Visa fullständig version : Kondens?!
Hejsan!
Jag har ett nytt möbelakvarium med ett svart plastlok ovanpå där lysröret också sitter fast. Men jag har väldiga problem med kondens! vattnet i princip droppar ifrån locket ut på möbel och akvarium. Där finns ett liten foderlucka i mtten på det stora locket när jag har den öppen så verkar det som om det inte droppar längre men det e inte så värst snyggt att den är öppen hela tiden. Hur skall man lösa detta. Jag har sett vissa akvarium som har fläktar i locket. Kanske man ska göra hål och montera dit två fläktar som brummar då o då. Eller finns det något anat alternativ?
Mvh Alex
jorgen41
2004-11-06, 11:41
Du kan ju göra små hål i bakkanten på rampen.
Sänka temperaturen i vattnet lite.
Temperaturen ligger redan på 24C. Fiskarna vill inte ha det kallare. Så det med fläktar låter överambitiöst? Jag menar det blir ingen ciruklation direkt me bara hål?!
jorgen41
2004-11-06, 11:53
Cirkulationen är ju iofs sekundär eftersom kondens stiger uppåt :-)
Men tycker man att kondensen är ett problem så är nog en liten fläkt en bra ide´.
Tycker jag :-)
Ahh...
Vart ska jag sätta fläkten/arna!???
Alternativen är i foderluckan, eller bakom lysröret ska jag ha två eller en... Jag har sakerna hemma det eär bara en fråga om var! Det är ett åtta-kantigkt rektangulärt akvarium 60*30*45. AKvariet har en svart plastlock äver hela akvariet ni förstår nog hur det ser ut. Så frågan e var??
Sätt fläkten där den syns minst och inte är i vägen. =)
Ligger locket direkt på glasväggarna eller finna det någon form av list runt om?
Anledningen till att jag frågar är att vi hade problem med kondensdropppar på utsidan av vårt 250 liters kar för ett bra tag sedan. Det löste vi genom att klistra fast en mjuk gummilist runt om karet och som täckglaset sedan låg ovanpå.
Gummilisten gjorde det tätt och kondensendropparna åkte ner tillbaka i karet istället.
Mvh Elinor
*Ändring pga av stavfel :-)*
Hej.
Det är som du säger det sitter en list runt akvariet, och hela detta plastlock är fyllt med vatten när man tar bort eller lyfter upp det. Väldigt irriterande är det när det droppar ner allting.
Saken är att det skulle inte hjälpa med list under täckglaset för mn del för att vattnet samlar sig på svartaplastlocket och rinner ut med sidorna! Där sitter såkallat fodringsavfasningar på täckglaset och det är där antagluigen vatttnet tar sig igenom..
för mig blir det mer kondens om man flera cm (5-10cm)med luft ovanför vattenytan, har jag mer vatten så blir det ju inte så mycket kondens.
Jag har fyllt upp til 2 cm ifrån täckglaset. Well det blir väl till att borra hål för fläktar imrogon. Kan vara mkt bra på sommaren.
Problemet är löst!
Det som funkar är att sänka trycket på luftpumpen det är den som är tjuven i dramat.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.