Visa fullständig version : härdning av silicon??
Hej!!
Slog sönder bottnen på vårt 8-kantiga akvarium i onsdags... lämnade in den för lagning och igår (fredag) fick jag hämta det... det jag undrar är hur länge jag måste vänta innan jag kan fylla vatten i det... det luktar fortfarande ättika.
Silicon brukar härda med en hastighet av ca 2mm/dygn så en 4mm fog härdar på cirka ett dygn. (man räknar från båda sidor)
Jag brukar ge det ett par dagar till bara för att vara säker. Jag brukar inte vattenfylla före det har blivit helt luktfritt.
lysröret
2004-12-11, 16:01
2 dygn räcker, det vill jag lova.
Jasså det vill du? Om glaset är, låt oss säga 12mm så skulle fogen ta minst tre dygn att härda. Sen kan det ju vara trevligt att låta den lufta ett par dagar så man slipper ättiksdoft från akvarievattnet samtidigt som man då kan känna sig lite säkrare på att inte akvarievattnet ska hamna på vardagsrumsmattan.
Lysröret, du måste tänka på att vad du säger på ett forum kan få otrevliga konsekvenser för andra människor. Du verkar riktigt hemma på belysning men ibland verkar du kliva in på områden där du inte riktigt verkar veta vad du talar om.
Jag har hört rykten om att du är hemma på saltvattensakvaristik och då borde väl du om någon veta att man aldrig ska stressa fram resultat.
peterhaack
2004-12-12, 11:17
Hej jag limmade i ny framruta på mitt 200 och jag väntade 2dygn tills härdning var klar sedan fyllde jag upp med vatten (i källaren) och lät det stå två dygn med vatten då upptäckte jag att det läckte lite i ena hörnan och limmade om det igen (ja inte hela jag skar bort silikonet därifrån det läckte ca 20cm på alla håll) detta fick härda i två dygn igen, sedan vatten som stod i två dygn tömmde det igen och under tiden som jag tömmde sköljde jag av fogar och putsade av fogarna med fingrarna så man fick bort ättikan för det lägger sig som en hinna på fogen.
Man kan känna det genom att det liksom glider lite lättare när man har ättikan på sen blir det lite trögare när hinnan e borta.
Iaf så fyllde jag upp det igen och det stod sedan ett dygn till sedan var det klart för användning.
Så låt det stå lite extra.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.