handdator

Visa fullständig version : Avlivning???????

malawi´n
2004-11-03, 16:46
Hej.
Har ett mycket svårt fall av vita prick. Det gäller en lejonhuvudsciklid, som har haft det i ungefär 1 ½ vecka. Medicinerade genast med "punktol", halv dos eftersom jag har malar i karet.
Honan som hade betett sig konstigt blev lite bättre av behandlingen, men inte hanen. Honan låg hela tiden uppe vid pumpen.
Efte 3 dagar såg jag att ingen annan fisk hade drabbats. Doserade en tredjedels dos. Honan var fortfarande vid pumpen, men det såg inte så allvarligt ut. Både fiskarna åt.
Väntade ett par dagar innan jag igår, den åttonde dagen, doserade fulldos. Honan verkar ha få men kvar, och jag kan inte se några andra prickar på de andra fiskarna.
Med hanen är det dock värre. Det är en relativt gammal hane (köpte honom osm värdigvuxen för 1 ½ år sedan. Han har nu enormt mycket prickar i ansiktet och längs med sidolinjen. Han har dessutom ett köttsår vid ryggfenan. Han verkar inte ha blivit bättre av behandlingen sedan igår kväll.
Nu är frågan: När är avlivning ett alternativ? Är fäst vid fisken, men det gör ont att se honom i det här tillståndet, och vet inte vad mer jag kan göra???

Mvh Malawi´n

Wrongprincess
2004-11-03, 17:47
Avlivning är direkt ett alternativ mot lidande en längre tid. Men om du är så fäst vid fisken och tror att den har en chans så isolera den i ett eget akvarie och höj tempen och salta och fortsätt med full dos punktol och se om det hjälper. Lycka till!

malawi´n
2004-11-03, 17:57
jo, men hur länge kan man dosera med punktol. på förpackningen står det att vid svårare fall kan man dosera tredje dagen samt femte dagen. Efter hur lång tid ska jag dosera nu?

Mvh malawi´n

Wrongprincess
2004-11-03, 19:30
Det beror på vilken flaska du köpt. Den jag använt skulle man använda varje dag i tre dagar. Men jag skulle köra en hel vecka på den sjuka hanen. De andra som verkar ha tagit sig skulle jag medicinera färdigt och sedan sluta med medicinen. Lycka till!

malawi´n
2004-11-03, 19:49
hm
problemet är att jag inte har ngt akvarium att ha hanen i, pga. ont om värmare och pumpar som fungerar:S
Får fundera ut ngt!

Mvh Malawi´n

Wrongprincess
2004-11-04, 05:46
Alltid bra att ha en reservburk hemma. Sjukdomar kommer förr eller senare... Lycka till!

Ola Svensson
2004-11-05, 02:33
Vid vitaprick är det mycket bra att salta eftersom att fiskarna får problem vid saltbalansen. Läs vad jag skriver på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

Om du känner att du måste avliva fisken, läs vad jag skriver på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779