handdator

Visa fullständig version : Missad lek, chanser?!?

Black_666
2004-07-21, 02:43
har ett par veckor noterat en hona som blivit större och större, har hänt förr, men denna gången skulle jag ha yngel! Är man bara bestämd så ordnar det sig... Trodde jag! Självklart leker hon mitt på dagen, samma dag jag ska flytta henne och ett par hanar! Jäklar! Nåja, frågan är: hur stor är chansen att det blir ett liiiiitet yngel om ett par dagar?! Jag har fler neontetro, blackmollys, guppy, platy, zebrafiskar (jag vet, dom är nästan värst när det gäller sånthär!) och så metallpansarmalar och en liten räka. Ganska grovkornigt grus (engelsk sjösten) på botten, men absolut inga kaner (älskar mina malar). Skulle bara vara lite kul att lyckas få ett par yngel, eftersom det inte är första gången de lekt, men första gången jag varit hemma när dom gjort det! Har "bara" hållt på ett år, men det tycks fungera väl ;)

jackson
2004-07-21, 03:15
Vad är det för tetra som lekt? Om det är neontetra, så måste äggen hamna där det inte finns ljus, för de förstörs av ljus.
Är det andra fiskar, är chansen inte överhängande att du får något överlevande yngel. I vart fall inte som du hinner plocka undan. Chansen ökar med antalet växter som bildar täta snår (exempelvis javamossa). Dessa snår bildar även "matgeneratorer" för de små.

Nej, jag tror du får vänta tills nästa gång det börjar närma sig lek. Vara lite snabbare nästa gång bara.

Black_666
2004-07-21, 04:18
lätt för dej å säga, hon skulle inte lekt förren imorgon enligt mina prognoser, men hon hade väl egna prognoser :P

dgqlof
2004-07-22, 01:17
Berätta gärna hur du förberett dem (och hur du gjort prognosen om när). Jag är nyfiken därför jag har ett himla problem att få tetror att leka i odlingsakvarium, däremot i sällskapsakvariet leker de.

Jag är helt nybörjare på tetraodling och har hittills fått 2 st frisimmande yngel som pga yttre orsaker inte blev så många dagar gamla. Det är glödbandstetra och neontetra jag försöker med.

Black_666
2004-07-22, 03:22
jag har inte ens försökt, dom gör det av sig själva... har dock märkt att solljus gör dem piggare, och så fort solljuset försvinner leker de, men det är kanske bara mina som gör så. Från det att honan börjar bli lite rund har jag räknat 17-18 dagar innan det är dags för lek. Men som sagt inte denna gången, hon lekte på dag 16, så 2 veckor är nog att räkana med! Stora vattenbyten är också uppskattat. Om jag var som du skulle jag flytta honorna redan vid dag 12-13, låta dem lugna sig lite i lekkaret (2-3 dagar) och sedan göra ett 50-75% vattenbyte. håll koll! de är ena rackare på att leka snabbt och sedan spela oskyldiga! =)