handdator

Visa fullständig version : Kallvatten akvarium

Maxieboy
2004-08-14, 14:23
Jo, Du läste rätt!
Jag skulle vilja ha ett akvarium för vanliga Svenska insjö och älv fiskar. Abborre, Gädda, Mört, Sarv osv. Jag har ett 300 liters akvarium som jag tänkt använda för ändamålet och frågan är nu; hur man får tillräckligt kallt i vattnet? Jag har haft funderingar på följande: Kombinerat ytterfilter inklusive kylare i form av en kylbag som jag hittat i Biltemas sortiment. Kombinerad kyl och värmebox. <http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/26/26-7216.pdf> Den är som "klippt och skuren"... tro jag! Tanken är att sätta in en mellanvägg i boxen som når nästan ner till botten. Borra hål och sätta fast ett inloppsrör högt upp och ett avlopps rör längst ner. Sedan fylla boxen med fiberfiltervadd och Biobollar. Fiberfiler i första avdelningen och Bio-Bollar i andra. Avloppet skall ha ett rör som går från ytan och bara ta filtrerat ytvatten som då förhoppningsvis även är kylt till 14-15 grader. Det skall naturligtvis finnas en pump med grovfilter i akvariet som transporterar vattnet till "Filtret". Filtret (Boxen) kommer att placeras på en hylla invid akvariet och det skall vara självfall på vattnet från filter till karet. Tror någon att detta är möjligt eller skall jag slå tankarna ur skallen? Jag vill så gärna ha lite vanliga fiskar i ett akvarium. Fiskfoder? Ja, Elritsa, småmört, Abborrglin. Mask, larver osv.

Azur
2004-08-14, 19:27
Du behöver ingen kylning för de fiskarna. Jag har själv hållit allihop, tillochmed fött upp mört från nykläckta yngel, i vatten som legat kring 24 - 27 grader.

adam_
2004-08-14, 19:45
riktigt cool idé!

Maxieboy
2004-08-14, 23:33
Ok om det går att ha dem i 25-28 grader, men är det normalt för arten?
Nä, jag tror inte det. Om det är 25 grder i vattnet i sjön så står alla fiskarna på botten där det är betydligt kallare. Gäddans trivsel temperatur är 14-16 grader och den brukar alltid följa maten, dvs. Mört, Abborre osv. Jag tror nog att Mört kan hållas vid liv i 28 grders temp, men då har dem väl inget val, i akvariet! Jag vill ha så naturligt som möjligt. Skit amma var och en gör som han vill. Nå vad tror ni om filtret då? Är det vettigt eller överarbetat? Jag vet att det finns många filter att bara köpa rakt över disk, men jag vill helst bygga själv, om det går och ser ut att fungera. Jag har sett att dem som har utomhus anläggningar för KOI brukar köra med ett filter så som jag beskrev ovan. Om det räcker till för en damm så borde det i rätt skala funka för ett akvarium eller? Kan nämna att frisk luft kommer att tillföras filtret genom en ventil i locket.
Jag har skaffat frigolit idag för att göra en snygg bakgrund efter tips hittade i detta forum. Jag undrar dock vad man skall limma ihop frigolitskivorna med. Tips eller fakta emottages tacksamt!

cactuzz88
2004-08-14, 23:47
asså 300 liter är för litet för alla dom fiskarna.. ev. kanske kan du ha en mört lr så

eriahl
2004-08-15, 00:26
Blir svårt att hålla gäddan med dom övriga. Den växer mycket snabbare än dom om du inte svälter den, och då mår den ju inte bra.
Abborrarna kommer oxå att växa ifrån dom andra och hugga på dom med tiden om du inte svälter dom oxå.
Så försök få tag i små abborrar jämfört med sarv mm.
Visst är ett stim välmatade abborrar fina :)
Limma frigoliten med silikon.

Mvh Erik

Tropfrog
2004-08-15, 10:57
Jag har hållt ett stim på 50 stycken 3-4 cm aborrar i ett 720, det var mäktigt. Aborrarnas "trivseltemperatur" vet jag inget om, men jag är övertygad om att ett ouppvärmt akvarium funkar bra året om. Det vore interessant att se några belägg för aborrarnas "trivseltemperatur".

Om du nu bestämmer dig för att kyla vattnet så kan jag säga att biltemas 12 volts kylbag inte lär hålla mer än ett par veckor. Den är inte gjord för att kyla så mycket. En välanpassad kylare till akvarium kostar runt 10000kr, fram tills nu har jag inte sett något lyckat lågbudgetbygge. Men jag blir gärna överaskad, så håll liv i experimentlustan.
MVH
Magnus

Bjarne
2004-08-15, 11:08
http://home.online.no/~joobjoer/

http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=6161

Azur
2004-08-15, 13:01
Luftavfuktare? Smart! Mycket smartare än att använda ett kylskåp, eftersom en avfuktares kylslingor är gjorda i rostfritt istf koppar (eftersom de måste tåla väta).
Undrar bara om slingorna verkligen tål saltvatten. Inte helt övertygad om det.

