handdator

Visa fullständig version : Nålgräs och Alger (Macro) :(

oveb
2004-11-01, 00:04
Hade ingen aning om varför vissa av stråna på mitt nålgräs är nästan svarta tills för en stund sedan. En kompis tog lite bilder med sina värstinglinser och det blev en deprimerande upptäckt...

Jag lade ut bilden helt oprocessad för den som känner för att zoom'a in eländet...

Å andra sidan så vet jag nu varför Siamensisarna giller att böka runt i tuvorna :)

Misstänker att jag får skaffa mig en toklång sax och klippa alla svarta... Eller inte :)

Kul bubbla hur som helst [:-118]

Eländet:
http://berthling.com/IMG_2332.JPG

defdac
2004-11-01, 07:53
Ser ut som prickalger och enligt din blog har bara regeringen pytsat i KNO3 och mikro. Fyskäms 8) Prickalger = För låg fosfathalt.

oveb
2004-11-01, 08:21
Nja, det är nog bara jag som glömt att dokumentera. Kan inte anklaga henne för det. Det är nog faktiskt jag som lagt mig på på tok för låg nivå.

Jag gick upp till 2,0 igår. *** smiskar mig själv ***

Är det OK att köra NO3=10,PO4=2 ??

Har nog velat hålla ratio 10/1 men det kanske är att strunta i ??

jorgen41
2004-11-01, 08:36
Jag skulle lägga mig på dubbla Nitrat halten (minst).

defdac
2004-11-01, 08:57
Är det OK att köra NO3=10,PO4=2 ??

Ja det tycker jag låter förtjusande. =)

plizken
2004-11-01, 10:42
Är det ok att strunta i redfieldration i ett växtkar? Vadan detta?

Jag börjar förstå att växtkar inte riktigt fungerar som andra kar men att man kan lägga sig 1:5 i PO4 och No3 det var något nytt.

Nu lånar jag Oves tråd lite.

Vad skulle hända om man lägger sig på dom nivåerna då man har en plågad gammal cyanoodling runt fötterna på växterna?

defdac
2004-11-01, 10:57
Det viktiga i kråksången är att växter inte är anpassade efter något speciellt förhållande *sålänge allt finns tillgängligt* och som du vet så har fosfat en kuslig förmåga att bli en oupptaglig form vilket i sin tur innebär ett försämrat kväveupptag.

Men visst. Kan du garantera att fosfatnivån aldrig blir begränsande får du gäran köra Redfieldration.

Huvudsaken är att allt finns för växternas del. Algerna har alltid det dom behöver, speciellt Cyanobakterier.

plizken
2004-11-01, 11:10
låter logiskt.
Jag har märkt att cyanon går tillbaka då jag doserar PO4 och har väl funderat lite på varför. Det handlar helt enkelt om att växterna är fosfatbegänsade mellan gångerna jag doserar.

Då ska jag prova lägga mig på 2ppm PO4 och se vad som händer.

Rent logiskt så bör jag kunna bekämpa cyanon med fosfat. Kul tanke, det låter lite galet men fosfatbegränsning för växterna bör väl kunna vara orsaken till cyanons livsvilja. =)

Tack för det Defdac.

Och tack för lånet av tråden Oveb.

oveb
2004-11-01, 16:55
Tack defdac, det här skall bli spännande !

Idag har tokbubblet börjat 2 timmar tidigare än det brukar...

Skall bli kul att se om det går att köra skiten ur dom nu :)

defdac
2004-11-02, 08:37
Kul tanke, det låter lite galet men fosfatbegränsning för växterna
Ja jag vet inte om du kommer ihåg hur jag för något/några år sedan tjatade ihjäl mig om att försöka få karet fosfatbegränsat för att slippa Cyano. Det fungerar en liten stund medans karet fortfarande har höga fosfatdepåer i bottnen som på något sätt kommer växterna till nytta (rötterna kan ju faktiskt göra nytta ibland .. kanske.. ;)

Sedan så tror jag att just Cyano klarar löjligt låga näringsnivåer så när man skjuter upp alla nivåer så börjar andra mikrofyter dominera marknaden, dvs man konkurrerar ut en alg mot en annan. När man håller dessa nivåer stabila så trivs växterna och algerna går in i vänteläge höga näringsnivåer till trots. Några döda fiskar och ett oväntat skyhögt näringsbehov med total näringsbegränsning för växterna (t ex vårsol) och vips så har man grönvatten eller någon annan kul alg.