Visa fullständig version : Hästintresserade akvarister...??
När vi var i Göteborg förra helgen ( se tråd; http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24094&whichpage=1 ) så upptäckte jag att det fanns några akvarister som även hade tid för hästar i sina liv [;)]...
Eftersom vi hade så trevligt i Göteborg med besök på bl a Universeum så tänkte jag att det skulle vara minst lika trevligt om vi kunde träffas någon gång och t ex ge oss ut på en turridning.
Någon mer än jag som tycker att den här idén låter bra??
( obs, fiskprat är absolut inte förbjudet på hästryggen [;)] )
Morellen
2004-04-23, 22:02
JA! Vilken toppenidè! Det låter jättekul. Andra Maria - sjöjungfrun från Partille - hänger väll på?
Låter bra! [:)]
Det verkade som om Maria i Partille var intresserad också.
Jag kommer gärna upp till Göteborg om det blir något.
Hoppas vi kan få ihop lite fler hästmänniskor....
Morellen
2004-04-25, 13:46
Finns det fler hästbitna akvarister här på zoopet, kom igen! Vore kul om vi kom iväg på en tur
Räkna in mig, jag pratar gärna fisk på hästryggen.
Morellen
2004-04-25, 13:57
trevligt! Då är vi iaf fyra stycken redan.
Maria - Sjöjungfru
2004-04-25, 14:23
Jag hänger på!! Helt klart! [:D]
Himla kul! [:)]
Jag visste väl att jag inte var ensam [;)]...
Är det någon som vet något bra turridningsställe i Göteborgstrakten ( eller kanske lite längre söderut så kan vi "mötas på halva vägen" ).
Jag åker gärna några mil extra, bara hästarna är bra...[;)]
Maria - Sjöjungfru
2004-04-25, 14:33
Bästa stället jag varit på om vi pratar islandshästar är "Stenholmens stuteri" tyvärr har dom flyttat till Linköping eller var det Lid.
Annars finns ju ett ställe vid Nääs slott som var helt OK!
Jag kan oxå tänka mig pröva nå´t söderut.
Jag ska kolla lite på internet om jag kan hitta lite ställen som ligger i närheten ( typ Varberg och norrut kanske ).
Har ännu inte hunnit prova på något ställe här på västkusten än eftersom jag bara bott här i ett år och tyvärr inte har haft någon att åka och rida med...än [;)]...
Det viktigaste är att hästarna är bra ( och gärna lätttöltade! ) och att personalen är trevlig.
Det vore ju förstås roligast om vi Zoopet-folk vi rida ensamma som grupp.
Den sista turridningen jag var på ( 6 timmar ) så var vi 15 stycken och det var på tok för många....
Flera av dessa hade dessutom knappt suttit på en häst innan.
Har dessutom läst om ett ställe som tar upp till 80 ryttare samtidigt!! Låter helt knasigt tycker jag...
Men jag ska leta lite och se om jag hittar något som verkar bra ( och inte alltför dyrt [;)] )
Synd att man bor så långt ifrån, det hade varit kul att umgås lite med likasinnade!
Men ni får ha det så trevligt!
Mvh /Anna
Nu har jag kollat runt lite....men det är svårt att veta vad det är för ställen egentligen när man inte käner till dem...
Här kommer några som jag hittade i alla fall ( mest söder om Gbg tror jag ):
http://www.dugatorp.com/ Söder om Kungsbacka, ganska billigt
http://www.asensgard.just.nu/ Veddige, även det bra priser, dock högst 4 ryttare i varje grupp förutom på långritter då de tar högst 8 st. Tar ej ovana ryttare
Vattnagårds Islandshästar: 10 km sydväst om Kungsbacka, max 6 pers ( ej fungerande hemsida )
Åkulla Country Club: Ca 20 km öster om Varberg, bla turridning ( ej hemsida )
http://gate.homedns.org/stall.htm sida med olika islandsstall söder om Göteborg, en del har turridning, alla har ej hemsida
Har ni fler förslag i Göteborgstrakten är de mycket välkomna!
Synd att man bor så långt ifrån
En heldag på västkusten är väl aldrig fel?? [;)]
Stället vid Nääs slott, kan det möjligtvis ha varit detta??;
http://medlem.spray.se/vastanvinden/
Maria - Sjöjungfru
2004-04-25, 17:16
Jepp Muppins. Det är det!
Maria - Sjöjungfru
2004-04-25, 17:17
Jag kan nog bli 2 st tror jag, har en STOR dotter som säkert vill hänga på.
Jag kan nog bli 2 st tror jag
Låter bra, ju fler desto roligare... [:-88]
Det här var ett jätte bra förslag muppins!!! Jag hänger med om det är rätt helg och pris!
Jag hänger med om det är rätt helg och pris!
Kul! Vi får försöka hitta en dag som passar alla...
Jag är tyvärr upptagen de tre närmaste helgerna, men jag behöver nog ändå få in lite pengar innan jag kan ge mig iväg... [;)]
Har ni något förslag på ställe och ungefärligt datum????
Åhh vad det låter härligt. Jag skulle gärna ha följt med om jag inte var så fasligt gravid. Men hästintresserade akvarister låter som en utmärkt kombination :)
/olivia
Jag tror det finns turridningar här uppe med både islänningar på ett ställe och nordsvenskar på ett annat.
Grattis oresare till "ynglet"!
oresare: vad synd att du inte kan hänga med....
....men vem vet, om vi får ihop ett gäng så kanske det kan bli ett årligt återkommande evanemang [;)]
Marie J: Har du något namn på ett bra ställe??
Förresten, hur lång tur vill ni ut på?? ( jag vill ut på en så lång och så billig tur som möjligt, tyvärr är det en ganska omöjlig kombination... [V] [;)] )
Kommer inte ihåg vad den ena heter och den andra läste jag om i våran lokaltidning då det var ett reportage om detta. Har precis kommit hem från Danmark efter en hel helg med öl, gammeldansk och röd pölse! så jag är lite matt så jag kan kolla i morgon.... Jag känner som du tur på typ 3 timmar och nästam gratis och gärna med korvgrillning och fika som ingår!
tur på typ 3 timmar och nästam gratis och gärna med korvgrillning och fika som ingår!
Hade ju varit perfekt! [;)]
Jag har kollat runt lite och priserna kan ju faktiskt variera rätt mycket.
Men typ 400 kr för 3 timmar ( t ex. http://www.dugatorp.com/ )får nog anses som rätt så billigt för turridning ändå...
Jag ska nämligen på en turridning alldeles själv ( jag hade ju inte "hittat" er när jag bokade den ) den 8 maj och jag betalar då 380 kr för 2 ½ h, varav 2 timmar är ridning och en halvtimme är fika.
Men jag har sett ställen som tar 400 för två timmar också...och det är lite mycket tycker jag.
