Visa fullständig version : Hjälp! Min sebrafisk dör!
Jag upptäckte för ca 1 timme sedan att min ena sebrafisk håller på att dö. Den ligger mest på sidan nere på botten längst in i hörnet på akvariet. Då och då så simmar han iväg och han simmar då väldigt vinligt. Han "tippar" lätt åt en hållet. Kan det vara något fel på simmblåsan? Han åter vänder alltid till samma hörn där han "lägger" sig ner igen.
Vad är det för fel på honom? Finns det något jag kan göra!?
Behöver snabbt svar...
Nej, det är nästan säkert inget fel på simblåsan. Det är främst guldfisk och andra fiskar som fått kroppsformen kraftigt förändrad genom avel som råkar ut för simblåseproblem.
Du har antingen dålig vattenkvalitet, eller så är din fisk sjuk (eller gammal). I vilket fall som helst kan det vara en bra idé att
1) Göra ett stort vattenbyte.
2) Lyfta ut den sjuka fisken och antingen avliva den eller placera den i ett annat akvarium (eller stor burk) för medicinering. Är den sjuk kan det ju hända att den inte hunnit smitta de andra fiskarna än, och lider den av dåligt vatten piggnar den snabbt till om den kommer i rent vatten.
Titta noga på fisken om du kan se några symptom förutom att den har problem med att simma - t.ex. om den har vita prickar, liknande saltkorn, på huden (vitaprick sjukan). Det underlättar för att avgöra om och i så fall vilken medicin du bör sätta in. Jag rekommenderar inte att medicinera förrän du är hyfsat säker på vad det är för sjukdom, eftersom medicineringen ofta skadar akvariets biologiska balans.
Ursprungligen skickat av Azur
Nej, det är nästan säkert inget fel på simblåsan. Det är främst guldfisk och andra fiskar som fått kroppsformen kraftigt förändrad genom avel som råkar ut för simblåseproblem.
Du har antingen dålig vattenkvalitet, eller så är din fisk sjuk (eller gammal). I vilket fall som helst kan det vara en bra idé att
1) Göra ett stort vattenbyte.
2) Lyfta ut den sjuka fisken och antingen avliva den eller placera den i ett annat akvarium (eller stor burk) för medicinering. Är den sjuk kan det ju hända att den inte hunnit smitta de andra fiskarna än, och lider den av dåligt vatten piggnar den snabbt till om den kommer i rent vatten.
Titta noga på fisken om du kan se några symptom förutom att den har problem med att simma - t.ex. om den har vita prickar, liknande saltkorn, på huden (vitaprick sjukan). Det underlättar för att avgöra om och i så fall vilken medicin du bör sätta in. Jag rekommenderar inte att medicinera förrän du är hyfsat säker på vad det är för sjukdom, eftersom medicineringen ofta skadar akvariets biologiska balans.
Fisken har inga andra symptom vad jag kan se. Den ligger mest bara på botten och ser död ut. det enda livstecknet är att den rör på ögonen och andas. Ibland kan den få något ryck och simma iväg (på sidan dock). Det är bara denna fisk som är dålig. Alla andra fiskar beter sig normalt. Vad kan det vara för fel på vattnet? Jag har kollat nitrit värdet och det är inget fel på det. Kan det vara Amoniak eller något liknande?
Tycker det är konstigt att sebrafisken drabbas, efter som den (som jag har förstått) ska vara väldigt tålig.
Det kan vara nitratförgiftning också. Pröva attt förbättra vattenkvalitén och se om inte det hjälper. Är ofta det billigaste och bästa sättet att få sjuka fiskar bättre.
Det har gått ett dygn sedan jag upptäckte fisken nu, och han har fortfarande problem med "balansaen".
Han är visserligen piggare och simmar runt, men han simmar fortfarande på sidan. Ingen av de andra fiskarna verkar sjuka. Är det säkert att det inte bara kan vara något fel på just den här fisken?
Nej, det är klart det kan vara så att bara just denna fisk är sjuk!
Däremot så är det med till visshet gränsande sannolikhet inte något fel på hans simblåsa.
Ursprungligen skickat av Azur
Nej, det är klart det kan vara så att bara just denna fisk är sjuk!
Däremot så är det med till visshet gränsande sannolikhet inte något fel på hans simblåsa.
Fisken har dött nu, för några dagar sedan. Troligen så var det något fel på den, för livet i akvariet har fortsatt som vanligt! :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.