handdator

Visa fullständig version : Central avhärdning i Uppsala

Johan73
2004-09-20, 10:32
Hej!

Håller på att bli lite hobbykemist.. ;)
Har ju hört att man i Uppsala kommer införa central avhärdning under 2006. Vattenvärden idag är ph 7,4 och kh 16 sen ska det bli ph 8,1 och kh 7.
Min fråga är vad detta innebär för alla som har akvarium i Uppsala?
Måste man inte ha koll på detta så att det inte blir en chock för fiskarna?

Ha´det!

Johan

anli
2004-09-20, 10:41
Låter kanon, äntligen lite mer lagom hårt vatten!
Kommer att passa de flesta fiskar.

Johan73
2004-09-20, 13:00
Jo, jag tycker också det låter bra med mjukare vatten men min fundering var om det gör något för de kar man redan har idag att värdena ändras så pass mycket?

anli
2004-09-20, 13:30
Du delbyter väl vatten i alla fall... så någon Ph chock blir det knappast.

Johan73
2004-09-20, 13:36
Ok, låter ju bra!

(man kanske har snöat in lite väl på kemin vettu.. ;)

defdac
2004-09-20, 14:14
Låter som det kommer bli betydligt mer Natrium i vattnet, eftersom avhärdare normalt sett byter ut Calcium- och Magnesiumjoner mot Natrium med Natriumhydroxid.

En växtakvarists mardröm. Vi vill ha kvar Calcium och Magnesium, och en del växter kan vara känsliga mot höga Natriumhalter.

anli
2004-09-20, 14:56
Ursprungligen skickat av defdac
Låter som det kommer bli betydligt mer Natrium i vattnet, eftersom avhärdare normalt sett byter ut Calcium- och Magnesiumjoner mot Natrium med Natriumhydroxid.

En växtakvarists mardröm. Vi vill ha kvar Calcium och Magnesium, och en del växter kan vara känsliga mot höga Natriumhalter.

Hehe, bara å tjacka plastväxter... fast ja just det, hur skall det gå för mina gallerblad då [:O]!

Magnus W
2004-09-20, 18:35
Ursprungligen skickat av defdac

Så här skriver Uppsala Vatten i sin infofolder:

"Det nya vattenverkets centrala del består av höga cylindrar där det hårda vattnet pumpas in i botten. Det uppåtriktade vattenflödet gör att den sand som finns i cylindern lyfts och fluidiseras. En tillsats av alkali (kalciumhydroxid) ger pH-höjning och sanden med sin stora aktiva yta fungerar som kristallisationskärnor för kalk (kalciumkarbonat). Ur cylindrarnas topp rinner ett mjukare vatten. Magnesiumjonerna och en del av kalciumjonerna blir kvar i vattnet, vilket får en hårdhet av cirka 7-8 tyska hårdhetsgrader (°dH). De bildade kalkkornen blir en användbar restprodukt."

Det tycker jag låter mumma för växtakvarister.

-- MW

defdac
2004-09-21, 07:30
"Det nya vattenverkets centrala del består av höga cylindrar där det hårda vattnet pumpas in i botten. Det uppåtriktade vattenflödet gör att den sand som finns i cylindern lyfts och fluidiseras. En tillsats av alkali (kalciumhydroxid) ger pH-höjning och sanden med sin stora aktiva yta fungerar som kristallisationskärnor för kalk (kalciumkarbonat). Ur cylindrarnas topp rinner ett mjukare vatten. Magnesiumjonerna och en del av kalciumjonerna blir kvar i vattnet, vilket får en hårdhet av cirka 7-8 tyska hårdhetsgrader (°dH). De bildade kalkkornen blir en användbar restprodukt."

Oj tufft! =D