Men vi får väl leta reda på det ställe som ger mest ridning för pengarna.
Hästarna måste vara bra också, var nämligen på en turridning en gång där vi fick skritta i typ 2 timmar och jag fick dessutom sitta och sparka på hästen hela tiden, så slö var den. Det är inte roligt...
Och att det är i mysig terräng med. Nordsvenskarna har jag för mig är i Svartedalen och det är massa sjöar och skog som är skyddat så det mesta är ganska orört.
Och att det är i mysig terräng med
Ja, det är väldigt viktigt. Gärna varierande...
På den turridningen där jag red den superslöa hästen så red vi endast på grusväg hela tiden, ganska tråkigt faktiskt.
Det är ju mysigt med ängar eller små skogsstigar också...
Eller varför inte en härlig galopp vid havet...[;)]
Morellen
2004-04-25, 20:57
Turridningen i stenungsundstrakten måste väl vara Lyckans? http://www.lyckansislandshastar.com/
det där med nordsvenskarna har jag ingen aning om vad det är för nått ställe.
Ni får gärna komma med fler förslag runt Göteorgstrakten ( dock ej alltför långt norr om Göteborg då jag ändå har 13 mil till Göteborg....vill ju inte lägga alla pengarna på bensin [;)] )
Jag ska leta lite mer jag också...
Tant Nancy
2004-04-25, 22:38
Nä nu blir jag ordentligt avis!!!! Men om ni hittar ett bra ställe och värmer upp hästarna... så dyker jag kanske upp till hösten!!! Har inte suttit på en islänning på 15 år, så det är nog dags snart... Hmmmm.... undras om det behövs både stege och lyftkran, kroppen har ju liksom blitt lite ovig :-)
Synd att min mamma sålt sina hästar, annars hade jag kunnat bjuda upp er på en tvådagars gratistur :-)
Jag det är verkligen synd att du bor så långt bort Nanc ( fast du har väl dina renar som du kan ta en tur på [;)] ) men visst ska vi värma upp hästarna åt dig...
Själv har jag inte ridit på ett halvår, jag kanske har glömt hur man gör...
Men jag ska "hem" till Småland nästa helg och då har kusinen lovat att jag ska få följa med och kolla på en hopptävling som hon ska vara med på och sedan blir det nog en tur på några nordsvenskar också. [:)]
Helgen efter ska jag ju faktiskt på turridning alldeles själv också, så sedan är jag nog lite "uppvärmd" i alla fall.
Provade mina ridbyxor idag....de hade visst krympt...hmmmm.
Tur att man har ett par till som är lite större...[;)]
Men tycker du att 5-6 mil norr om Göteborg är för långt? Ju närmare Göteborg destå högre pris, tyvärr.
Men tycker du att 5-6 mil norr om Göteborg är för långt?
Nä då, fast det blir ju nästan 20 mil för att åka så runt Kungsbacka ( och söderut ) är ju ännu bättre... [;)]
Då blir det ju nästan halvvägs mellan Halmstad och Stenungssund....
Ja vi göteborgare kan ju köra neråt tillsammans... Fast inte med min bil.... det blir så dyr bensinräkning då!!! *asg* Förra rallyt körde jag totalt 93 mil!!! Tur att gamla bettan (bilen) är billig i drift.
Fast vi är 3 från gbg en från Kinna som har lika långt till oss båda..... Hm... Det får bli Gbg då! *asg*
Maria - Sjöjungfru
2004-04-26, 07:47
Vi kanske skall enas om en veckodag som kan passa. Blir det helg så är söndagen bäst för mig, eller lördag efter 3. Min lilla rider på lördagar så jag är inte hemma förrän vid 14.30.
[:)]
Ja, man vill ju inte slänga ut alla pengarna på bensin när man kan rida upp dem!!! [;)]
Jag letar fortfarande efter det perfekta stället, dvs mycket ridning för lite pengar, bra hästar ( fast det vet man ju inte innan ) och bra terräng och på lagom avstånd från alla...inte lätt!
Det billigaste jag har hittat än så länge är nog http://www.dugatorp.com/ ( sidan var ju i och för sig inte vidare vacker... )
Vad tror ni, är det någon som har varit där??
http://www.asensgard.just.nu/ verkar väl vara bra också men om man ska vara fler än fyra så måste man ju rida långritt och med det menas väl minst den turen på 4½-5 timmar och den kostar ju 600 kr ( med grillbuffé, 500 kr utan ) och så rik är jag nog inte.
Sedan finns det ju många ställen utan hemsidor också...
Svårt....
För min del passar det bra vilken dag som helst eftersom jag är lyxigt arbetslös... [;)] ( fast det är synd att a-kassan inte vill ge mig mer pengar till ridning.. )
Men söndagar går jättebra för min del ( de flesta turridningar brukar väl börja på förmiddagen... ).
vilken vecka ungefär passar er bäst?
Jag är ju upptagen varje helg tills slutet av maj i alla fall..
Jag har drömt om turridning hela natten...hmmmm, undrar varför??? [;)]
Jag fortsätter att leta....
Finns visst ett ställe ungefär vid Kinna också, någon som har varit där??
Hittar tyvärr inga priser på sidan...
http://www.rih.p.se/
Morellen
2004-04-26, 14:04
jag har inte suttit på hästryggen sedan förra sommaren så det börjar bli dags snart. Undras just hur det står till med mina ridbyxor? Ibland har mina garderober magiska egenskaper - det som glöms kvar där inne för länge krymper...
Skall försöka höra bland bekanta om de har några turridningstips
Jag har också svårt med helger en tid framöver. Min praktik består av mycket helgarbeten just nu. Provade mina stövlar och byxor.. tur att det är stretch....*fniss*
För min del så passar nog början av juni bäst...så jag hinner spara ihop lite pengar [;)]
Men man får nog boka i ganska god tid, på en del ställen kan det vara ganska fullbokat så här på våren.
Hitta nordsvensksidan!!!
Jag är såld!!! Verkar den inte underbar!!!
http://www.nordritt.se/
Maria - Sjöjungfru
2004-04-26, 16:08
Nordsvenskar är ju urmysiga, ser jättehärligt ut!!
Fika kan vi ju fixa själva!
Jo, det såg mysigt ut men finns det inget som inte ligger så långt bort???
Det är lite tråkigt att betala nästan lika mycket för bensinen som för ridningen...
Tyckte dessutom att det var dyrt...450 kr för två timmar!
( nu låter jag visst som en riktig gnällkärring..haha! [;)] )
Maria; Jag är ute mycket i dom skogarna med hundarna och borta vid <b>bottenstugan*</b> är det urmysigt. Det finns vindskydd och grillmöjligheter där som är fritt att nyttja. Det finns tom klyven ved så det är bara att såga i lagomna bitar. Såg får man ta med sig själv för den som finns där är urkass.
