Visa fullständig version : Totalrengöring.
Hej
tänkte göra rent mitt akvarium totalt..
undrar hur ja ska gå till väga ??
har 2 st 100 Liters kar. 1 med 30 yngel (guppy ca 3 veckor)
kan ja ta en hink (rund och blå) fylla den med befintlige akvarie vatten ? och sen göra rent karet. men sen då ?? vill ju inte hälla i vattnet i hinken då det inte är rikktigt rent.
mattias89
2004-09-09, 20:41
Man ska aldrig göra rent akvariet på det sättet... man rubbar hela den biologiska balansen... en bra regel är eftersom avkvarier oftas smutsas ner långsamt så ska man göra rent det långsamt och o i omgångar... men aldrig ta ut alla grejer o hålla på
men gu va du har fyndig singnatur mattias :D
Låt akvariet vara lite halvskitigt, fiskarna mår bäst då.. Byter du vatten, byt då INTE filter samtidigt osv..
Det är ju bra att spara i alla fall hälften av det gamla vattnet. När jag bytte från grus till sand i mitt 375 liters så passade jag på att rengöra rejält också, putsa glasen och skrubba stenarna. Jag lånade ett 200 liters kar och fyllde det med gamla vattnet och slängde ner firrarna där. Sen fyllde jag upp 375l karet med både nytt och gammalt vatten, ca 50-50. Sen ner med aquatan och nitrivec. Inte en enda firre har dött sen rengöringen som jag gjorde för ca 2 veckor sen(har malawi + malar).
Men som Robot skrev, rengör INTE pumparna samtidigt.
Tant Nancy
2004-09-09, 23:30
Om du gör en sådan rengöring, så får du helt enkelt göra som om karet var nytt... en omstart helt enkelt. Det är inte att rekommendera och risken för nitritspikar är lika stor som om du startat ett nytt kar.
Vad är det som du är rädd att du ska få tillbaka med vattnet i hinkarna förresten... det kan väl inte vara så skitigt i karet att vattnet är direkt lortigt???
Ja vet itne varför ja inte vill hälla tillbaka "gamm" vattnet.. men är så att ja inte har nån mer hink än en 20 L hink. Går det att ta vatten från yngel karet och blanda upp i det ja tänkte rengöra ?
Tänkte byta till bläster sand på engång. Finns det någon fisk som inte vill bo med det ? eller kan man ha det till de flesta ?
jag har guppy, black molly, Slöjstjärt och platy..
Det är ett 100 Liters kar vi pratar om.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.