Visa fullständig version : Doppvärmare för 250L resp. 60L?
Mollymamman
2004-11-12, 10:34
Vilken doppvärmare och framför allt hur många W behöver den vara på för att räcka till ett 250L?
Hur många W för ett 60L?
Mollymamman
2004-11-12, 11:19
Ingen som kan ge förslag? Tänkte beställa på akvakompis. Kanske 200W till 250L?
100-125 watt till 250-liters och 50 till 60-liters på ett ungefär, men man kan gå lite både upp och ner.
Satsa på kvalitet och se inte bara på priset när du köper doppvärmare.
Jag litar på Jäger, men det finns säkert fler märken som fungerar.
Mollymamman
2004-11-12, 17:44
Jag köpte i min zoobutik Aqua-El. 200w och 75w. Vår värmepump i huset har gått sönder så detta är en snabb lösning. Därför köpte jag billigt. Annars brukar jag inte ha doppvärmare. Nu har jag en fråga: Hur sätter man den? Ska plasten med vridknoppen sitta ovanför vattenytan? Eller kan hela vara under? Blir inte klok på bruksanvisningen (är inte på svenska).
Glaset skall vara i vattnet, det är det viktigaste, sedan kan du nog ha lite av det som är över glasröret i vattnet också.
Skulle du sänka ner hela doppvärmaren är det nog ingen ko på isen för det, men det är ju lite av ett vågspel, det går ju så länge det går ;)
Inte ens Jägers tidigare doppvärmare var utlovade som helt dränkbara, men hur många är det inte som har dom helt nersänkta ?
Som regel går det bra, men ibland händer det trots allt att lite vatten tränger in. Numer lär de dock vara dränkbara.
Lita inte på någon skala, sätt dom i något mellanläge och kolla var temperaturen hamnar. Blir det för varmt, vrid ner termostaten och räcker det inte, tadaa, vrid upp den ;)
Mollymamman
2004-11-13, 08:40
Tack för svaret!
Jag har installerat dem och de verkar funka riktigt bra. Väldigt mycket aktivitet på min silvermollyhane nu. Tjejerna har det hett om öronen...*fniss*.
Min Juweldoppvärmare är helt nedsänkbar... 50W till 110 liter förresten...
Jaha, min senaste Jäger också....150W till 540 liter förresten... (skulle funka med mindre), för att inte tala om de som inte behöver någon doppvärmare alls.
Mina "icke-nedsänkbara" är nedsänkta sedan flera år och funkar alldeles utmärkt ändå, så vadå :)