Visa fullständig version : tropheus duboisi i 180liter
hej,
läste i ad konings bok tanganyikaciklider att man kan hålla t duboisi i mindre grupper ty det är den fredligaste av alla troffar. skulle jag med framgång kunna köpa och hålla tre st. duboisi i mitt 180l tang. kar? greets..
Kjell Fohrman
2004-09-14, 14:01
Om det skall funka måste man nog ha rejäl tur. Det viktiga är dock inte litertalet utan att akvariet är långt - minst 130 cm.
Okej, jag förstår. Då kan det nog bli svårt. Tack för svaret. /henrik
Surfer: tilläggas kan att många, inklusive jag, inte alls håller med om att duboisi är det minsta fredliga.
Kjell Fohrman
2004-09-14, 15:54
tilläggas kan att många, inklusive jag, inte alls håller med om att duboisi är det minsta fredliga.
Även om vi inte är överens om just detta så är vi väl i alla fall överens om att ett 180 liters kar är väl litet, eller hur?
Om man skulle inreda det med en stenhög full med grottor och hålrum. Så kanske kanske..
Kjell: Totalt medhåll.
Surfer: Det finns folk som lyckats ha Tropheus i små akvarier och i små grupper, men risken är <b>mycket</b> stor att de dödar varandra. Du kan förstås prova, men antagligen kastar du bara pengarna i sjön... Normalt sett brukar Tropheus hållas i stora grupper och i stora akvarier, för att hålla förlusterna på acceptabla nivåer.
enligt min personliga erfarenhet sa blir det bara varre om man har mkt grottor osv i sma kar eftersom alla fiskar kommer att halla territorium och bli mordarmaskiner, nej enda sattet att halla Tropheus i 180 liters kar ar att ha en firre eller eventuellt ett par , dar hanen bara introduceras for lek. Det har ar val kanske inte varldens basta alternativ , vare sig det ena eller det andra :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.