handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan fiskarna vara trångbodda?

oresare
2004-09-04, 13:29
Jag har ett par algproblem som kommer sig av att jag får in solljus i akvariet. Jag ska nu flytta på hela karet och samtidigt göra rent all inredning och provköra akvariet någon vecka har jag tänkt för att se om växterna vinner och algerna minskar. Har framförallt massor med trådalger som växer sanslöst fort och som flera fiskar har fastnat i och ett par dött av.

Att det är djurplågeri att permanent ha för många fiskar i ett för litet akvarie håller jag fullt med om men visst borde det vara okej att låta 3 fjärilsciklider (4-5 cm), 19 kardinaltetror som inte riktigt är fullstora än och två 5 cm långa ancistrusar simma tillsammans med sex guppiyngel (1-2 cm) i 50 liter vatten i en vecka eller så. Då hinner det större akvariet starta upp i lugn och ro och jag kan pilla i det hur mycket jag vill utan att stressa någon.

/olivia

erikthur
2004-09-04, 13:37
Jag tycker det borde gå bra om du byter rejält med vatten en gång i veckan.

shpend
2004-09-04, 13:38
Varför ska du ha dom där i 1 vecka? Det går ju fixa allt på högst 3 dagar. Dom klarar sej nog i 1 vecka.

oresare
2004-09-04, 13:48
Jag tänkte ha dem där i ungefär en vecka för att vara säker på att algtillväxten verkligen har hämmats så att jag inte behöver vara där i och rota med fiskarna i. Dessutom så vill jag inte pilla i akvariet när mina småbarn tittar på (de gör som jag gör så det är en dålig ide...). Därför så har jag väldigt lite tid varje dag som jag kan använda från det att barnen somnar tills jag själv slocknar.

/olivia

Pelle__k
2004-09-04, 13:49
"Har framförallt massor med trådalger som växer sanslöst fort och som flera fiskar har fastnat i och ett par dött av."

Som Erikthur skrev, så undrar jag hur ofta du byter vatten?
I övrigt tycker jag inte du behöver oroa dig för att ha de fiskarna i 50L. Vad du däremot behöver göra är att byta,eller ha väldig koll på, vattnet oftare.

Jag(Iofs Discuskar) byter 150liter 2ggr i veckan! på det sättet tycker jag att mina fiskar äter bäst och växer fortast

shpend
2004-09-04, 18:10
Byter du 150 liter på en gång!!!!! Blir ju 300 liter i veckan, de va inte lite. Fast discus är ju rätt känsliga.

oresare
2004-09-04, 18:56
Ursprungligen skickat av Pelle__k
Som Erikthur skrev, så undrar jag hur ofta du byter vatten?
I övrigt tycker jag inte du behöver oroa dig för att ha de fiskarna i 50L. Vad du däremot behöver göra är att byta,eller ha väldig koll på, vattnet oftare.

Nu så byter jag 30% var 10:e dag. På den veckan som jag tänkt ha dem trångbodda hade jag tänkt mig byta två gånger på en vecka kanske 1/4 av vattnet.

/olivia