Visa fullständig version : Leca, mellanrum?
Hejsan!
Kommer snart få ett akvarium på ca 120 L, typ 80 cm långt. Nu till min fråga, om man har två leca block brevid varandra som akvariet står på, gör det då nåt att det är ett mellanrum på 20 cm i mitten mellan dem?(60 cm av akvariet står på dem) Måste jag ha en träskiva över lecablocken eller funkar det ändå?
mvh Camilla
Vad är det för akvarie? Aluminiumram eller helglas?
Aluminiumrams behöver inte stöd under hela, räcker med en punktbelastning i varje hörn. helglas är jag mer osäker på.
Mitt gamla 112 liters helglas hade jag på 4 Lecablock, dem stod på höjden, + så hade jag en frigolitskiva mot blocken, sen en 4mm masonitskiva mellan frigoliten och karet.
Så karet hade ca 34% stöd från lecablocken.
Helglas, alltså det kommer ha stöd i alla hörnen det är bara en springa i mitten, jag ska ha frigolit i mellan men om jag ska ha en skiva är jag osäker på...
Nån som vet om det behövs?
Ingen aning om man måste ha stöd undet hela akvariumet, men jag skulle i vart fall inte chansa utan skiva. Det kostar så lite att få bättre nattsömn.
Ursprungligen skickat av fantasi
Helglas, alltså det kommer ha stöd i alla hörnen det är bara en springa i mitten, jag ska ha frigolit i mellan men om jag ska ha en skiva är jag osäker på...
Nån som vet om det behövs?
Lägg en hyfsad tjock skiva åvan på lecablocken sen frigg sen akvariet, de borde funka, Har själv haft ett 720liter som hade över häng på 20cm på var sida!!
Lägg spånskiva sedan frigolit sedan akvariet på det.
Ursprungligen skickat av shpend
Lägg spånskiva sedan frigolit sedan akvariet på det.
Just va jag sa[:-5]
schull: om vi ska vara nogranna vad ska fantasi lägga för skiva, ostskiva eller? Är du så lat att du inte orkar skriva frigolit....eller vad menar du med frigg
Ursprungligen skickat av shpend
schull: om vi ska vara nogranna vad ska fantasi lägga för skiva, ostskiva eller? Är du så lat att du inte orkar skriva frigolit....eller vad menar du med frigg
Ok! Om vi ska ta det här ordentligt! Köp en bänk skiva(sådanna som man brukar ha som köks bänk) dom är mera vatten tåligga en spånskivor (risken fins att spånskivan sväller och slår sig) om man spiller vatten (högst troligt att man gör), en bänk skiva har oxå en avsevärt högre bär kraft,(en spån skiva som ligger mellan 2 "pelare" bågnar av sin egen vikt). Sen tar du friggolit skivan (1cm) som du skär till efter akvariets botten mått och lägger den på bänk skivan som nu är plasserad åvan på leca blocken. Va noga med att bänken står rakt, väg inn den med ett vatten pass (obs även kors mäta),
Jag kanske ska förtydligga mig när det gäller korsmätning, du mäter från högre bakre hörnet till vänstra främre hörnet, sen från vänstra bakre hörnet till det hägra främre hörnet! om vatten passet visar att det är i våg när du gjort så, du har en bänk som står helt i våg. Nu kan du ställa på akvariet och fylla på vatten, kontroll mät med vatten passet några gånger medans du fyller på akvariet, bara för att försäkra sig om att inte golvet ger med sig.
Hoppas allt går bra//Lasse
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.