*Står omnämnt i nordsvensksidan...
Muppins; Ja det är tyvärr så att ska man samlas så många så blir det långa resor. Men istället så får vi dubbelt så kul när vi är så många tokiga.
Prata med Nanc nyss och hon kommer väl ner nån gång till hösten och då kan vi göra en tur till.
Hm... Kjell F kanske vill följa med på denna aktivitet =) Här är väl han inte portad i alla fall! =) (älskade hans kommentar på "rallytråden" ang pub-besök)
Ja det är tyvärr så att ska man samlas så många så blir det långa resor
Jo,visst blir det. Men nästan 20 mil är lite väl långt för en tvåtimmarstur tycker jag...
Kan vi inte försöka hitta något i Kungsbacka-trakten istället??
Och 450 kr för två timmar när man kan få 3 timmar på islandshäst för 400 kr... [;)]
Åh, vad jag önskar att jag var miljonär just nu, men tyvärr är jag arbetslös och superfattig... [:(!]
( jag är inte sur, även om det låter så, jag är bara fattig och väldigt ridsugen [;)] )
Jo nog vet jag hur det känns. 6700 i lån varje månad ska jag sörja för mig och mina barn. Det är inte fett att studera heller. Men kul. Man får vända kronorna många gånger. Men sparar man så kan man faktist hitta på massa skoj.
Det stället som du har rekomenderat, känner du någon som har varit där som kan lämna bra referenser. Tyvärr så känner jag många som varit på turridning som inte varit lyckade och dom ställena vill jag undvika. Betalar hellre mer och får en lyckad dag än mindre för en halvtaskig.
Ni andra kanske har något ställe som ni vet att en vän varit på som dom varmt kan rekomendera.
Ingen som är ifrån Kungsbacka eller som har några vänner som varit på turridning där eller kanske har någon vän som bor där nere?
Har precis börjat med min zoon så tiden bara springer iväg.
Mmmm...jag vill också åka till ett bra ställe.
Eftersom jag är relativt nyinflyttad till Halmstad och ej känner någon här så har jag ännu inte hunnit prova på något turridningsställe här i trakten. Däremot har jag varit på flera bra ( och dåliga ) ställen i Småland ( men det hjälper ju inte nu ).
Jag har bara räknat upp de ställen jag har hittat som jag eventuellt kan tänka mig att åka till ( avstånd, priser )...
Har du varit på stället med nordsvenskar??
Ja, ibland vet man inte om ska skratta eller gråta åt sin ekonomiska situation [;)]...
Men om det blir nordsvenskarna så kommer det kosta ungefär 700 kr för en tvåtimmarstur ( inkl bensin ) och det är ungefär precis så mycket som jag får över av "lönen" när jag betalt mina räkningar.....
Om jag ändå ska åka så långt så känns det nästan mer lönt att ta "dagsturen" på 4-5 timmar...den kostade ju bara 200 kr mer.
Fast då får jag nog spara i ett halvår först! [;)] [V]
Jag ska ju i och för sig på turridning den 8 maj, fast den ligger väl ganska nära Halmstad....
Ska kolla kartan....är inte så haj på Sveriges geografi... [;)]
Äh...det låg ju långt ner ( för er alltså.. ), ca 5 mil från Halmstad, i höjd med Falkenberg...
Synd att jag inte känner någon jag kan fråga om turridningsställen här.
Som du säger Marie J, så vill man ju undvika de dåliga ställena.
Har själv varit på ett superdåligt ställe och då blir man lite sur för att man slängde ut pengar på något sådant.
Allt var verkligen kass på det stället, när vi kom dit så fick vi stå och vänta på de som hade det. När de sedan kom ut ( typ en kvart försenade ) så hade de inte tagit in hästarna eller någonting. Helt plötsligt upptäcker de att staketet var trasigt och ställer sig och lagar det. När de sedan tar in hästarna så märker de att en häst är halt så då måste de fixa med den.
När vi sedan kommer iväg ( typ en timme försenade )så har jag fått en så fruktansvårt slö häst att jag får sitta och sparka på den hela tiden.
Vi skrittar nästan bara på en grusväg hela tiden, någon enstaka tölt, fast den hästen jag hade gick knappt att få igång i tölt.
Helt plötsligt så stannar vi, hästarna ska vila ( vi har ju nästan bara skrittat!!! ) och beta vid vägkanten i fem minuter!!!
Det skulle vara en tvåtimmarstur men ledaren hade glömt klockan så det blev nog ungefär 1 ½ timme bara.
När vi kommer tillbaka till stallet och ska få fika ( ingick i priset ) då märker de att de har glömt att köpa fika....
Så vi får sitta och vänta medan de sticker iväg och handlar.
Snacka om dålig planering! Dit åker jag ej igen... [:(!]
Något sådant vill jag helst undvika igen... [;)]
( så visst är det bra med någon som kan rekommendera ett ställe.. )
Morellen
2004-04-26, 17:51
Dagsturen med nordsvenskar hade kanske varit nått till hösten? *s* Om vi nu får ned Nancy och allt...
Dagsturen med nordsvenskar hade kanske varit nått till hösten?
Ja, då får jag ju tid på mig att spara också...
Fast det är klart, Nancy kanske har med sig sina renar...[;)]
Men det här gången kanske det får bli en något kortare ( =billigare )tur.
Är det verkligen ingen av er däruppe i Gbg-trakten som har varit på någon turridning i närheten och kan ge lite rekommendationer??
Morellen
2004-04-26, 18:01
jag skall ringa min moster och kolla om hon känner till nått. Enda gången jag ridit islandshäst var vi tre dagar på läsö (danmark) och det kallas väl inte nära?
Förresten stället vi Nääs slott; http://medlem.spray.se/vastanvinden/
Maria i Partille hade väl varit där, eller???
Jag hittar tyvärr inga priser på sidan, någon som vet om de har bra priser??
Den där halvdagsturen med lunch vid sjön låter ju lockande, men den kanske är dyr...
Annars har de ju en tvåtimmarstur som man kan kombinera med grillning eller fika ( alltid trevligt att äta... [:)] )
Hmmmm...tycker inte om när de inte skriver ut priser....då är det säkert dyrt. [;)]
Läsö har ett kanonrykte! Men dyrt... och långt...
Mailade det stället muppins för kostnadsförslag med enklare mat/fika/grillning. Halvdagarstur el ngt mer för 6-10 personer. Får väl se om jag får något svar.
