handdator

Visa fullständig version : Segelfenstetra!

Azur
2004-09-04, 22:58
Har precis fått ungar av mina segelfenstetror (Crenuchus sp.).

Jag tror inte jag är först, men det vore kul att veta. Nån som vet om Crenuchus odlats i sverige förr?

Magnus W
2004-09-04, 23:11
Skoj! Berätta allt.
Jag antar att det är de Crenuchusar som Akvarieleasing hade förra hösten.
Jag har ingen aning om ifall de odlats i Sverige tidigare. Två par går i ett akvarium i föreningslokalen här i Uppsala, men de visar inga tendenser till att vilja föröka sig. Men det är gräsligt fräcka fiskar.

-- MW

Haleli
2004-09-04, 23:23
Hej Azur !

Gratulerar till din odling !
Du skriver att du fått ungar av Crenuchus sp. Är den obeskriven ? Jag vet att Crenuchus spilurus är odlad, eftersom den är listad Guld i Odlingskampanjen,men är osäker på om den har odlats i Sverige.
Kontakta SARF så får du besked !
Du tyckte nyligen att tetror var svårodlade-och så lyckas du med en av dom svårare ! Snyggt jobbat Azur !

PatrikMalmo
2004-09-04, 23:36
Aww, grattis!! Har periodvis följt kampen i din dagbok - jäkligt roligt att du lyckats!!

Känner inte till någon som odlat Crenuchus i Sverige innan. Pinter har enbart sporadiska anteckningar om det, men det torde ha hänt en del sedan dess.

Hilsen!!

Azur
2004-09-04, 23:41
Jajamensan, jag köpte tre st överblivna ex från Leasing. En var en uddahane av en annan art än de två andra (det finns ett halvdussin obeskrivna Crenuchus förutom Crenuchus spilurus), och han hoppade ur akvariet för nån månad sen. Paret som var kvar verkar dock vara av samma art (fast troligen inte spilurus).

När jag väl kom på hur man triggar lek hos dem var det lätt: de behöver regntidssimulering, precis som malar.

Jag låter dem gå i kranvatten ett tag (denna runda över sommarsemestern, dvs fyra veckor) och då får de mindre mat, och mycket tråkigare mat: Jag instruerade han som tog hand om akvarierna att ge dem en liten nypa torrfoder var tredje dag.

När jag kom hem flyttade jag dem till ett akvarium med torvbotten, gömställen (3 cm x 15 cm PVC rör), eklöv, flytväxter och javamossa. Jag fyllde det med kranvatten, satte värmaren på 27 grader, och började mata upp dem. De har fått uppblötta laxpellets, så mycket de kunnat äta, två-tre gånger per dag. Det körde jag med i två veckor. Under tiden har torven sänkt pH, så jag har buffrat med fosfatbuffert till 5.8 för att undvika att det skall bli alltför surt.

När jag såg att honan blivit väldigt tjock och hanen blivit svart (lekdräkt), gjorde jag ett stort (50-60%) vattenbyte med svalt, destillerat, vatten (buffrat till 5.8), och två dagar efter det lekte de. Det verkar vara just vattenbytet med svalt, surt, mjukt, vatten som triggar till lek.

De verkar faktiskt ha lekt två gånger - jag missade första leken, men såg ett gäng yngel som hängde på rutan och sen försvann för någon dag sedan, och paret la nya ägg i förrgår, som kläcktes idag.

Äggen är cirka 2 mm i diameter, och rosa i färgen. Ynglen hänger kvar i taket och vaktas av hanen, som då inte äter, i en-två dagar.

Just nu har jag ångest om jag skall ta bort de vietnamesiska kardinaler som går i samma akvarie - jag misstänker nämligen att det var de som tog den första rundan ungar - men samtidigt vill jag inte oroa hanen medan han vaktar. Av samma anledning har jag inte tagit foton av ägg & "wrigglers".

Ynglen borde bli frisimmande imorgon eller övermorgon, så jag börjar kläcka artemia idag. Kan de inte ta artemia så har jag ett bra hjuldjurs-ersättnings-foder.

Vi får se hur det går att föda upp ynglen. Jag har hört att det är mycket svårt.

Om jag lyckas föda upp yngel nu, tänker jag fotodokumentera nästa kull och skriva nån liten artikel om det.

Magnus W
2004-09-04, 23:48
Ascoolt!
2 mm stora ägg borde väl ge yngel som kan ta artemia, de vuxna fiskarna är ju ganska stora i käften.

Lycka till -- MW

Azur
2004-09-04, 23:55
Jag hoppas verkligen de tar artemia, allt blir så mycket enklare då.
(2 mm är min vilda gissning, efter snabbtittar in hos hanen, så det kan vara rejält fel, men äggen ser ut att vara cirka så stora som palett-ägg, tycker jag. Men det är lustigt att de kläcks så snabbt, på bara två dagar.)