Visa fullständig version : Mina växter håller på att dö.
Hej. Har två växter i mitt akvarium där kampfisken jens bor. De har fått svarta fläckar, och börjat gå sönder. Vad behöver växterna för att överleva? Eftersom vi bara har en fisk, är det för mycket att ha två växter? Växterna är Anubias barteri, tror jag, eller är i alla fall mycket lik på bilden som finns här. I vattnet finns olika beredningsmedel, antistress och aquasafe och plantamin. pH är neutralt och övriga värden OK såvitt jag förstått. Fisken verkar må bra, och han övermatas icke. Temperaturen är omkring 26-28. Det enda kruxet är belysningen. Eftersom vår djuraffär inte fått in några lampor än till vårt yttepytteakvarium har vi bara en vanlig energilampa som står och lyser på akvariet 10-12 h/dag. När man byter växter, kan man då bara dra upp dem och sätta i nya? Och en sista fråga: Kan man köpa såna där flytande vattenväxter på IKEA och lägga i akvariet, eller mår fisken dåligt av det? Tacksam för svar :)
Hur stort är karet...
vad har du för KH och nitrat(NO3) och fosfat(PO4) halt i karet? du har troligen svarta punkt alger här är ett bekämpnings schema ...
http://www.zoopet.com/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf
Tänk på när du planterar anubias att du inte har rotstocken nere i marken då den ruttnar och växten dör...
Karet är 7,5 liter (jag vet att det är litet). NO3 är noll. Fosfat vet jag inte, faktiskt. Svarta punkt-alger, går de att tvätta bort? I så fall är det såna jag har. Tog upp växterna och sköljde av dem, samt klippte bort de skadade bladen. Växterna sitter i en ihålig stock, där rötterna ej har kontakt med botten längre. Går det att ha det så? Eftersom karet är för litet för en algätare också får jag helt enkelt försöka bekämpa dem ändå. Pust.
malawi´n
2004-11-06, 12:27
en algätare gör nog inte så mycket skillnad i karet.
Det är bra att du inte har rotstocken i gruset/sanden;)
Det är även bra att du har tänkt på att inte skaffa några särskilt ljuskrävande växter, nu när du inte har så bra ljus:p
Mvh malawi´n
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.