handdator

Visa fullständig version : Hjälp!! .. yngelkar och MÅSTE göra totalt rent

MacQ
2004-09-10, 09:18
Hej

har typ mängder med sniglar i mitt kar nu. och "massa" matrester på botten tror ja har nå "trådalger" i växterna med.

har ca 30 guppy yngel i karet, 100 L.

Tänkte byta till sand på botten med på engång. Men hur ska ja gå till väga ? . Ta så mycket vatten ja kan i hinkar m.m. ? men ja vill inte ha med snigelägg..

cotterpin
2004-09-10, 10:28
Yngelkar brukar vara enklast att inte ha något bottenmaterial alls i (för att enkelt ta undan matrester och dylikt)
För snäckorna rekomenderar jag en lämplig snäckätande botia och trådalgerna konkureras enklast ut med en eller två snabbväxande växter som kan planteras i ett lerfat med sand eller småstenar.
Totalt rent är något man inte rekomenderar att göra då det tar väldigt lång tid för akvariet att komma i balans igen.
Lycka till!

jorgen41
2004-09-10, 10:42
Sniglar plockar jag med pincett, inte roligt men klart effektivast.

Som cotterpin skriver inget botten lager alls är enklast.

Ett par snabbväxande "rosenvigg" i ett lerfat skulle nog göra susen också.

MacQ
2004-09-10, 14:29
okaj.. ska fundera på det.. men då är frågan .. hur får ja bort det ja har i botten för tillfället då ?? .. men snigelätaren.. äter den inte upp mina yngel oxå ?

cotterpin
2004-09-10, 14:41
Hrm, beroende vad du har för bottenmaterial så kan att få upp det vara knepigt, är det vanlig sten så borde det funka att iaf ta det mesta med en liten håv (ynglena brukar flytta på sig men det kan vara bra att hålla ett öga på dom)
Och jag har inte sett att mina pakistanbotier tar några av mina molly yngel :)