Visa fullständig version : Tofsalg?
Tittade in i en zooaffär i dag och såg att de hade väldigt mycket tofsalger i några av sina akvarier. Har hört att har man fått tofsalger en gång så kan man inte bli av med dem. Så jag skulle nog inte våga köpa fiskar som bor i något av dessa angripna akvarier.
Vad är egentligen toftsalger? Var kommer de ifrån? Finns det något sätt att bli av med dem? Och hur kan man gardera sig?
Jag kan ju säga att jag har haft slängar av tofsalger staghorn brunalger och nu är akvariet "algfritt" (finns någon enstaka liten prick med grönprickalg som inte vill ge sig riktigt) men jag tror nog man kan bli av med dom bara man ser till att ha bra vattenvärden... så att det inte skulle gå att få bort är nog en ganska bra myt enligt min sida ... men det är nog inte lätt och jag tror att det är nästintill omöjligt att du inte skulle ha det i ditt kar även om det inte blommat ut... prova stäng in vatten från kranen i en burk i solljus och se vad som händer :) du kommer få alger speciellt om du tillsätter lite gödnigsmedel oxå då kommer det gå fort att se dom :)
Men tofsalg är en ful och elak svartfärgad alg. Inte kommer den med kranvattnet?
Vad ska man tänka på vad gäller vattenvärden? Om man vill undvika tråkiga alger allstå?
Tropfrog
2004-11-01, 14:23
Alla alger kommer in med vattnet i form av sporer. Du kan aldrig gardera dig mot alger i karet, men du kan begränsa dom till antal. Om du tex lägger en sten som är översållat med tofsalger i ett kar som inte har tofsalger så kommer dom förmodligen att snabbt dö ut....Varför?....Jo i ett akvarium som inte har tofsalger saknas förutsättningar för tofsalger, därför har man dom inte.
Därför kommer myten om att man aldrig blir av med algerna när man väl har fått dom. Folk tror att dom kan gnugga och tvätta bort algerna och att dom inte kommer tillbaka om man bara får bort allt. Problemet är att även om du har skrubbat bort alla algerna så har du inte gjort något åt förutsättningarna. Så fort du startar ett sådant kar igen så återkommer algerna. Det är inte för att du inte har fått bort alla utan för att förutsättningarna finns.
MVH
Magnus
Jag förstår. Men hur får man bort förutsättningarna (i förebyggande syfte)? Vad ska man tänka på?
Tropfrog
2004-11-01, 20:32
I ett växtkar handlar det om att hålla växterna glada så att dom konkurerar ut algerna. I andra kar kan man inte göra mer än att byta vatten regelbundet och begränsa ljuset.
Siamesiska algätare äter tofsalger så det kan vara ett tips.
MVH
Magnus
malawi´n
2004-11-01, 21:13
hm...
har några alger å mitt kar på rötterna (ser mycekt fint ut) som ser ut som tofser. Har dock en siamesiska algätare i karet, men det är de enda algerna han inte äter:S
Mvh Malawi´n
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.