handdator

Visa fullständig version : Mossa på staven.

goldenartic
2004-06-23, 14:20
Är det möjligt att få javamossa att växa fast på värmestaven eller kommer den att ta skada av värmen och dö?

Holmby
2004-06-23, 14:23
Om värmestav är samma sak som doppvärmare så växer inte javamossa fast på den.

Doppvärmaren är oftast gjord av glas och javamossan får inte fäste på glaset.

goldenartic
2004-06-23, 14:34
Eller så kan man kalla den termostatvärmare???

Holmby
2004-06-23, 14:47
Ja, den där grejjen av glas som värmer vattnet iallafall. :-)

goldenartic
2004-06-23, 14:55
Om man först skulle linda "värmaren" med rostfri tråd, då skulle ju mossan få fäste, men skulle mossan klara värmen?.

Holmby
2004-06-23, 14:58
Bara att testa....

Du sänker ju dock värmarens verkningsgrad markant om du virar ståltråd och mossa runt den.

goldenartic
2004-06-23, 15:01
Det är klart, men om man inte lindar om överdelen där termostaten sitter.

dgqlof
2004-06-23, 15:10
Jag tror inte javamossan klarar det, vattenskiktet runt värmaren blir väldigt varmt, nästan så man bränner sig. Ett lager mossa runt det så blir det mer hett vatten som är stillastående. Men det kostar ju inte så mycket att testa, så gör det och rapportera.

Holmby
2004-06-23, 15:13
Du kan ju binda fast mossan med fisklina också. Det är ju tråden som håller mossan. Mossan växer inte fast i dessa material.

Termostaten känner av hur varmt det omgivande vattnet är, och slår av och på värmen. Där är det ju direkt olämpligt att ha mossa över den.

Sedan har du ju värmetrådarna i värmaren. Virar du mossa över dem så kommer ju mossan bli kokt innan du får ut någon värme i vattnet.

Jag tror att idén var bra men dålig ;-)
Men det är ju bara min åsikt.

Joacim
2004-06-23, 15:27
F'låt, men med den rubriken blir det lätt att associera till någon form av sjukdom man kan få vid ålderns höst. ;)

/J *fy på mig för den associationen!*

mohlin
2004-06-23, 15:40
Min första tanke också, Joakim! Fanns ett alternativ till, men det kanske är VÄL grovt...

Joacim
2004-06-23, 15:44
Uhm du menar det som gamla människor gör fast ingen vill tala om? ;)
/J

mohlin
2004-06-23, 15:47
Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...

goldenartic
2004-06-23, 18:30
Iofs kanske mossan på roten sprider sig upp till staven:)
Får väl vänta och se, det skulle vara fint om man fick dölja den med ngn växt.

Ulla
2004-06-24, 00:13
Man kan göra en nätbur av plastnät och placera runt doppvärmaren, så att den inte ligger emot själva glaset. Då kan javamossan växa fast i nätet utan att brännas av själva staven. Har sett att man kan skydda doppvärmaren på det viset i exempelvis "sjuk"- och karantänskar.

BluesBoy
2004-06-24, 09:05
Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...Ja jäklar. Jag associerade också direkt till eltandborste men jag förstår inte varför min sambo tittade i taket och ändrade färg på kinderna när jag hittade våran doppvärmare i byrålådan? Där ska den ju inte vara. [:I][:o)]

Ulla
2004-06-25, 01:24
Ursprungligen skickat av BluesBoy
Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...Ja jäklar. Jag associerade också direkt till eltandborste men jag förstår inte varför min sambo tittade i taket och ändrade färg på kinderna när jag hittade våran doppvärmare i byrålådan? Där ska den ju inte vara. [:I][:o)]

Ja, glasdoppvärmare ska absolut inte ner i byrålådan, glas är ju så lättkrossat. En i rostfritt är nog ofarligare att ha i byrålådan alltså... ;o)