Visa fullständig version : Myaxzin mot svamp?
Köpte förut medicin till min svampsjuka molly, men damen i affären verkade inte helt 100 på vad det skulle vara så jag vill gärna få veta om ni tror det kommer att funka. Min molly badar nu i en lösning av Myxazin. Rätt eller fel?
Kramfors
2004-11-08, 21:51
MYXAZIN Preparat mot sår, fenröta, kroppsröta och andra bakteriellt relaterade sjukdomar i alla akvarier. Myxazin kan användas vid desinficering av levande foder såsom röda mygg, tubifex och daphina med standard dosering.
Ja, jag förstår på förpackningen att det är anticeptiskt på något sätt, men är fisksvamp en bakteriellt relaterad sjukdom?
Kramfors
2004-11-09, 09:18
Svampar finns i alla akvarier de är en del av balansen, det bryter tillsammans med andra organismer föroreningarna.
En fisk i bra kondition ska inte få svamp, då de skadats fysiskt eller är i dålig kondition kan de drabbas.
Svamp är inte bakterier.
Rödbettan
2004-11-09, 10:29
Helt sant - bakterier och svampar bekämpas med olika medel. Men eftersom det på förpackningen står "..samt svampsjukdomar" skulle man kunna tänka sig att de tillsatt något anti-svampmedel också, eftersom det är rätt vanligt att svamp uppkommer runt sår.
En annan fråga, om doseringen av Myxazin:
Det står bara att "1 ml per 15 liter vatten, används dag 1-5".
Betyder det att koncentrationen kommer öka för varje dag eftersom man häller i ytterligare medicin, eller är det underförstått att man ska göra delvattenbyte?
Kan det kanske vara att det bryts ner succesivt så att koncentrationen inte adderas dag för dag.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.