Visa fullständig version : byta kar
janne dansk
2004-09-22, 22:00
jag skall sätta igång mitt 1000 l planerat till nästa helg problemet är att jag skall ställa det där mitt nuvarende kar står .skall altså tömma det helt för att flytta bort det min fråga är skall jag låta fiskarna gå i ett kar som rymmar 50 l 1 dag ellar skall jag flytta det gamla och fylla det igen och låta fisken gå i det gamla till det nya är etablerat ellervad göra ?[:-142]
Det första beror på vad du har för fiskar i ditt akvarium men annars så är det bara att flytta det, Jag köpte akvarium en dag hällde i 50% av det gammla och sen fyllde resten med kranvatten och sen i med fiskarna på samma dag fast jag vet att det inte är det bästa för fiskarna men dem klarde det jätte bra.
Börja med att göra ett vattenbyte i det gamla några dagar innan flytten.
På flyttdagen flytta fiskarna till hinkar eller baljor och spar upp till 50% av det nya volymen vatten från det gamla akvariumet. Flytta filtren till fiskarna, se till att de är avstängda so kort tid som möjligt. I annat fall kan bakterierna i dem dö och förgifta fiskarna.
Placera och VÄG in det nya akvariumet på sin plats.
Fyll akvariumet med det gamla vattnet och fyll på med nytt vatten som du brukar vid vattenbyten. Plantera och inred. Sätt till fiskarna.
Detta förfarande är inte värre än ett vanligt vattenbyte.
janne dansk
2004-09-23, 20:27
har en fundering !om jag kör igång mit kar intill var det skal stå med bakteriekultur på flaska och låtar det stå 2 dgn tömmar det gamla och flyttar det nya till avset plats och gör bytet tar ca 3tim är det att föredra framför att köra igång med gammalt vatten ,det innebär att jag har altt klart med sand osv eller vad tycks. jag tyckar att det verkar lite med startvatten ca 150 l till 1000 l obs jag har ytvändigt filter som kranen har havarert på så det går inte att återanvända
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.