handdator

Visa fullständig version : Eheim 2213 suger inte in vatten

Ravenna
2004-10-31, 10:05
När vi flyttade till en ny bostad, fick vi överta förra ägarens akvarium på 180 liter. Till det hörde ett Eheim 2213-filter. Allt var igång och filtret verkade fungera fint. För några dagar sedan flyttade vi in akvariet i ett annat rum och var då tvungna att stänga av och tömma filtret. Nu får jag inte filtret att fungera ordentligt. :( Det pumpar ut vatten (om man fyller filtret med vatten) och pumpmotorn går - men inget nytt vatten kommer in.
Hur får jag igång filtret så att det fungerar som det ska? (Det står vid sidan av akvariet, under vattennivån.)
(Ledsen att jag ställer en så typisk nybörjarfråga, men jag har aldrig haft akvarium förut.)
Tacksam för tips och hjälp.

rennicke
2004-10-31, 10:08
Hej hej! :)

Det är märkligt att den pumpar ut vattnet i själv filtret utan att ta in något nytt, när jag har problem med mitt filter brukar det vara luft i slangarna och då vägrar den pumpa ut vattnet i filtret och pumpa in nytt vatten. Har du iaf kollat slangarna ifall du ser att det är luft i dem? Det kan ju vara något "luftrelaterat" problem, det brukar vara det.

Försök vicka på filtret också, för att få ut eventuell luft.

Jag har svårt att tro att filtret gått sönde pga att det flyttats från ett rum.

Hoppas du blev litet visare! :)

Z_Lawer
2004-10-31, 11:06
Jag hade problem med luft i insugsslangen tidigare. Detta berodde på att insugsslangen var alldeles för lång, med flera "ringar" på golvet, och i en sådan ring samlades det alltid luft, vilket resulterade att filtret slutade pumpa in vatten. Lösningen blev att korta ner slangen så att den numera går i en rätt linje direkt från insuget på filtret till plastinsuget på akvariet. Kanske något sådant i ditt fall också?