Visa fullständig version : fluval 204
mattiasJ
2004-12-13, 16:06
jag har precis införskaffat ett 220 l akvarium med ett Fluval 204 filter. Tidigare hade jag ett 105 l akvarium med ett innerfilter. Min fråga är följande. Hur stark ska vattenstrålen vara som kommer ut i "ut-röret". I mitt innerfilter var det ett himla tryck men i mitt fluval är strålen mycket svagare. Eftersom jag aldrig tidigare haft ett ytterfilter är jag lite osäker vad som är rätt och fel.
mvh
Jaadu. Inte för stark så det virvlar runt fiska här o där. Men så det cirkulerar lugnt i hela akvariet, typ...
Man kan ju reglera med spaken.
mattiasJ
2004-12-13, 16:39
Jag har reglerat med spaken och den står på max flöde. Strålen är ändå mycket svagare än mitt innerfilter. hmm...svårt att förklara men hoppas ni som har ett fluval försöker förklara
mvh
Alltså.. Jag tycker inte den är slö. Mitt innerfilter var inte alls lika kraftigt som detta. om du sätter det precis under vattenytan, borde det rejsa på =)
Du kanske har satt det för långt ner?
Mitt går också lite segt tycker jag. Men vattnet cirkulerar hyffsat iaf.
Du kan ju alltid testa att lyfta upp filtret lite så att pumphöjden blir mindre. Det kanske kan öka flödet lite genom akvariet.
Edit: Amanda hann före
Lucas_no1
2004-12-14, 13:33
är det begagnat så kanske du ska se hur det ser ut i rören och i insugsventilen.
Mitt 304 sprutar som fasen på max läget.
LadyTiera
2004-12-15, 12:15
mitt sprutar på som bara satan, mina zebrafiskar har en bra ström att simma i
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.