Tant Nancy
2004-04-26, 19:04
Hehe... kan ju säga att ni som träffat mig måste ha missbedömt mina kroppsmått rejält om ni tror att en ren ska palla med mig på ryggen .... eller så har ni ingen koll på hur stor en ren är :-)
Vad gäller nordsvenskar så håller jag med om att vi kanske kommer från samma breddgrader... men ska jag betala för att rida så ska det vara på Islandshäst. Har ridit några gånger på "vanliga" hästar, men de blir så bekymrade när jag sitter där och försöker få dem i tölt... Det är bara att inse... en gång islandshästryttare, alltid islandshästryttare....
Läsö har ett kanonrykte! Men dyrt... och långt...
Mailade det stället muppins för kostnadsförslag med enklare mat/fika/grillning. Halvdagarstur el ngt mer för 6-10 personer. Får väl se om jag får något svar.
Ja, det verkade ju vara bra när man tittade på deras hemsida...
Så då är det antagligen dyrt också [;)]
Jo, det är ju en bit att åka....men om det är ett bra ställe och en halvdagstur inte är alltför dyr så är det väl värt det ( dessutom får man ju träffa så trevliga människor också... )
Ska ju hem till föräldrarna nästa helg och de vet ju hur fattig jag är så ibland får man ju ett litet bidrag där också [;)]
Men en sån halvdagstur med grillning låter ju helt kanon! [:)]
Det är ingen som har varit på Åsens gård??
http://www.asensgard.just.nu/
Där hade ju 4,5-5 tim ridning inkl fika för 500 kr... det är väl ungefär så mycket jag kan tänkas ha råd med...om jag får ett litet bidrag [;)] ( med grillbuffé 600 kr )
Men sedan vet man ju inte om det är ett bra ställe....
Det såg väldigt trevligt ut! Men vart ligger veddige?
Men vart ligger veddige?
Ingen aning... [;)]
Ska kolla min lilla kartbok.
Mellan Kungsbacka och Varberg....
Ser ut som om det är ungefär 5 mil söder om Göteborg.
En lite fråga bara... har suttit och läst inläggen i både denna och i den andra tåten...o blir givetvis jätte sugen på att hänga på men....och här kommer det stora MEN:ET det verkar som om ni inte är så sugna på att ha med några som inte är speciellt duktiga på att rida... jag själv har inte suttit på en häst sedan jag var ca:13 år är 32 nu.. och även på den tiden var jag inte speciellt duktig.. fick rida ibland på en av grannarnas hästar och har aldrig gått i nån ridskola. Ridbyxor t.ex är något jag aldrig ägt, då när jag red så gick det bra med gamla slitna jeans
Är man välkommen eller ska vi som inte kan/inte är duktig söka oss nån annanstans...
Det är klart att alla är välkomna!! [:)]
( du bor ju inte så långt från mig så vi kanske till och med kan samåka om du vill... )
Vissa turridningar kräver ju att man har ridit lite innan, men det har du ju gjort....rida är som att cykla du vet [;)]
Även om man inte har gjort det på ett tag så kommer man in i det efter stund.
Jag har varit på många turridningar med blandade grupper och de mindre vana har till och med galopperat efter en stund...
Det fina med islandshästar ( om det nu blir det ) är ju deras sköna tölt, som även en nybörjare brukar klara av att hänga med i.
Samåkning är aldrig fel... :-)
Ja då hänger jag gärna på.... och som du muppins så vill jag nog oxå ha det så billigt som möjligt... (ensamstående mamma till 2 monster som "bara" jobbar 75%)
Ursprungligen skickat av muppins
Mellan Kungsbacka och Varberg....
Ser ut som om det är ungefär 5 mil söder om Göteborg.
Det låter ju perfekt i avstånd för oss alla tycker jag!!!!
Vi är inga elitryttare även om vissa har tävlat och ridit mycket.
Vi ska träffas för att vi gillar det där med hästar, fiskar och natur och givetvis älskar vi fika och tjattra.
Så du är mer än hjärtligt välkommen!!!
tittade lite på Åsen... eller va de hette..
blev lite fundersam.... står juh så här "Vi tar inte ut ovana ryttare ut i skogen. Detta för att kunna garantera säkerheten och av omtanke om våra hästar."
Om någon kan kvalificera sig som ovan... så e det jag... vill absolut inte "förstöra" er dag... så jag kan stå över om det nu blir att vi/ni åker dit.
Det låter ju perfekt i avstånd för oss alla tycker jag!!!!
Mmmmm....problemet är bara ( tänkte inte på det innan ) att de tar inte fler än 4 ryttare på den korta turen. Om man vill vara fler ( dock max 8 ) så måste man rida på en längre tur.
Det står inte vilken tur de menar, men 4,5-5 timmarsturen kallar jag nog "långritt". Fast den kostar 500 kr ( inkl fika, 600 kr med grillbuffé ) och alla kanske inte har råd med det.
I och för sig så är ju 5 timmar för 500 kr billigt när det gäller turridning ( har sett ställen som tar samma pris för 2-timmarstur ) och jag skulle jättegärna åka på en sådan tur.
På en del ställen kan man ju också komma med egna önskemål om längd på turen och ev. mat, så det är ju inte helt omöjligt att det går att fixa något som alla blir nöjda med.
Man kan ju maila eller ringa och höra.
Det står även att de inte tar med ovana ryttare ut i skogen, men det är nog inget problem om man har ridit lite...
Dom menar nog sådana som aldrig ridit samt sådana som ridit enstaka gånger. Men har du ridit kontinuerligt innan och har haft uppehåll så är det nog ok. Annars får du väl hälsa på någon gammal kompis med hästar och tjuvträna! *fniss*
Grill och långturen låter som en höjdare. Det skulle vara något som jag skulle uppskatta.
Så här står det:
Vi rekommenderar de ovana ryttarna att titta på våra paket som innefattar även lektionsridning och teori eller varför inte ta en eller ett par privatlektioner.
Man får ut så mycket mer av uteritterna om man har lärt sig lite grunder innan, vill vi nog påstå.
En eller ett par privatlektioner....du hade väl ridit mer än en gång??
Och grunderna kan du ju säkert om du har ridit lite innan.
Det går säkert bra...
De kompisar som jag har idag är alla utan hästar... så där sket de sig... men har en del stall i närheten så jag ska ta reda på hur mycket ett par lektioner egentligen kostar...är juh det där med ekonomin...
Men som sagt ni andra verkar ha gott om erfarenhet så är det det bästa alternativet så ska ni juh givetvis ta de!!!!
har kanske fått den erfarenhet som krävs till hösten istället...
Grill och långturen låter som en höjdare.
Ja, visst låter det kanon! Till ett förhållandevis bra pris också...
Jag kan nog ha råd med det om jag äter lite mindre godis [;)] och kanske får ett litet bidrag från föräldrar eller sambo...[:)]
Det skulle vara jättekul!
