Visa fullständig version : Krävs ljus i ett tomt nystartat akvarie?
Undrar om man behöver ha något ljus i ett helt nystartat akvarium utan några fiskar eller växter? Det ska stå i två veckor å bilda bakterier innan jag sätter i mina fiskar...
Mathias-D
2004-12-12, 20:48
Det är väll lika bra att ha ljuset på för växternas skull.
smurfmats
2004-12-12, 20:54
nej det behöver du inte, men bildas det bakterier utan fiskar?
Det bildas väldigt få "nyttiga" bakterier utan fiskar. Att ha akvariet igång i två veckor och bara vänta på något är att spilla tid som inte är värt något. Det enda som förmodligen händer är att alger får en bra grogrund.
Jag skulle göra så här: Sätt i några få fiskar (testpiloter) och låt dem sedan gå där. Mata försiktigt och ha gärna Nitrivec tillgängligt för eventuella nitritspikar.
Ett akvarie tar c:a 40 dagar på sig innan man kommit igenom en hel nitrifikationscykel och man därmed kan börja tala om ett akvarium i balans. Därmed inte sagt att det efter 40 dagar tål vad som helst, men efter den tiden är det mindre sannolikt att några obehagliga överraskningar inträffar om akvariet är normalbefolkat och matningen OK.
För att ändå svara på din fråga: Nej, det behövs inget ljus i ett akvarium med bara grus och vatten. Ljuset är mest för växternas skull. De bakterier du vill ha bryr sig inte om det.
Jag har cyklat mitt 250L enligt metoden som beskrivs i följande länken och är väldigt nöjd. Enda problemet är att jag har fått några alger som trivs med ammoniaken. Men det viktiga är att jag inte offrat några fiskar:
http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.