handdator

Visa fullständig version : Automatiskt vattenbyte...

robbygg
2004-11-05, 10:10
Hejsan!

Jag har skaffat akvarium för ett tag sen, och tycket att det är rasande intressant. Såklart vill jag ta det lite längre och bygga ett vattenbyte system. Jag har googlat en massa hittat en massa men mycket är skräp. Om man har ETT akvarium och vill ha ett automatiskt vattenbyte till det så borde det gå och fixa ju. Finns det redan nu några praktiska lösningar eller måste man "start from scratch"?
Akvariet har varken tillgång till avlopp eller tillopp i närheten. Det får bli nån enkel fristående historia, eller så är det kanske enklast och göra det för hand trots allt!?

Mathias-D
2004-11-05, 10:18
Det kanske inte är så svårt att ta en slang från karet och till toa sen suga i ena änden/ tvärtom när man ska fylla på men man kopplar den till kranen. ;)

robbygg
2004-11-05, 10:22
Tja.

Det tråkiga är att det blir massa slangar överallt!? Kanske hade vatt bättre med 2st 15liters dunkar undangömt. Varar en med doppvärmare som är påfyllnings dunk. Där den andre är avfalls dunk. Lite pumpar och automatik så är det löst kanske?

mvh alex

Mathias-D
2004-11-05, 10:23
Men dom måste ju också tömmas?

plizken
2004-11-05, 10:26
Automatiskt vattenbyte klingar lika lent i mina öron som "fred på jorden" och "skattefritt" så säg till om ni hittar något fungerande system.. =)

robbygg
2004-11-05, 10:30
Tömma dunkarna jovisst! Mend et räcker med att tömma avfalls dunken när den är full, o det är inte lika ofta som man byter vattnet förhand, och dte är nimt tycker jag. Frågan är påfyllning hur länge vattnet håller sig friskt där?

Mathias-D
2004-11-05, 10:35
Ursprungligen skickat av plizken
Automatiskt vattenbyte klingar lika lent i mina öron som "fred på jorden" och "skattefritt" så säg till om ni hittar något fungerande system.. =)

det är en av dom roliga delarna ju...(det roligaste måste ju vara att köpa mer saker men).....

Robbygg: Men den som är påfyllngins dunken måste ju också fyllas och den andra tömmas. det måste ju lika mycket vatten dit som ska ut det blir bara vid ett annat tillfälle?

robbygg
2004-11-05, 10:40
Sant, men problem är till för att lösas! Iaf ligger detta på ritbordet nu och det ska lösas. Vattnet måste nog vara ganska näringsrikt när man pumpar ut det irfån akvariet. kanske man skulla kunna ha det till att bevattna krukväxterna med!

Mathias-D
2004-11-05, 10:48
""Man skulla kunna ha det till att bevattna krukväxterna med!""

-Det går ju. Inget klor lr sån skit utan naturligt vatten.

Blir det bra och du hittar en lösning så vill man se bilder[:P]

heeke
2004-11-05, 10:52
... bättre med 2st 15liters dunkar ...
Förstår inte riktigt vitsen med automatik när det du tömmer ut, och fyller på, dvs 15 liter, inte är något problem att bära i en (1) hink eller dunk.
Hade förstått dina funderingar lite bättre om du bytt lite mer vatten. Jag själv byter 200-250 liter i veckan och det funkar kanon med en slang till badrummet. Bara att fylla den med vatten innan man stoppar den i karet så slipper man suga i gång häverten. Sedan är det bara att koppla den på kranen när nytt vatten ska i.

Åhsa
2004-11-05, 10:57
Sen måste ju botten städas också...den blir lite värre och komma på en bra lösning som sköter sig själv [:-34]
Jag byter cirka 30% vatten 2 ggr i veckan och städar alltid samtidigt botten och då är det slangar hit och dit som gäller, men det funkar bra tycker jag!

mvh
Åhsa

Sabina
2004-11-05, 11:13
Har idag lämnat iväg 3 av karen för håltagning inför uppstart av ett automatiskt system! Kort kan jag säga att allt går att lösa med lite finurlighet och uppfinningsrikedom, även till ett kar.

Jag har 6 st kar på alu-ställning som jag använder till hobbyodling. Efter att hålen (diameter 33mm) är fixade skall det kopplas ytavrinningsrör (diameter 32 mm) till alla karen. Detta leds ner i ett stort hemmabyggt filter där det är förberett för automatiskt vattenbytessystem a la gardena (med avflöde givetvis). Så det skall till alla 6 karen bytas 4 liter vatten i timmen och detta kan lätt ökas i steg om 2 liter i timmen (men kan inte bli mindre än 4). Vatten drar jag från ledningarna i rummet intill.

Tilläggas bör kanske att ställningen står i källaren, men när 375 L karet skall startas i vardagsrummet så skall jag definitivt hitta en lösning även till detta.

Jag (och troligen även fiskar och sniglar) längtar tills allt är färdigkopplat. Jippie den dagen!

/Sabina

P.s har fotat en del under tiden och skall när tiden räcker till lite mer dela med mig av mina tips...:-)

heeke
2004-11-05, 11:47
4 liter i timmen ger 672 liter i veckan om man kör 24/7.
Då skulle jag också sattsa på automatik. Problemet är ju att dra rör och grejjer om man har sitt kar i vardagsrummet.

robbygg
2004-11-05, 12:27
Ok... det med dunkar o sånt tjafs kan verka bökigt. Men om man har mkt växter i hemmet så kan avtappningen lösas på det viset. Visst 15L vatten kan verka mastigt för två kaktusar =)... Sen är det där med bottenstädning. Eftersom jag är inriktad på robotik så har jag några fantasier om hur det kan lösas, med luftpump tex. Tänk er något som svävar på botten med hjälp av lufttryck sasmtidigt finns det ett insug som tar upp allt slam. Hittar man ett perfekt tryck på "svävaren" så kan den åka runt på botten med en slang upptill en boj som följer den. Men som sagt det är bara ideér! Tänk science fiction, och att inget är omöjligt. Fastän man inte kan nåt om teknik kan man alltid publicera ideén, och hoppas på att nångon annan hoppar på det!

