Visa fullständig version : 300, 500 eller 700liters akvarium???
Ska köpa nytt akvarium, ska ju vara stor. Men hur stort? Vilket är lättast att hålla redning på, ska köpa akvarium mellan 300 till 700 liter. Ska ha ciklider, troligen Malawi men kanske Tangyika vilket passar best då?
Tack på förhand!
AndreasBK
2004-09-07, 19:42
700 liters!!!
Ju större desto bättre, så är det alltid. Inte för att jag vet nåt om såna ciklider.
MVH Andreas
:p okej men jag ska ju inte ge mig på något för stort... Alla pumpar och rengörning till ett 700... blir inte det lite väl mycket?
Tropfrog
2004-09-07, 19:43
Ju större desto bättre. Men de flesta malawi och tanganyikafiskar är bottenorienterade, då verkar ett 60 cm högt kar onödigt. Det finns kar som är 200*60*50 (600 liter), det är väl det största standardkaret man kan få utan att gå upp på 60 cm högt.
Dock så finns det en helt underbar fisk i tanganyikasjön som inte är bottenorienterad och som trivs i stora stim, nämligen leptosoma. Har man sådanna så är så högt som möjlig att föredra.
MVH
Magnus
k.. tack. Min pappas kompis har en Maswa (duboise) Tropheus uppfödning, han har ett stim på ca 10 st. dem stimmar bra... Men har fastnad för malawi, deras färger är jättefina och att dem är munruvare...Men är alla malawi bottenorienterade... har sett många bilder på malawi vid mitteln av akvariumet, inte så många vid bottnen!
Men ca hur mycket dyrare blir det totalt med ett 720 än ett 540 ?
*tänkte på aluminium rams akvarier*
Tropfrog
2004-09-07, 20:02
www.pwss.se. Priserna är bättre att kolla med någon som säljer akvarium, det blir mer rätt så.
MVH
Magnus
Jag kollade rätt så nyligen på det där, och lite grovt så blir ett 720L ungefär 3-4000:- dyrare än ett 540L om man köper nytt. Och då har jag inte räknat med någon bakgrund. Allt blir större och det går åt mer. Den extra bottenytan kräver 15L grus om du skall ha ett snitt på 5cm djup. Du behöver ha mer filtervolym och fler och starkare lysrör.
Tyvärr så går det också åt mer el i ett större akvarium, vilket gör att driftskostnaden sticker iväg några hundralappar per år också.
Sedan är det så att ett 540L går in i de flesta kombibilar med fällt baksäte, det gör inte ett 720L.
Visst är det kul med stora akvarier, men det verkar finnas en praktisk gräns som går där vid 540L någonstans, sedan skenar kostnader och "besvär" iväg.
Nja, jag håller inte med om att alla malawi är bottenorienterade. Mina mbunas håller till i precis hela akvariet, från sanden till ytan.. Mitt kar är 50cm högt och jag skulle nog inte anse ytterligare 10cm i höjd som slösat utrymme.
Mvh. Martin
Tropfrog
2004-09-07, 20:37
Kanske en av anledningarna varför just 720 literskar är så billiga begagnade. Jag hade köpt det större karet begagnat och satsat pengarna på bra utrustning.
MVH
Magnus
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.