Visa fullständig version : Fluval 403 skrammel....
Jag köpte begagnat 600L akvarium med bland annat ett ytterfilter av märket Fluval 403..... nu har den snurrat ett par dygn men den skramlar/skaver på något vis men det ser ut att pumpa som det ska?
Tog ut "propellern" och kikade men jag ser ingen spricka/fel i magneten!
Om man får tag på en ny "propeller/magnet" kan man byta ut den och få den tyst eller sitter felet någon annanstans?
Problenet som brukar vara med fluval är den keramiska rotoraxeln,den brukar gå av. Den är inte så vansinnigt dyr så det kan man leva med.
Rotoraxeln.... är det den som ser ut som en tändsticka med svarta pluppar i ändarna?... i sådana fall så är den hel.
Poseidon
2004-09-17, 19:34
Ursprungligen skickat av plizken
Problenet som brukar vara med fluval är den keramiska rotoraxeln,den brukar gå av. Den är inte så vansinnigt dyr så det kan man leva med.
Eller om man ä lite händig...Så kan man helt å hållet göra en egen axel i metall av rätt diametern så ä problemet avhjälpt!!!
Problemet kan även ligga i att hålet i impellern är/har blivit för stort eller att den keramiska axel har blivit för smal!!!??? och det ä därför den kan höras fast dessa gör sitt jobb g***vlt bra trots lite oväsen...
Det var illa. Då är det svårare att komma på vad som är galet. Har du en fräch o-ring till rotorhuset? Runt det lilla genomskinliga locket på insidan av locket.. Jösses det där blev knepigt men jag tror du förstår.
Rotoraxeln.... är det den som ser ut som en tändsticka med svarta pluppar i ändarna?... i sådana fall så är den hel.
Tropfrog
2004-09-17, 20:49
Rotoraxlen skär in i rotorn och "svarvar" sig runt till hålet är för stort och det börjar skramla och bli mer svårstartat. Man behöver byta impellern en gång om året så håller det tyst, detta får man leva med när man har fluval.
MVH
Magnus
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Rotoraxlen skär in i rotorn och "svarvar" sig runt till hålet är för stort och det börjar skramla och bli mer svårstartat. Man behöver byta impellern en gång om året så håller det tyst, detta får man leva med när man har fluval.
MVH
Magnus
.....................
Tackar för svaret.... vet du vart det finns att köpa impeller till en svart gammal Fluval 403?
Tropfrog
2004-09-18, 08:23
I din närmaste akvariebutik. Har dom inte hemma så beställer dom.
MVH
Magnus
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.