Hmmmm...tror att Åsens Gård inte ligger så långt ifrån Ringhals...undrar om hästarna är bestrålade....jättestora och självlysande...Hehe! [:-1] [:-99] [xx(] [:-9] [:-10]
Vi flesta har inte ridit på länge så vi är nog ringrostig allihopa.
Jag har bara ridit två gånger det senaste året ( sista gången i höstas ), så jag är väldigt ringrostig...
Visserligen ska jag nog ut och rida nordsvensk en sväng nästa helg och helgen efter ska jag faktiskt ut på turridning på islandshäst i Torup... ( det ligger ju väldigt nära Hyltebruk )
Men jag kommer att ha sån träningsvärk efteråt...haha!
Måndagen efter ska jag dessutom springa VårRuset, hur jag nu ska klara det... Otränad och med jätteträningsvärk i benen...
Såvisst kan du hänga med, Maya!
Tänkte att jag skulle maila Åsens Gård och höra om de kan ta emot ett gäng tjejer på en tur...( är vi 7 än så länge?? )
Och se om de har några andra alternativ om det är någon som tycker att det blir för dyrt...
Mailet är skickat, får se om jag får något svar....
Jag har inte fått något svar än dit jag skicka. Det kommer väl i morgon.
Maria - Sjöjungfru
2004-04-27, 07:47
http://www.vastanvinden.com/
Här finns lite priser på Västanvindens, det som ligger vid Nääs.
http://www.stenholmen.se/
Här är det bästa stället jag varit på, tyvärr har dom flyttat för långt bort. Dom låg i Gråbo-trakten tidigare.
Här finns lite priser på Västanvindens, det som ligger vid Nääs.
Bra...
Ser att halvdagsturen ( 3-3,5 timmar ) med fika som jag var mest intresserad av kostar 580 kr. Det är ju lite mer än vad Åsens Gård tog där man fick 4,5-5 timmar med fika för 500 kr.... ( 6oo kr med grillning )
Fast det finns ju en tvådagarstur för 380 kr, dock utan fika ( men det kan vi ju i så fall som sagt var fixa själva )...
Ska se om jag får svar från Åsens Gård senare idag.
Det är ju billigare, fast man vet ju tyvärr inte om det är bra.
Har inte fått svar på mailet jag skickade till Åsens gård än...
Har även ringt dit tre gånger idag utan napp, de är väl antagligen upptagna med hästarna hela dagarna.
Men om vi antar ( tills jag fått svar ) att de tar upp till 8 personer på sin lite längre tur så ser det alltså ut så här med förslagen än så länge:
<b><u>Åsens Gård:</u></b> http://www.asensgard.just.nu/ ( islandshästar )
<b>Plats</b>: Veddige, mellan Kungsbacka och Varberg.
<b>Turer:</b> 4,5-5 tim ridning inkl fika ute i skogen. Max 8 pers.
<b>Pris:</b> 500 kr, 600 kr med grillbuffé
<b><u>Västanvinden</u></b>: http://www.vastanvinden.com/ ( islandshästar )
<b>Plats:</b> Floda, vid Nääs slott.
<b>Turer:</b> 2-timmars tur <b>Pris:</b> 380 kr
2-2,5 timmar med fika <b>Pris:</b> 500 kr
Halvdagstur ( 3-3,5 timmar ) med fika <b>Pris:</b> 580 kr
<b><u>Nordritt</u></b>: http://www.nordritt.se/ ( nordsvenskar )
<b>Plats:</b> Svartedalsområdet, nordväst om Lödöse.
<b>Turer:</b> 2-timmars tur <b>Pris:</b> 450 kr, 500 kr med fika
Dagstur ( 4-5 timmar ) med mat <b>Pris:</b> 650 kr
Vad tycker ni?
Något som låter extra lockande??
Själv skulle jag nog helst vilja åka till Åsens gårg på deras 4,5-5 timmars tur, gärna med grillbuffé ( det är ju så kul att äta... [;)] )
Jag vet att det är mycket pengar så jag kan mycket väl förstå om inte alla kan eller vill lägga ut så mycket ( jag har ju egentligen inte heller råd...men det är ju så kul att rida! ) men jag kan även tänka mig något av de andra alternativen.
Fast helst vill jag nog faktiskt rida islandshäst eftersom jag har ridit så mycket nordsvensk...
Kom med synpunkter och förslag!
Ja för min del så röstar jag för åsens även om de kräver lite mer erfarenhet än vad jag har förtillfället men jag ska försöka ordna de på nått sätt...känns just nu som om jag aldrig någonsin har suttit på en häst...*ler*
O grilla e inte fel..100 kr för lite mat e juh egentligen inte så dyrt... gå på en någulunda bra restuarang o se hur mycket man får för de priset..
Ja för min del så röstar jag för åsens även om de kräver lite mer erfarenhet än vad jag har förtillfället...
Jag ska försöka få tag på dem imorgon ( om de inte svarar på mailet ikväll ) och höra vad de säger, men det verkade ju bara som om de ville att man hade ridit lite innan och kunde grunderna.
Fast det är ju aldrig fel att friska upp minnet ( och musklerna [;)] )lite...
Själv undrar jag hur jag kommer att känna mig i helgen efter ett halvår utan ridning...
Tycker åsen låter väldigt gemytligt. *känner grillköttssmak i munnen*
Hoppas att jag får svar från dem snart...
Jag tänkte att jag skulle ringa imorgon också och om de inte svarar så lämnar ett meddelande på deras telefonsvarare, så får vi hoppas att de ringer upp...
Morellen
2004-04-27, 22:34
fast man blir ju lite mindre sugen på det stället när de inte svarar på mail och inte går att få tag i...
(ryktet säger att vi skall undvika nordsvenskarna för övrigt...)
fast man blir ju lite mindre sugen på det stället när de inte svarar på mail och inte går att få tag i...
Mmmmm...det är lite störande faktiskt.
Fast det kan ju hända att de har varit ute på turer under dagen och sedan har varit i stallet och skött om hästarna.
Jag ringde ju faktiskt mitt på dagen och den sista gången vid 18, ville inte ringa för sent.
Det fanns ett mobilnummer också men jag ville inte störa om de var upptagna....
Får se om jag har bättre tur imorgon...
När jag varit ute i Svartedalen och möt de som har ridit där vid bottenstugan så har de varit väldigt nöjda. Och de har de sagt när inte instruktörena varit med också. Det dom harvarit mest nöjda med är ridvägarna och all denna vackra skog och sjöar som varit utefter vägen. Men jag vet inte vad dom hade för förväntningar innan. Hästarna var snälla och lätthanterliga enligt dom jag möt.
Nordsvenskarna alltså... =)
Nu har jag pratat med Madelaine på Åsens Gård ( hon satt det var lättast att nå henne mellan 8 och 9 på kvällen, synd att de inte hade skrivit det på sin hemsida... )
Hon var i alla fall jättetrevlig och tillmötesgående.
