handdator

Visa fullständig version : Maktkamp mellan kamphonor.

Marie J
2004-05-04, 23:18
Har en Kamphane och två honor i mitt 375 l kar. I dag så fick jag åter igen se min präktiga färgstarka hona spela upp sig mot den andra honan och tyket nafsa efter henne. Sen åkte hon till hanen och slingra sig som en ål runt om honom och han har börjat komma i den åldern så han börjar visa intresse har dock inte byggt något bo än, då han har varit lite ung, ynklig och tafatt. Alltså hon var verkligen kärlekskrank. Sen simma hon tillbaks till den andra honan och nafsa på henne igen och visa upp hela sin prakt för att visa vem som var "fru" i karet.

Så har hon hållt på hela dagen. Nu i kväll låg den ranglåga honan död i karets botten invid en växt... Ändå simmar fortfarande kamphonan fram och skakar i fisken aggressivt tills jag fatta att det var en död fisk i karet.

Är detta vanligt? Har tyvärr själv inga erfarenheter om sådana här honor och har inte haft så många kamphonor innan. Har inte haft honor som har mätt sig mot varandra överhuvudtaget. Eller är det något fel på denna dominanta hona så jag kanske bör ta bort henne då det kanske inte är lämpligt att få yngel av en sådan här hona.

Tacksam för seriösa erfarenheter.

sammy
2004-05-05, 02:14
Har haft lite kampisar under åren (hanar och honor), och måste säga att "humöret" verkar vara mycket individuellt från fisk till fisk. Jag har haft både honor och hanar som varit aggressiva... och även honor och hanar som varit lugna som filbunkar... Två av de honor jag har nu fick lite sällskap av en hane för några veckor sedan i början jagade hanen runt honorna så de knappt fick en lugn sekund, men efter tre veckor började den ena honan helt plötsligt jaga efter hanen och en mindre vacker dag låg han livlös med sönderbitna fenor... Kampisar verkar kunna bete sig precis hur som helst... Jag har aldrig hittat någon logik i deras beteende... Frågan är om det ihuvudtaget finns någon. Med tanke på hur hårt avlade kampfiskarna är så kommer jag nog att avstå ifrån dem i framtiden.

Jag hoppas hur som helst att dina klarar sig bra och att du slipper problem i framtiden!

Marie J
2004-05-05, 12:21
Tack sammy för din erfarenhet!

Jag lyfte över hanen och honan till ett 20 l i år så de får leka i fred.

e_cat
2004-05-11, 21:22
Det är en bra ide..

Mina honor naggade min hanes fenor så pass mkt att han såg ut som dom...
Underligare beteende får man leta efter... ditt är ett gott exempel. =)

Marie J
2004-05-11, 21:53
Honan bet ihjäl hanen i det lilla karet. Har nu flyttat henne till det stora igen och köpt en ny stor maffig hane som hon försökte ge sig på men ski fick hon för det accepterade inte han. Så nu är hon mildare och snällare.