handdator

Visa fullständig version : Rätt ljus?

batski
2004-11-04, 12:17
Min lysramp är en EffectLight (AkvaStabil) med 3 lysrör av vilka 2 ger ett rödaktigt ljus och det tredje (det mittersta) är mer åt varmvitt-hållet (lite grönaktigt alltså). Jag har köpt akvariet begagnat och lysrören följde med. Lysrören är 90 cm långa.

Nu till frågorna:

1 (fiskarna) Med tanke på att jag tänker ha tetror i akvariet så är det på tok för ljust med alla 3 lysrören på. Iofs finns det en strömbrytare till varje lysrör så jag behöver inte ha alla 3 på. Men jag tror ändå att det skulle vara bättre med 3 svagare rör. Förslag?

2 (växterna / färgen) Vad är ett bra ljus för växterna vad gäller färgtemperatur? Ska jag blanda 2 olika? Sen ska ljuset även vara behagligt för ögonen (mina och fiskarnas) och se naturligt ut. Förslag?

3 (placering) I fall jag bara har 1 eller 2 lysrör på vilket/vilka ska jag släcka (vad blir snyggast när fiskarna flyttat in)?

defdac
2004-11-04, 12:30
2 (växterna / färgen) Vad är ett bra ljus för växterna vad gäller färgtemperatur? Ska jag blanda 2 olika? Sen ska ljuset även vara behagligt för ögonen (mina och fiskarnas) och se naturligt ut. Förslag?

Färgtemperatur säger inget om hur bra röret är för växter.

Däremot kan man lista ut hur hårt ett lysrör slår på klorofyllet om du skaffar fram spektralfördelning, watt och lumens. Det kallas för PUR-effektivitet.

Jag har gjort en lista över några olika rör (ju högre slutsiffra desto bättre):
http://194.236.255.117/defblog/permalink/1402.html

Så är du inte överdrivet nogrann med växterna så tycker jag du ska välja efter smak, och då ger rör med högt CRi-index en väldigt naturtrogen färg (neutral Kelvin, runt 6000-8000K).

Malawi-Tanganyika brukar dock gilla lite blåstick i ljuset för att simulera djup (förenklat sett högre Kelvin) och Sydamerika/Asien-biotopnissar gillar lite gulstick (förenklat sett lägre Kelvin).

3 (placering) I fall jag bara har 1 eller 2 lysrör på vilket/vilka ska jag släcka (vad blir snyggast när fiskarna flyttat in)?

Låter du det bakre röret vara på så kommer fiskarna se ut mer som skuggor eftersom dom kommer lite i motljus, och låter du det främre röret vara på så blir bakgrunden väldigt svart men fiskarna syns bra.

Jag själv har 6 rör och släcker dom två främre och dom två bakre och eftersom fiskarna bara kan simma längst fram så blir det både svart bakgrund och silhuett-effekt på firrarna.

batski
2004-11-04, 12:52
Tack! Det var en hel del siffror på din länk :-)

Som nybörjare skulle jag gärna vilja ha lite förslag på lämpliga (helst inte för dyra) rör till ett Sydamerika biotop-akvarium.

I fall jag ska ha alla 3 rören på, vilken watt-styrka bör det vara på varje rör så det inte blir för ljust? Jag har även lite flytväxter i karet. Och när de förökat sig kommer de att hjälpa till att dämpa belysningen något.

NE
2004-11-04, 13:01
Watt är knutet till längden av rören och även den övriga elektriska utrustningen för att de ska fungera, m.a.o. du kan inte välja olika watt-tal utan att byta nästan allt annat i armaturen.

batski
2004-11-04, 13:26
Betyder det att jag inte kan välja rör som ger en svagare belysning?

NE
2004-11-04, 14:57
Nja, watt är hur mycket "elektrisitet" som röret använder, det påverkar naturligtvis ljusmängden (mer watt är oftast mer ljus, vid samma typ av belysning), men lumen är annars det vi ser och olika rör kan ha olika lumen men samma watt, en annan del av det är ju färgtemperaturen som Defdac redan varit inne på som kan påverka hur mycket ljus det ser ut att vara.

NE
2004-11-04, 18:52
Vet inte om du inte sett denna tidigare, men här kan du få en uppfattning om vilket intryck olika rör ger.

http://www.aqua-web.org/users/saurama/

batski
2004-11-04, 19:34
Nej det hade jag inte. Tack!

Någon som vet var i Göteborg man kan hitta ett rätt brett sortiment till schyssta priser?