Nå, där fick jag iaf nåt att tänka på. Har länge velat ha ett kallvattens-saltvatten igen, men vill inte behöva fippla med fläktar för kylning, som jag gjorde första gången.

PatrikMalmo
2004-08-15, 13:14
Har inte haft kallvattenskar själv, men vi är ett gäng som spånat kring idéen i vart fall. Inte så mycket för att kunna hålla svensk fisk som en del spännande arter som inte klarar hela året i varmt vatten (kinesisk makropod bland annat).

Jag tror inte firrarna misstycker att gå i rätt varmt vatten en del av året, men det var ju det om du vill efterlikna de naturliga svängningarna och ge fisken en viloperiod. Ett sätt är ju att placera karet i ett rum där detta är möjligt, t ex en källarlokal där du kan ha fönstret öppet även på vintern så temperaturen ligger kring 4-5 grader. Har man tillgång till en inglasad balkong/veranda är det kanske ännu bättre.

Har man nu inte tillgång till ovanstående har vi lurat på att bara leda ut vattnet genom en ventil/fönster/valfritt hål i väggen, och så lägga ett antal slingor av slang därute. Kräver dock nästan ständig tillsyn om det skulle bli riktigt jäkla kallt så att det fryser. Ett kylskåp/frys med hål för in och utlopp samt en attans massa slang i kanske kan fylla samma funktion. Har som sagt inte provat än, och vet inte hur mycket slang som krävs för att kyla ner karet, om det ens är möjligt. Gäller också att välja rätt slang som inte spricker i kyla.

Nå, hoppas det gav några uppslag i vart fall!!

Hilsen!!

Tropfrog
2004-08-15, 15:27
Vad jag har läst om försök med kylar/frysar är att dom har för liten kapacitet så att du kör slut kylen alldeles för snabbt. Den få helt enkelt jobba för mycket för vad den klarar av. En kyl/frys är ju gjord för att gå lite då och då och inte dygn i streck.
Luftavfuktaren tror jag lite mer på. Hur länge har den gått och hur mycket kyler du?
MVH
Magnus

PatrikMalmo
2004-08-15, 17:44
Tja, efter Bjarnes inlägg är det inte mycket att tillägga! Tackar för inspiration för egen del också, nu vet jag hur jag kan gå tillväga om jag vill bygga ett stort kar. Roligt experiment med öringen också, bäcköring var den fisk jag fiskade mest när det verkligen begav sig!

Det är från barndomens äventyr längs bäckar som jag har akvaristiken med mig... *drömmer och minns*

Hilsen!!

dgqlof
2004-08-15, 21:24
Har man trädgård kan man gräva ner ett antal meter PEM-slang på frostfritt djup och cirkulera akvarievattnet direkt i den.

Azur
2004-08-15, 22:15
Jag har haft bäcköring, tagna i Olsbäcken i västerbotten, och kan rapportera att den är ganska lätt att hålla i akvarium, men extremt aggressiv. Tvärtemot vad man kanske tror så simmar den också mycket litet, utan står helst bara stilla i strömlä.

Vad gäller mörtar kan det vara värt att veta att de är extrema växtätare. Unga mörtar äter mycket plankton, men ju äldre de blir desto mer byter de till vegetarisk kost, och ett par vuxna mörtar betar snabbt ner alla akvarieväxter.

PatrikMalmo
2004-08-15, 22:20
Azur,
de bäcköringar jag studerat i timtal från en gångbro över Råå-ån har stått just väldigt still i strömlä. Ruggigt anpassade till att hålla sig på samma plats trots att vattnet strömmar fort (de mindre av dem har pga platskonkurrens fått stå i mer snabbt rinnande vatten).

Nu har jag inte plats för ett sådant kar, men idéen ligger kvar. Någon dag, någon dag... ;)

Hilsen!!

THE_DUDE
2004-08-16, 16:28
VA!!! nu blir jag helt förvirrad. är inte svenska fiskar kallvattensfiskar? varför behöver inte dom kalt när andra fiskar som guldfisk behöver det?

men det låter ju läkligt trevligt att man kan ha en gädda i sitt kar utan att behöva kylaner det. =)

sen när den blir för stor kan man släppa tillbaka den i en sjö då?

vet ni om man kan ha en såndär "svensk" mal på samma sätt?

eriahl
2004-08-16, 19:29
THE_DUDE: Tänk på att inte mata gäddan med "vanlig" akvariefisk bara pga ev smittrisk. Mata med mört och liknande.
Klart att det går med svensk mal oxå, men dom är fridlysta....

Mvh Erik

THE_DUDE
2004-08-16, 21:08
ok! då e det jag som går till någon sjö snart å fiskar efter gädda. =)

jo mal är ju fridlyst men dom odlas ju för utplantering så det kanske går att fåtag på en på något sätt. undrar bara var dom odlas någonstans... någon som vet det???

plizken
2004-08-16, 21:25
Jag har precis limmat ihop ett 300L som jag ska prova lite mälarfisk i ..=) Det ska bli intressant..

THE_DUDE
2004-08-16, 22:30
va kul! finns det mal i mälaren?

eriahl
2004-08-18, 08:38
THE_DUDE: Finns nog inte mal i mälaren. Tror inte det tagits mer än en kull -89.

