handdator

Visa fullständig version : Vita prick =(

Marit
2004-11-04, 09:39
Har då konstaterat mitt första fall av vita prick.... En svärdbärare som fått tre prickar på fenorna.
Nu har jag flyttat över henne till ett 15liters karantänkar, höjt värmen (28 nu)och har ingen inredning i....
Ska åka och köpa medicin nu, men frågan är ju då: Ska jag medicinera bara i karantänen eller medicinera övriga fiskar också? Isåfall kan jag väl flytta tillbaka henne till stora karet eller?
Ska jag tillsätta salt också? När ska jag göra det?
Fattar inte heller hur hon blivit sjuk? Karet där jag har henne är hur stabilt som helst, inga nya fiskar har heller tillkommit på två veckor.Jag har inte varit och rotat runt och inte bytt ut ngn inredning.

maanda
2004-11-04, 12:05
Hm.. du får se hur det går med de andra fiskarna. De kan redan vara smittade, utan att de har fått några prickar än. Men jag skulle börjat att bara medicinera hos svärdbäraren. Men så fort du ser något på de andra fiskarna så ska du hälla i medicin där med. Så skulle jag ha gjort.
Har haft vita prick i mitt akvarium en gång. Två fiskar dog. Den som först fick det och en scalare. Det är nog ganska stor chans att du klarar de flesta fiskarna, om du läser ut på förpackningen ordentligt och inte slarvar med medicinen.

Marit
2004-11-04, 13:17
Hej...
Åkte till Zoot, och fick rådet att lägga över den synligt sjuka fisken i stora karet i gen och medicinera hela hopet. Så det är gjort nu, får se hur det går. Nu är tempen på 29 grader, och det borde väl vara ok?