Visa fullständig version : Yngel-akvarium?
De hära "yngel-akvarium" som man sätter i de vanliga akvariet. Är de en kasse under som ynglen kan simma ner i då? För om honon är i "akvariet" så käkar hon väl upp ynglen?
Och hur mycket kostar ett sånt?
Mathias-D
2004-11-13, 17:11
ja det är ett galler som dom men inte honan kommer ner i...det kostar inte mycket.
Det finns 2st olika modeller. Den ena är gjord i plast och en bit ovanför botten på den så är det ett galler där ynglena kan simma ner igenom och sedan finns det dem som är gjorda i nät men i dem så kan honan komma åt ynglena.
/Glenn
Okej, då ska jag skaffa en sådan i galler. Men hänger de nån slags påse under som ynglen hamnar i när de simmat igenom gallret ?
det är två nivåer! Ett där honan simmar sen kommer ynglena ner igenom gallret till en annan nivå! Tänk dig en låda med galler i mitten horisontellt. Den går i sin tur att dela upp i två så man kan ha två honor. kostar bra bit under hundralappen!
Mvh
Alex
Okej, då fattar jag. De varkar ju bra. Känner en som har guppy en av honorna fick just yngel i ce vanliga akvariet. Tror att inte av de överlevde. HAR ej sätt några iaf. Är de stor chans att något av dem överlever?
Det finns en i plast den är bättre är den där med nät
det är ganska jobbigt att ta bort alger på den med nät..
en yngel korg kann kosta unge fär 50kr =(=)
oj jag stavar lite konstigt
(tror jag)
i min yngelbur så brukar ynglen simma upp igen genom gallret så honan äter upp dom. men min bur flyter på ytan.
Okej, får kolla mig runt. Men när man ser att alla ynglen är födda, då flyttar man väl tillbaka honon ut i akvariet. DÅ kan väl ingen käka upp ynglen?
smurfmats
2004-11-14, 13:13
flyter inte alla yngelburar??
precis amalia, ut med honan när hon fött klart så lever ynglen kvar i buren
Okej, men den största delen av buren måste väl vara undervatten?
Mathias-D
2004-11-14, 14:52
Kolla denna: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Fodkasseny.jpg
det är som små pontoner som håller en den åvan ytan..men har märkt att det har vart fiskar som kommit/hoppat över från karet till kassen och ätit yngel..lr tvärtom.
Okej, de va exakt en sån som jag täänkte skaffa. Men hur länge måste ynglen vara i den då?
smurfmats
2004-11-14, 17:33
tills de inte passar i de större fiskarnas munnar..=)
Jag har en sån yngelbur och det funkar super men du får inte ha i honan för länge för då dör den,tyvärr gorde jag det misstaget!
Okej, de bor gurami,sorgmanteltetra, molly en mal och såklar guppy i akvariet.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.