptomen. Ifall det fortsätter och om firren slutar käka kan det vara jobbigt!

Firrarna drabbas av den här åkomman om de är stressade, jag vet inte hur lång tid de ska vara stressade för att det ska bryta ut men...

Det är inte meningen att skrämma upp dig men som sagt, jag är nog nojjarnas okrönte konung

Nils Holmström
2004-12-14, 11:25
problemet är ju att det inte går att kolla huruvida hon äter eller inte, för det gör hon ju inte i alla fall så länge hon tuggar, och hon visar inga andra symtom (uppsvällning, utstende fjäll, bölder) och hon ligger inte _bara_ på botten, hon simmar omkring, om än lite slöare än vanligt.

men å andra sida är det inte ömöjligt, hon är ju utsatt för viss stress med graviditet och uppvaktande hane, dessutom har det varit lite tjafs bland rödzebrahonorna också...

Erik Österlund
2004-12-14, 12:20
Jag har inte heller sett bölder på mina firrar men de har bukvattensot, det e helt klart!

Kolla om du ser en färglös tråd istället för vanlig skit som hänger från fisken.

Det är lätt att behandla i ett tidigt stadium. Det smittar eftersom de andra fiskarna tuggar på skiten som flyter omkring, eller äter på de fiskarna som eventuellt dör.

Ingen rolig sjukdom att få...