Egentligen så tog de bara emot 5 ryttare på 4,5-5 timmars turen men hon sa att hon kunde ta emot vår grupp [:)] ( dock max 8 st )
Hästarna var väldigt trevliga och pigga, sa hon, och turerna skulle visst vara jättefina.
Jag frågade även hur van man måste vara för att få följa med på en tur och hon sa att man bör kunna hantera en häst i trav och galopp...
Jag vet inte hur ridvan du är, Maya...men du kanske hinner fräscha upp ridningen lite innan [;)] ( det ska jag i alla fall göra )
Jag tycker att det låter jättebra i alla fall och skulle hemskt gärna prova det stället.
Vad tycker ni???
Jag sa att jag skulle återkomma när jag pratat med de övriga i gruppen...
Morellen
2004-04-28, 10:41
låter ju tok-fint det där! Satsar vi på nån helg i slutet av maj då eftersom många var upptagna de närmaste helgerna?
Jag frågade lite om när det var ledigt och hon sa att det fanns en hel del tider kvar i maj. De hade turer alla dagar i veckan så det går ju även på en söndag om det passade bäst.
För mig passar det bäst i slutet av maj eller början av juni.
Men vi kan ju försöka åka innan det blir så där tokvarmt ute ( fast det skulle det visst inte bli förrän i juli i år enligt tyska vädergubbar ) för det är ju väldigt jobbigt att rida i 4-5 timmar om det är 25 grader varmt och stekande sol...
Man brukar ju kunna hålla värmen uppe rätt bra ändå...[;)]
Fast sol och 15 grader gör ju inget.
Maj tycker jag är en härlig månad - då är det så där ljusgrönt ute och det är ljust länge på kvällarna...
Maj är en underbar månad! Värme och sol och massa grönska och dofter...
Maj är en underbar månad!
Mmmmm....visst är det! Det är nog min favoritmånad....( och så vet man att man har hela den ljusa sommaren framför sig )
Ungefär vilken vecka och dag skulle passa er bäst??
Jag är ledig från och med helgen den 22-23 maj...sedan passar det när som helst för mig.
Någon som har nåt förslag??
Hellu..
Ja som sagt har faktiskt inte en susning om hur väl jag kan hantera en häst nu, har juh inte ridigt på sååååå länge... men jag jagar priser här nere för att ev fixa några privatlektioner...:-)
Mig skulle det passa bäst i sluuuutet på maj Men Helst i Juni.
Hellu..
Ja som sagt har faktiskt inte en susning om hur väl jag kan hantera en häst nu, har juh inte ridigt på sååååå länge... men jag jagar priser här nere för att ev fixa några privatlektioner...:-)
Ok, låter bra! [:)]
Förresten jag ska ju på en turridning hos Skogsgärde ( http://user.tninet.se/~goc003d/skog/index.html ) den 8 maj, det ligger ju jättenära dig.
Jag ska rida med i en grupp med både vana och nybörjare...
Om du vill och kan så kanske jag kan ringa och höra om det finns någon plats kvar i den gruppen...
För min del går det lika bra i slutet av maj som i juni ( fast om det blir i juni så hinner jag nog få ihop lite mer pengar [;)] )
Vilka datum passar er andra bäst??
Maria - Sjöjungfru
2004-04-28, 19:30
22-23 maj passar mig väldans bra!
Helgen efter är det ju pingst så då kanske många har annat uppbokat. Själv rider jag Clareberts-CUP deltävling 4 då, Hua! Och söndagen efter 6/6 är det Clarebergsdagen och final i Cup:en.
Har man "otur" kommer man ju med till final [;)], fast det vet man ju inte, men man vill ju vara med och heja på kompisarna.
Hede vart jättekul... men jag kan inte då, min älskling är här då o han åker hem den 9 maj... så man får njuta av den lilla tid man har tilsammans...Men sätt ni ett datum så blir det bra.... jag jagar vidare efter privatlektioner..*ler*
Ok, Maya...det var ju synd, men du kanske hittar något annat ställe du kan rida på. På en del ridklubbar kan man ju boka enstaka ridlektioner eller någon slags "prova-på-ridning".
För mig går det också bra den 22 eller 23, den 23:e kanske blir bäst där eftersom du, Maria Hagberg, var väl upptagen på lördagar ( frågade i och för sig inte vilken tid turerna började.. ).
Kan ni andra den 23 maj???
Vi måste nog ha ett "reservdatum" om det skulle vara fullt den dagen.
Kanske den 13 juni, helgen efter Marias final...?
Annars tycker jag att den 23 maj låter som ett bra "förstadatum"...
Något annat förslag??
Morellen
2004-04-28, 20:04
23 maj skall nog gå bra!
23 maj skall nog gå bra!
Bra, men förresten var har Annsan tagit vägen??
Vi måste nog boka ganska snart om det inte ska bli fullt....
Har ni något bra förslag på "reservdatum"???
den 23 låter ok o som reserv tycker jag att ditt förslag ang 13 juni är helt ok!!
Tant Nancy
2004-04-28, 22:04
Jag kan tipsa om att Annsan är på kurs och kommer tillbaka i morgon, torsdag...
Jag kan tipsa om att Annsan är på kurs och kommer tillbaka i morgon, torsdag...
Ok, tack för informationen, Nanc. [:)]
Då får vi vänta tills imorgon och se vad hon tycker...
Kan ej lämna besked nu men har en fråga... Vilket place blir det?
Vilket place blir det?
De flesta verkar tycka Åsens Gård...
Men om du har andra förslag så är de välkomna.
Alla måste ju bli nöjda...[;)]
Jag pratade med Åsens igår och det verkade vara ett bra ställe, dessutom är de billigast ( om man ser till pris/timme ) av de ställen vi har kollat på än så länge.
Det låter ju kanon bra. Har inte fått något svar av min chef hur jag har ledigt den helgen.
Har inte fått något svar av min chef hur jag har ledigt den helgen.
Ok, säg till så fort du får svar... [;)]
Om det inte går just den dagen så finns det säkert någon annan dag då alla är lediga.
Annsan ville ju hänga med också så vi får väl höra vad hon tycker också....
Det kan ju vara bra att vara ute i god tid med bokningen så att det finns plats just det datumet vi bestämmer oss för.
Men när jag pratade med Madelaine på Åsens Gård så sa hon att det fortfarande fanns lediga tider i maj....
Halloj,
Tillbaka i verkligheten. Jag har mailat muppins och jag vill fortfarande följa med. Kan 23 maj men inte i juni.
Tillbaka i verkligheten. Jag har mailat muppins och jag vill fortfarande följa med. Kan 23 maj men inte i juni.
Kul att du kan och vill hänga med, Annsan. ( jag har mailat tillbaka )
Nu verkar det som om vi har fått klartecken för den 23 maj från alla utom Marie J...
