handdator

Visa fullständig version : Sydamerikanska växter?

batski
2004-10-30, 11:16
Efter en del funderande ser det ut som att jag nu bestämt mig för att göra mitt kar till ett sydamerikanskt sällskapsakvarium (tetror, ett par fjärilcilider, pansarmalar och en pleco).

Det skulle därför vara intressant att veta vilka växter som förekommer i dessa fiskars biotop. Med tanke på att tetror inte vill ha det för ljust kommer jag även att ha flytande växter, vilket i sin tur innebär att jag kanske inte bör plantera för ljuskrävande växter.

Någon som har info om detta?

oveb
2004-10-30, 11:26
Jag gillar Ceratopteris thalictroides !

Om du låter den flyta så får den det ljus den behöver och mumsar så glatt i sig massor av kväve. Jag göder med endast TMG och det verkar helt klart räcka. Hmmm... fel av mig, den får förståss lite av den kalium jag tillsätter för att slippa håliga blad på svärdisarna.

Jag har den i mitt diskuskar och river bort en tredjedel av den vid vattenbytena. Om den passar in i en sydamerikabiotop vet jag inte, den är listad som kosmopolit så det borde vara ok !

De rötter som hänger ner ger iallafall lite amazonaskänsla och mysigt ljus till firrarna.

batski
2004-10-30, 13:37
Tack för tipset!

Tycker du att växtnäring är ett måste? Jag trodde att det räckte med fiskarnas avföring... Hur påverkar den fiskarna? Vad är TMG?

oveb
2004-10-30, 17:06
Du behöver absolut gödning ! Du får hyggliga nivåer av macronäring ifrån firrarna men knappt någon micronäring alls.

Göder du med TMG (Tropica Master Grow) så kommer kvävet (nitrat) automatiskt att konsumeras av växterna. Bra va !

Vill du komma billigare undan än TMG (ganska dyrt) så köp någon annan micronäring typ NutriSI el liknande och blanda själv till en lösning !

Köp även Kaliumsulfat när du ändå är igång och sök efter ett schysst recept här på zoopet !

Då har du gödning som räcker flera år för bara typ hundra spänn !

Se bara till att börja göda försiktigt, tar du det lugnt i början så slipper du algodling !

Jag har aldrig över 5ppm nitrat i min diskusbalja trots att de äter som grisar 3-4 ggr om dagen.

Du behöver kanske även kolla upp att du har ljus som växterna gillar, har för mig att det var "plizken" som köpt OSRAM Floura 77 på Bauhaus för bara 60 spänn st.

batski
2004-10-31, 19:58
Var inne i en zooaffär i dag och kollade på sand och annat. De rekommenderar att jag lägger växtnäringssand under akvariesanden. Den är tyvärr väldigt dyr (för min del skulle det gå på 400 sek). Han visade mig även nånting som man petar ner i sanden vid växternas rötter.

Så nu undrar jag, räcker det inte med TMG i vattnet? Eller bör jag satsa på växtnäringssand eller nån annan näring?

oveb
2004-10-31, 20:21
TMG kan du dosera som du vill, substratet gör lite som det vill så det är inget jag rekommenderar. Har iochförsig aldrig testat men gurun'a säjer att det är overkill for oss nybörjare !