handdator

Visa fullständig version : Hur mycket salt ska jag ha i?

rennicke
2004-09-12, 17:59
Såg att en av de nya fiskarna jag köpte igår har ett sår på läppen. Vill inte att han ska drabbas av någon svampinfektion eller liknande så jag tänkte hälla i salt. Köpte falks bordssalt utan jod idag, men hur mycket ska jag ha i i mitt 450 liters? Nedan ser ni invånarna i akvariet, är det någon som absolut inte tål salt? Mina övriga fiskar har även kliat sig emellanåt mot sanden, då är det väl bra att ha i salt om det skulle vara någon form av parasit?

Tacksam för svar!

erikthur
2004-09-12, 19:16
Jag måste nog hålla med de som predikar att man inte ska ge salt som förebyggande medel (utom enstaka undantag som jag har...).
Så rådet blir avvakta - dvs om du inte ser svamp så ska du inte behandla mot svamp.

gogar
2004-09-15, 18:18
Håller helt med Erik. Behandla bara det du säkert vet! Att börja hälla i salt eller annat kan ge mer problem än det botar. Saltbehandling och all annan medicinering till enstaka angripna fiskar skall enligt min mening bara ges i speciella isoleringskar. Det är ju onödigt att behandla friska fiskar.

rennicke
2004-09-15, 19:10
Jo det är sant. Såret på läppen hans verkar lägga utan att jag lägger mig i, dessutom äter han och funkar bra. Läste också att Zebra-Tilapian inte alls är känslig för sjukdomar och så.

Tack för svaren!