Visa fullständig version : Avstängd belysning, hur påverkas fiskarna?
Jag antar att fiskar också sover/vilar sig. Någon som vet hur många timmar om dygnet dom gör detta? Såvida mina kära nyinköpta fiskar inte tar någon skada så hade jag tänkt att ha belysningen avstängd under nätterna och på under dagarna. Bör detta fungera?
Fiskarna bryr sig inte SÅ mycket om detta, men för att få en naturlig levnadsrytm är 10-12 timmar belysning att föredra. Jag har min belysning på 10-22.
I Sverige har vi ju väldigt ljust på sommaren, så det är svårt att få någon naturlig dygnsrytm för fiskarna då, men man får göra så gott man kan.
De flesta akvariefiskarna lever rätt så nära ekvatorn där dagarna är ungefär 12 timmar långa året om.
smurfmats
2004-12-12, 21:52
är väl mer dina växter som tar skada av att inte ha tänt i akvariet...
Lånar tråden lite om det är okej.
Om man stänger av dagsljuset och även har nattljus skulle det vara en bra ide eller vill dom små liven ha svart på natten?
Som tidigare sagts, fiskarna bryr sig inte SÅ mycket om detta. Ett svagt nattljus är nog OK, men algerna kanske tycker om det lite för mycket.
Det kan vara bra att ha nattljus, särskilt om man har t.ex. yngelvårdande ciklider i akvariet (de ser faror bättre då), eller om man har nervösa fiskar (som då mindre ofta grips av panik och skadar sig på inredningen/hoppar ut).
Jag brukar undvika att ha nermörkt vid akvarier nu mer - visst, man kan få alger, men jag har många nervösa fiskar som annars gärna skadar sig/hoppar ut.
Ursprungligen skickat av swetrot
Som tidigare sagts, fiskarna bryr sig inte SÅ mycket om detta. Ett svagt nattljus är nog OK, men algerna kanske tycker om det lite för mycket.
Vad grundar du ditt påstående på? Jag tror att det bästa alltid är att efterlikna deras naturliga miljö så mycket som möjligt. Om det är mörkt ca 13 timmar om dygnet i deras hemtrakter, så borde de ha ett *behov* av att ha det mörkt ca 13 timmar om dygnet även i våra akvarier.
Sen är det nog olika beroende på hur det ser ut i deras hemtrakter. I Amazonas kan jag tänka mig att det är väldigt mörkt under vattnet om näterna, medans i någon stor afrikansk sjö kan det vara ljusare.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.