Mvh Erik

Maxieboy
2004-08-18, 15:05
Hej Alla,
Många tack för tipsen som jag fått. Jag skulle bra gärna vilja ha en luftavfuktare i lagom skala för mitt 300 liters finns det? Jag tror säkert att man kan köra Biltemas Pelitierelement kontinuerligt, frågan är bara om det har tillräcklig effekt? Är det någon som har motsvarande kyl/värmebox och har erfarenheter? Jag har samlat på mig tre små gäddor redan, de går ii en sump invid båten. 10 - 12 cm långa och väldigt pigga! Abborrar är nog inga problem att fånga i liten skala hellre. Vilka har haft SARV i sina kar? Hur är det med överlevnad och tålighet? Sarv är nog den färggladaste vitfisken vi har i vårt svarta vatten. Jag funderar vidare.

Magoo
2004-08-18, 15:50
Hej

Skulle de inte funka med en frysbox som man borrar 2 hål i sedan tar man en trägårds slang på 50m ,från akvariumet till första hålet o trär igenom första hålet o lägger 40m i frysen sen hål 2 retur

Tropfrog
2004-08-18, 17:41
Som jag skrev innan så kan man inte använda kylar/frysar till att kyla ner akvarium en längre tid. Dom är gjorda för att gå lite då och då, styrda av termostaten. Om termopstaten aldrig slår av, vilket det inte lär görta om man använder den till att kyla vatten så tar kylen*/frysen slut mycket snabbt. De har helt enkelt inte den kapacitet som behövs för att kyla så mycket. Jag gissar att en ny frys av ett bra märke håller i max en månad.

Givetvis så har biltemas kylbox ännu mindre kapacitet än vad en normal frysbox har.
MVH
Magnus

Magoo
2004-08-18, 18:00
Vi hade frys på våran skola till vårat saltvattensakvarium o de funkade utan problem borrade bara ett hål i sidan o träde in slangen o siloconerade tätt sen la vi slangen i ,den var på 100m den vi hade, sen borrade vi ett retur hål i andra sidan o siloconerade där med, sen stängde vi dörren o startade en kraftig cirklationspump frysen höll -9 grader o akavariet höll ca 8-13 grader de funkade för oss i 1 år, vi hade de som ett exprement i våran teknik sal

Tropfrog
2004-08-18, 18:22
Så varför skriver du det som en fråga då? Du "vet" ju att det fungerar. Har du någon aning om hur ofta termostaten slog ifrån så att frysen fick vila?
MVH
Magnus

eriahl
2004-08-18, 20:35
Maxieboy: Sarven är det inga problem med, frånsett gäddorna då :)
Är nog abborrarna som kan vara känsliga för kranvattnet om du har otur.

Erik

THE_DUDE
2004-08-18, 22:44
hur menar du? har det bara planterats ut en kull 1989? jag trodde dom gjorde det hela tiden typ. =/

eriahl
2004-08-20, 21:49
Dom blev utsatta året efter, -90. Ska kolla upp om det tagits någon mer kull men tror inte det blivit fler än den...

Erik

THE_DUDE
2004-08-20, 22:43
ok! då går det nog inte att få tag på en liten mal då. =( men det hade varit så kul asså.

eriahl
2004-08-20, 23:13
Nja, även om det hade tagits kullar ibland är det ju en hotad art och inget som hade varit till salu.
Finns ju många "vanliga" malar som säkert är minst lika roliga att ha.
Erik

THE_DUDE
2004-08-20, 23:28
jo sant. men det går inte att släppa ut dom när dom blir för stora. =/ =)

eriahl
2004-08-20, 23:39
Köp mindre arter då :) Fengäddan blir väl inte för stor.
Fast svenska är inte såå kul att ha. Börjar tröttna på dom nu faktiskt ;)

Erik

THE_DUDE
2004-08-22, 22:32
a får göra det. =) letar efter sorubim lima just nu, 60cm max (stort men inte för stort). =)

menar du att du har svensk mal?... på ditt jobb isf då?

eriahl
2004-08-23, 07:02
Japp, på jobbet såklart. Har inte tröttnat på dom heller om du nu trodde på det :)

Erik

THE_DUDE
2004-08-23, 16:43
WOW! coolt, hur stora e dom då? vad ska ni göra med dom sedan?
antar att det är kul att vara fiskodlingsassistent?

eriahl
2004-08-23, 19:06
Har glidit ifrån ursprungsfrågan rejält nu, känns som malpratet passar i någon annan kategori :)
Vi har 9 st varav 7 skulle släppts ut igen förra sommaren men dom blir nog inte utsläppta i år heller tyvärr....
Dom 7 är ca 45cm, har iofs uselt ögonmått.

Erik

THE_DUDE
2004-08-31, 22:12
lite roligt att du sa det just när min dator kraschade så jag inte kunde svara för än nu. =)

men jag tror dom flesta tyckte det blev lika intresant som jag, annars hade någon forum-polis ryckt ut. =)

å jag kommer inte på någon mer fråga heller så vi säger väl så.