handdator

Visa fullständig version : Surare och mjukare?

Johan73
2004-09-16, 15:24
Hej!

Jag håller på och rekar lite inför inköp av ett 400liters. Vill gärna ha sydamerikanska ciklider och en hel del växter.(tycker mer om "amazonas" stilen än Malawi om man säger..)

Min fråga är:

Hur får jag på enklast sätt mjukare och surare vatten?
Idag har jag ca 12 dgh och 15 dkh och ph är ca 7,3-7,4.
Bor i Uppsala..

Vad jag förstår så mår ju både fiskarna och växterna (i det här fallet) bättre av lägre ph och mjukare vatten. Vill ju gärna få till förhållanden som även gynnar lek.

Så hur gör jag på ett enkelt (går det..)och säkert sätt?
Svarttorv?
"Ph- maskin"?

Tacksam för tydliga tips då jag inte direkt är varken kemist eller tekniker ;)

Tack!

Johan

Annika
2004-09-16, 15:32
Hej Johan!

Jag bor också i Uppsala men sysslar mest med bräckvattenfiskar men i Uppsala Akvarieförening finns det folk som sysslar med "Amazonas-fiskar". De brukar använda sig av osmosfilter och tillsätta osmosvatten i akvariet för att få ner hårdheten på vattnet.

//Annika

Johan73
2004-09-16, 15:48
Ursprungligen skickat av Annika
Hej Johan!

Jag bor också i Uppsala men sysslar mest med bräckvattenfiskar men i Uppsala Akvarieförening finns det folk som sysslar med "Amazonas-fiskar". De brukar använda sig av osmosfilter och tillsätta osmosvatten i akvariet för att få ner hårdheten på vattnet.

//Annika

Hej Annika!

Hur "svårt" är det att använda sig av osmos tror du?
Vill ju inte ha stora svängningar hit och dit, utan vill ju ha ett enkelt sätt att få "rätt" vattenvärden.

Hur blir man medlem i Uppsala Akvarieförening?

Ha´det!

Johan

Annika
2004-09-16, 16:20
Jag är eg inte rätt person att svara på din fråga om osmosfiltret. Har själv inte pysslat med det.

Lättaste sättet att bli medlem i Uppsala Akvarieförening är att komma på ett av våra möten. Brukar träffas andra måndagen i månaden på Fyrisskolan kl 19.00. Nästa möte är 11 okt.

//Annika

erikthur
2004-09-16, 17:09
På 1980-talet använde vi antingen jonbytare eller oxalsyra för att fixa till surt mjukvatten av det där gräsliga Uppsalavattnet. Se här:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=205995
Med reservation för att vattenvärderna kan ha förändrats i Uppsalakranarna pga olika tillsatser. Osmosfilter är en senare teknisk utveckling som dock är dyrare.