Visa fullständig version : Crinum thaianum
Hej!
Är lite sugen på att ha en crinum lök i mitt akvarium som är på 160 liter men vad jag har förstått så blir den väldigt stor, därför så undrar jag om ni tror att den blir för stor i mitt akvarium??? Skulle vara himmla snyggt att ha den i bakgrunden tror jag !
Testa. De är ju inte allt för dyra.
Då de blir större så är det bara att klippa av dem...
Jag hade en sådan i ett 150L och det gick utmärkt. Den fick till och med sidolökar så att jag fick tre st.
PatrikMalmo
2004-09-04, 21:39
Personligen tycker jag att den blir för stor för ett kar i den storleken, men den kommer troligen inte att ha något problem att växa där - det är mer utfyllnaden av karet som "stör" mig. Får du den att trivas verkligt bra är 2 m långa blad inte ovanligt. Går givetvis att klippa ner dem, men det är lite trist. Ordinarie Vallisneria kan ju när de trivs verkligen fylla ut ett kar på 300 liter, och en C. thaianum i 160 liter känns som sagt som overkill för mig. Gillar du växten och vill prova så GÖR det ändå!! Det är av erfarenheterna man lär sig. Rätt gjort kan även verkligt stora växter i små kar se riktigt bra ut.
Hilsen!!
Jag har en sån i mitt 200-liters och den är rätt OK. Håller efter den litegrann när bladen växt sig för långa. Tycker oxå den är fin. Jag har en annan crinum-lök som heter calamistratum. Ganska läcker med krusiga blad som är lite smalare som ännu inte växt sig för långa.
Vad hittar man en crinum-lök? Precis vad jag behöver i mitt 720 och 400 kar! Har inte sett sådana i Uppsala i alla fall[:)]
PatrikMalmo
2004-09-04, 23:11
Jag har en annan crinum-lök som heter calamistratum. Ganska läcker med krusiga blad som är lite smalare som ännu inte växt sig för långa.
Jag har två calamistratum i mitt Tanganyikakar (600 l), och de fyller ut ca en tredjedel av högersidan finfint. Blir inte lika stora som thaianum och är enligt min smak mycket snyggare. Mina har ca en meter långa blad som längst, och jag tror inte de blir mycket längre. De breder dock ut sig rätt bra!! ;)
Hilsen!!
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
Jag har en annan crinum-lök som heter calamistratum. Ganska läcker med krusiga blad som är lite smalare som ännu inte växt sig för långa.
Jag har två calamistratum i mitt Tanganyikakar (600 l), och de fyller ut ca en tredjedel av högersidan finfint. Blir inte lika stora som thaianum och är enligt min smak mycket snyggare. Mina har ca en meter långa blad som längst, och jag tror inte de blir mycket längre. De breder dock ut sig rätt bra!! ;)
Hilsen!!
Men visst är de jättevackra och fyller sin funktion som blickfång i akvariet!?! Tar inte alls lika stor plats som thaianum och är mycket snyggare! Min står ganska långt fram på vänstersidan och fungerar som farthindrare för jagande guramisar. Som solitär är den jätteläcker med sina krusiga blad.
Crinum natans då? Hur är vanlig är den? Erfarenheter?
Såg ju verkligen maffig ut.
Den ger intryck att kunna stå imot stora centralare... måste också funka som ett schysst blickfång i mitten av ett större kar!
Tack för era svar!
Jag har varit och köpt en nu, den kostar ju bara 50 kr så tycker jag inte om den så är det ju inte hela världen om jag gör mig av med den. Jag vet att bladen kan bli väldigt långa men jag hade tänkt klippa av dom när dom blir allt för långa. Men jag tycker att den är väldigt fin och den gör sig bra mot min svarta bakgrund.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.