Så nu håller vi tummarna, Marie, att du slipper jobba den dagen så att vi kan ge oss iväg på lite häst- och fiskprat... [:)]
(är bortrest nu lördag till tisdag men om Marie får besked så kanske vi kan boka nästa vecka och hoppas att det finns plats kvar )
Förslag på något annat datum ominte den 23 maj funkar???
Jag kan inte få besked än så jag tycker att du ska göra så att du beställer för er som helt säkert kan. Men du kan väl nämna att det kanske kan bli en till men att jag inte fått ledigt från jobbet än. Så slipper jag betala för något jag inte kan nyttja. Annars så får jag väl ta min lilla vespa och köra bakom er och vara kvällens grillmaster! *asg*
kevlargirl
2004-05-02, 18:29
Varför inte åka till huvudstaden och rida på Gärdet? Då är jag på också :)
Hejsan alla! Nu är jag tillbaka från min lilla smålandstripp....
Synd att du inte vet om du kan vara ledig, Marie...men om alla ni andra kan den 23 maj så kan jag ju ringa imorgon och kolla om om det är ledigt då ( för jag tror att att det börjar bli hög tid att boka nu )...
Så kan jag ju säga att det ev blir en extra också...
Hur många blir vi sammanlagt nu då??
Maria Hagberg, kunde din dotter följa med???
I såna fall är vi väl 6 st ( 7 med Marie J )...eller??
Måste räkna nu....jag, Morellen, Annsan, Maria H ( + dotter ), Maya och ev Marie J....har jag glömt någon???
Skulle vi ha grillbuffé också???
Vi får verkligen hoppas att det är ledigt den 23 maj nu då....
Någon annan tid som skulle passa annars?? ( det är nog bra att ha ett reservdatum.... )
Maria - Sjöjungfru
2004-05-05, 08:11
Jag skall kolla med henne för säkerhets skull, återkommer!
Morellen
2004-05-05, 08:43
Grillbuffé låter väl trevligt? Har tyvärr inget förslag på reservdatum men tror att jag kan komma iväg på helgerna framöver...
Ok, men jag ringer ikväll då eftersom det var lättast att få tag på dem mellan 20 och 21. Om det inte är ledigt den 23 så får vi fortsätta fundera ut ett datum senare...[;)]
Men jag kan ju höra med henne lite om vilka datum ( söndagar ) som är lediga framöver.
Det är svårt att hitta att datum som alla kan när vi är några stycken...men om det skulle vara så att någon får förhinder denna gången så kanske vi kan göra om det till hösten också [:)]...
Sitter här och kollar på ev. reservdatum.....
Annnsan kunde ju inte den 13 juni. Hur är det med helgen efter, den 20 juni???
Helgen efter det ( fre den 25 ) är det ju midsommarafton så då är det nog många som är borta...och sedan är vi redan inne i juli....
Tänkte bara påminna om att jag ringer till Åsens Gård ikväll och kollar om det är ledigt den 23 maj. ( 4,5-5 timmars turen med grillbuffé )
Jag kan ju säga att vi kommer 6 stycken ( ev. 7 ) och om det är någon som får förhinder senare så går det säkert bra bara man ringer och meddelar i god tid innan. ( om man bara struntar i att dyka upp kan det ju hända att de vill ha betalt i alla fall... )
Är det någon som har ångrat sig så säg till så fort som möjligt.
Ringer någon gång mellan 20 och 21...
Hej!!
Måster tyvärr meddela att jag tyvärr inte kan följa med... har fått lite oförutsedda utgifter, så det blir helt enkelt inte råd med några "utsvävningar".
Känns trist men inget att göra åt... hoppas att ni får det jättekul!!
Måster tyvärr meddela att jag tyvärr inte kan följa med...
Vad synd att du inte kan hänga med, Maya....
Men det kanske kan bli fler gånger.
Ni andra fyra, Morellen, Annsan och Maria H med dotter, vill ni fortfarande följa med??
Jag hade tänkt att ringa om en stund.....
Ringde till Åsens Gård för en stund sedan men Madelaine jobbade tyvärr så jag har inte fått något svar än om den 23:e...
Men personen ( hennes man?? ) som jag pratde med sa att hon skulle ringa upp mig när hon kunde.
Så vi får hålla tummarna....
Jag kan nog bara det datumet vi har pratat om hela tiden. Sen dröjer det många helger innan jag är ledig. Hoppas att det finns plats den 23.e
Morellen
2004-05-05, 21:46
jag kan den 23:e, får hoppas att det finns plats... Den 20/6 kan jag inte däremot, den dagenär vikt till födelsedagskalas för en släkting
Vi får verkligen hoppas att det finns plats den 23:e då...
Han jag pratade med kollade i hennes ( hon som hade hand om turridningen ) kalender och det stod visst två namn uppskrivna kl 11 den dagen, men han visste inte vad det var.
Men om vi bara blir 5 stycken så kanske det går ändå, eftersom de hade 8 hästar. ( jag tänkte om de inte vill att hästarna ska gå två långa turer på en och samma dag )
Så vi kanske kan rida lite senare samma dag....
Jag håller alla tummar jag har!! [;)]
Och om det inte är ledigt så får vi väl vänta tills efter att alla har varit på semester och så...
Ja då finns det garanterat ingen plats för mig om jag får ledigt ... Får väl åka med moppen runt! *asg*
Maria - Sjöjungfru
2004-05-06, 07:57
Ledsen att jag är lite sen med svaret, har inte haft nå´n tid alls över för zoopetsurfing.
Jag hänger på den 23:e men får inte med mig min dotter, hon hade väl en date med pojkvännen [;)]. Är det en plats uppbokad för henne så får jag säkert med mig nån till den platsen.
Då vet vi att i nuläget så kan det vara möjligt att det finns en plats kvar om jag får ledigt.... Jag tror redan muppins har beställt till din dotter med, men är inte helt säker...
Jag har inte bokat något än för hon skulle ringa till mig ( idag??? ) när hon hade slutat jobba.
Men jag bokar för fyra ( ev. 5 ) då.
Hoppas verkligen att du får ledigt, marie...
Jag hör av mig igen när hon har ringt till mig.
Förresten, vet du ungefär när du vet om du ska jobba den 23:e???
Så, nu har jag bokat turridning åt oss....så nu finns det ingen återvändo..[;)]
Den 23 maj kl 11
4,5-5 timmar med grillbuffé ( 600 kr )
Egentligen ville hon ha förskottbetalning på de längre turerna eftersom hon bokar upp hästarna hela dagen, men hon litade på oss att vi kom.
Så om det är någon som bara struntar i att dyka upp så vill de ha betalt ändå.
