handdator

Visa fullständig version : CO2 - funkar hur?

Drakulla
2004-09-19, 11:06
Jag har sett att en del har en CO2 anläggning i sina akvarier. Vad är det och hur funkar det? Måste man ha sån? Det har väl något med syre att göra?

Kan också tala om att mina Mollies är uppe vid ytan då o då och snappar luft. Det pratas om genomluftning, men vad menas med det? Jag har innerfilter Fluval2plus. Då ska man väl inte behöva luftpump? Filtret gör så att ytan krusar sig, men det kanske inte är nog. Kan man köpa en syresten som extra hjälp?

mvh Drakulla

mattias89
2004-09-19, 11:12
en syresten är inte en sak som ger syre som namnet antyder. Det är en liten sten som man sätter längst ut på slangen från en luftpump så att bubblorna fördelas tille mindre bubblor så att d ser finare ut men det har ingenting med syre att göra. Syret i ett akvarium kommer från växter men främst från ytvattenrörelser. Så vill du ha mer syre så ska du rikta utblåset från pumpen lite mer uppot.

oresare
2004-09-19, 11:20
CO2 har man för att ge kol till växterna så de ska ha möjlighet att växa ordentligt. Det har inte någon direkt koppling till syret även om växande och välmående växter producerar väldigt mycket syre.

/olivia

nattportier
2004-09-25, 00:06
Ursprungligen skickat av oresare
CO2 har man för att <font color="red">ge kol </font id="red">till växterna så de ska ha möjlighet att växa ordentligt. Det har inte någon direkt koppling till syret även om växande och välmående växter producerar väldigt mycket syre.

/olivia

Dum fråga:
Avger även kolsten samma ämnen som en CO2?¿
Alltså sån svart sten som man kan ha i akvariet...

Eller är Koldioxid och en kolad sten ell en bit kol inte alls som samma sak?

(Lääänge sedan jag läste kemi) [:-34]

plizken
2004-09-25, 02:28
Stenkol är hårt bundet kol och kommer inte att avge något för växterna användbart kol. CO2 är en kolkälla som är väldigt lättillgänglig för växterna.