handdator

Visa fullständig version : Dålig tillväxt...

malawi´n
2004-09-04, 10:11
Hej!
jag har ett kar som jag just nu enbart göder med tmg, kno3 och kh2po4.
Det är så att jag har ett par javaormbunkar, sessiliflora, vattenpest och ngt som har stora runda blad med svarta prickar.
Problemet med javaormbunkarna är att det har ganska mycket alger på sig. vet ngn hur man manuellt kan ta bort dem, och sedan hålla dem borta genom att fortsättta med min metod?
Vattenpesten växer långsamt i mitt kar, men det som oroar mig är att den verkar bli dålig (gulaktig) i bottnen. Bör jag klippa av den och försöka igen?
Med min stora växt är problemet att de blad som skyms av andra snabbt blir gulaktiga och dör sedan, om jag inte klipper av dem. Normalt?
Vad kan jag tillsätta i gödningsväg om jag vill att de ska klara sig bättre? Förslag både om jag har co2 och om jag inte har det:

Mvh malawi´n

defdac
2004-09-04, 10:55
Eftersom du inte kör CO2 kommer näringsupptaget vara ytterst marginelt. Mer gödning (TMG, KNO3, KH2PO4) innebär INTE snabbare tillväxt - bara mer alger.

Du har helt enkelt lagt dig på en för hög gödningsgrad i förhållande till växtupptaget.

Med min stora växt är problemet att de blad som skyms av andra snabbt blir gulaktiga och dör sedan, om jag inte klipper av dem. Normalt?

Ja. Echinodorus brukar bete sig så när den blir kraftig skuggad (av sig själv och andra och vid dåliga ljusnivåer). Eventuellt kan det vara kaliumbrist. Lite extra K från K2SO4 skulle vara ett intressant experiment isåfall, men jag tror helt enkelt att det är en naturlig regression på de äldsta bladen. Dom behöver förnyas ibland för att bli riktigt fina.

malawi´n
2004-09-04, 14:58
Ok...
OM jag använde co2 igen då, vad kan jag då förbättra?

Mvh Malawi´n

BluesBoy
2004-09-04, 15:14
OM jag använde co2 igen då, vad kan jag då förbättra?
Då behöver du nog inte göra så mycket mer eftersom du förbättrar gödningsmiljön drastiskt till det bättre. Fortsätta med TMG, KNO3 och KH2PO4 som du gjort är mitt råd. Ev. se över belysningen så du hamnar kring 0,4-0,5 W/l. Då är jag säker på att växterna kommer trivas bättre för dig.

oveb
2004-09-04, 15:16
Jag gillar defdac's förklaring på vad växter kräver för att växa bra...

1. Kol
2. Kol
3. Kol
4. Macro+Microämnen !

Höll på att garva ihjäl mig första gången jag såg detta !

oveb
2004-09-04, 15:19
Coolt BluesBoy , såg just att din blog har en BluesBoy-ikon !!

malawi´n
2004-09-05, 08:42
k
ska nog försöka skaffa lite co2 då:D

Mvh Malawi´n

Tropfrog
2004-09-05, 12:32
Men har inte du ett malawikar? Har du kalk i karet?
MVH
Magnus