Marie J
2004-05-04, 23:18
Har en Kamphane och två honor i mitt 375 l kar. I dag så fick jag åter igen se min präktiga färgstarka hona spela upp sig mot den andra honan och tyket nafsa efter henne. Sen åkte hon till hanen och slingra sig som en ål runt om honom och han har börjat komma i den åldern så han börjar visa intresse har dock inte byggt något bo än, då han har varit lite ung, ynklig och tafatt. Alltså hon var verkligen kärlekskrank. Sen simma hon tillbaks till den andra honan och nafsa på henne igen och visa upp hela sin prakt för att visa vem som var "fru" i karet.
Så har hon hållt på hela dagen. Nu i kväll låg den ranglåga honan död i karets botten invid en växt... Ändå simmar fortfarande kamphonan fram och skakar i fisken aggressivt tills jag fatta att det var en död fisk i karet.
Är detta vanligt? Har tyvärr själv inga erfarenheter om sådana här honor och har inte haft så många kamphonor innan. Har inte haft honor som har mätt sig mot varandra överhuvudtaget. Eller är det något fel på denna dominanta hona så jag kanske bör ta bort henne då det kanske inte är lämpligt att få yngel av en sådan här hona.
Tacksam för seriösa erfarenheter.
Så har hon hållt på hela dagen. Nu i kväll låg den ranglåga honan död i karets botten invid en växt... Ändå simmar fortfarande kamphonan fram och skakar i fisken aggressivt tills jag fatta att det var en död fisk i karet.
Är detta vanligt? Har tyvärr själv inga erfarenheter om sådana här honor och har inte haft så många kamphonor innan. Har inte haft honor som har mätt sig mot varandra överhuvudtaget. Eller är det något fel på denna dominanta hona så jag kanske bör ta bort henne då det kanske inte är lämpligt att få yngel av en sådan här hona.
Tacksam för seriösa erfarenheter.