Sabina
2004-11-05, 14:50
Jag tror att det går att fixa även till ett vardagsrumm eller liknande. Det gäller nog att starta uppfinningsrikedomen bara och se möjligheterna. Det svåra är att komma förbi problemen och vidare till nästa lösning (lätt att fastna för ett sätt). Det är dock givet att det är något svårare i lägenhet, men jag tror att även det är möjligt.

Funderade lite på min egen lösning och hur den kan fungera på även mindre vattenvolymer, kom på att med hjälp av en bevattningstimer så kan man ju mycket väl minska vattenbytena till i princip vad man vill. För mig fungerar dock 4 l i timmen bra, blir nästan 100% vattenbyte per vecka på de 6 kar som skall kopplas ihop.

Tror faktiskt även att gardena har en variant som ger 2 liter i timmen. Kanske kan vara en mer tilltalande variant?

/Sabina, full med ideér

heeke
2004-11-05, 14:57
Problemet med ett vardagsrum och auto-byte är ju inte själva funktionen i sig, utan att det ska vara snyggt. Att dra 2st rör/slangar ca 10m till närmaste kran/avlopp, desutom genom en hall eller två rum.... Där ligger problemet. Annars är det ju igentligen mycket enkelt, bara att fixa ytavrinning (går att lösa utan att borra i karet), och tillflöde av nytt vatten.

Sabina
2004-11-05, 15:02
Håller helt med! Enkelt är det inte.

Eftersom slangarna/rören inte behöver vara så grova så har jag en preliminär plan på hur jag ska kunna dölja dem bakom en list (ja relativt stor) eller liknande (vill ju gärna kunna komma åt dem också när det behövs). Som tur är har jag en händig sambo som brukar hjälpa mig med mina ideér. Men först projektet i källaren och sedan projektet i vardagsrummet. Ett steg i taget...

Men roligt är det!

/Sabina

robbygg
2004-11-05, 15:21
Snyggt? Det syns ju knappt? Allting går o göra diskret dra det nere vid golvet bakom möbler o allt sånt som står i vägen. Jag va hemma hos en kille han hade nån form av fejkad murgröna som klängde runt rören dessa gick förvisso i taken o har inget med akvarium o göra men snyggt är det. Man kan ju alltid slänga på nån belysning på det med!?

En annan diskret lösning kan vara att avfallet förångas då stannar allt det dåliga (nitrat) kvar på bottnen av förångnings prylen... Man kyler ner samma vatten igen och det kan återvinnas till stor del!

Well alting sånt här tar tid. Men konstigt är det att ingenting sånt här finns för hobby entusiasten, det är någonting vi själva får utveckla tror jag.

urbanandersson
2004-11-08, 12:54
hej!

Det finns vita plastlister som man döljer kablar i. Dom finns i alla storlekar och man kan köpa både inner och ytterhörn till dom.
Även om man ska göra bytet manuellt eller åtminstone övervaka för att inte få strul med försäkringsbolaget så är det mycket lättare om slangarna redan finns där.
En annan diskret lösning kan vara att avfallet förångas då stannar allt det dåliga (nitrat) kvar på bottnen av förångnings prylen... Man kyler ner samma vatten igen och det kan återvinnas till stor del!
Vill man investera en del pengar så kan man köpa en pump, ett partikelfilter och ett reverse osmos filter. då renar man vattnet fullständigt efterhand. sen får man se till att ha kalk ock annat i vattnet som fiskarna behöver.

Urban

heeke
2004-11-08, 13:25
Det spelar ingen roll hur lätt det går att gömma, eller hur snyggt det kan bli, när man måste dra detta förbi minst 3 dörrar och ett antal både invändiga och utvändiga hörn, alltsammans i en hyreslägenhet. ;)
Funkar bra att ta fram slanngen en gång i veckan. Den blir dessutom bara hälften så lång som om man skulle dra det längs väggarna.
En annan diskret lösning kan vara att avfallet förångas då stannar allt det dåliga (nitrat) kvar på bottnen av förångnings prylen... Man kyler ner samma vatten igen och det kan återvinnas till stor del!Bara att plocka fram kokarn då ;)

dgqlof
2004-11-13, 01:08
Sabina: Kan du inte lägga ut dina bilder? Jag är nyfiken eftersom jag själv börjat skissa på ett sådant system.

heljis
2004-11-13, 01:22
Heeke: jag är intresserad av hur man fixar ytavrinning utan att borra hål i karet.. Har du lust att förklara..? :)

Mvh,

jackson
2004-11-13, 02:27
Med två behållare och en hävert så fixar du det enkelt. Man måste garantera att oavsett om vattnet sjunker lågt i akvariumet eller i den yttre behållaren, så får inte någon öppning i häverten hamna över vattenytan. Då slutar den att fungera.
Det är inte så svårt att fixa. Finns bilder på djurportalen/AG. Titta där.
http://www.djurportalen.nu/forum.php?go=visatree&id=4&id2=647&anchor=34279#34279
http://www.djurportalen.nu/forum.php?go=visatree&id=4&id2=389&anchor=18239