Jag bokade för 4 stycken men sa att det evetuellt blev en till. Så hon bokade upp 5 hästar åt oss och så skulle jag ringa så fort jag vet om Marie kunde följa med eller inte.
Hon sa att den turen var jättevacker, hästarna var bra och grillbuffén var god...så det låter ju lovande [;)]
Nu får vi bara hoppas att vädret är bra också, gärna sol [:-174]...fast inte för varmt.
För vägbeskrivning, se deras hemsida:
http://www.asensgard.just.nu ( finns under "kontakt" )
Maria - Sjöjungfru
2004-05-07, 18:40
Får tyvärr inte sidan att fungera.
Hoppas du é bra kartläsare Morellen. [:D]
Det skall bli så himla urkul.[:-60]
Hoppas på en pigg och glad häst och massor av sol.
[:-174][:-174]
Ja, det ska bli jättekul!! ( hoppas att Marie J är ledig så hon kan hänga med också... ) [:)]
Och så får vi hålla tummarna för att vädret är bra den 23 maj... [:-174]
Hästarna verkade bra när hon berättade om dem i alla fall.
De skulle vara pigga, eller som hon sa "mina hästar lever" [;)]...
Så det verkar ju lovande!
Har jätteont i kroppen efter två dagars ridande hemma i Småland...
Ska ju på en liten turridning imorgon också, får se hur kroppen mår efter den turen [;)]
Förresten, det kan ju vara bra att byta lite mobilnummer när det börjar närma sig....ifall någon kör vilse eller får motorstopp eller något annat kul...[;)] [:(!]
Ja attans jag kommer väl inte kunna gå på flera veckor pga träningsvärken om jag får ledigt och kan hänga på. *asg*
Jag håller tummarna för att du får ledigt, Marie... [:)]
Har varit på en liten ( 2,5 timmar ) ridtur idag på förmiddagen.
Tyvärr var det bara jag och fyra "nybörjare", så det blev en ganska lugn ritt. Dock fick jag rida lite före de andra vid två tillfällen så jag kunde galoppera lite...
Men det var kul i alla fall.
Hade en jättemysig, pigg och lättöltad häst...
Hoppas det blir lite mer fart på Åsens Gård nu när alla är ridvana... [;)]
Nu är det nästan bara en vecka kvar till vår ridtur [:D] [:)]...
Det ska bli så kul!
Marie, har du fått reda på än om du ska jobba nästa söndag??
( förlåt om jag låter tjatig, men jag lovade att ringa till Åsens Gård och meddela så fort jag visste... )
Hoppas verkligen att du kan hänga med....
Jag håller ( fortfarande ) alla tummar jag har [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] ( och det är många [;)] )....
Det lutar åt att jag ska jobba... tyvärr... ska ev gå en behörighetskurs som jag har men som har gått ut sen så blir det jobba i så fall. Men det blir säkert fler gånger.
Halloj,
Jag har varit lite anonym på senaste. Fullt på jobbet och fullt hemma. Men jag har inte glömt bort ridturen och ser fram emot det jättemycket. Ska bli kul att rida islänningar, det var jäääättelänge sen.
Det lutar åt att jag ska jobba...
Det var ju synd, Marie....
Men det blir som sagt kanske fler gånger.
Ska jag ringa och säga att vi bara blir fyra då??
Tant Nancy
2004-05-16, 23:17
Ska bli kul att rida islänningar, det var jäääättelänge sen.
*suck*[:-35][:-27][:-123][:-118][:-118][:-16][:-48][:(][:-73][:-124][:-5][:-5][:-5] *suck*
Men jag är jätteglad för er skull...[:-2]
Lycka till på ridturen!
Tyvärr så får jag jobba. Det är nu klart! Hoppas det kommer fler tillfällen.
Det var verkligen synd, Marie....ska ringa till Åsens gård imorgon och tala om det då.
Det blir nog säkert fler tillfällen, och då måste vi ju försöka få ner Nanc också.
Jag ska tänka på er stackare när vi sitter på hästryggen på söndag [;)]...
Fast just nu verkar det som om det ska bli riktigt dåligt väder i helgen... ( om ni nu vill vara lite skadeglada... [:-30] [;)] )
Morellen
2004-05-17, 22:56
det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder... *S* Hoppas man får grillbuffén under tak iaf
Maria - Sjöjungfru
2004-05-20, 19:31
Ser ut att bli hyggligt väder på söndag om man får tro dom på TV.
Fortsätter kolla väderrapporterna flitigt.
Ses på söndag!
Ser ut att bli hyggligt väder på söndag om man får tro dom på TV.
Ja, nu verkar de ha ändrat sig lite...meteorologerna.
Kanske får vi solig ritt i alla fall då... [:)][:-174]
Fast prognosen hinner väl ändra sig tio gånger till innan söndag...[:-56]
Men det ska bli fruktansvärt skoj i alla fall!! [:-94] [:)] [:D] [:-88]
Jag håller tummarna för er att ni får ett underbart väder och en underbar ritt och mat efteråt och att ingen åker i backen så ni får svårt att sitta. =)
Morellen
2004-05-21, 11:08
svårt att sitta är det väl risk för iaf. Var ju längesedan jag satt på en häst--- Men jag får väl ta med mig en kudde att sitta på när det är jobbdags på måndag.
Föreslår att ni tänker på att stretcha för ridpasset och framförallt efteråt. Det brukar minska den kommande värken avsevärt. Köp hem lininment. Tänk på underklädesval som int ger en skavande rand på skinkan. Mormorsmodellen/boxer är perfekt om man inte vill ha ridsår och har otränad bak. Är ridstövlarna för trånga nu så ta nylonstrumpor på er som sitter närmast stöveln så underlättar det att få av stövlarna efteråt när benen är svullna som elefantfötter.
10 000 råd på vägen från lilla mig.
Jag funderar på att att ha mina cykelbyxor med fodring i baken under ridbyxorna. Det är väl ganska smart :o)
Man brukar få så mysiga skavsår som svider så härligt i duschen efteråt. Men det ska verkligen blir jätteskoj. Hoppas jag inte kör vilse bara.
Syns på söndag
Annsan jag tror att det är en perfekt ide att ha cyckelbyxor med rumpfodring. Skönt att slippa att bli svedd i8 baken och visst gör det ont när man duschar när man är sved *asg*
Ja, nu är det snart dags....imorgon bär det av! [:)]
Sitter här och funderar på vad jag ska ha för kläder på mig....
Kollade precis på Aftonbladets väderprognos och nu har de ändrat till mulet och + 10 grader imorgon.
Fast de hinner säkert ändra sig några gånger till....[;)]
Maria - Sjöjungfru
2004-05-22, 16:32
Laddat upp med xylocain-salva tjejer?
Ett hett tips innan man kliver in i duschen.[;)]
Hoppas inte 08-orna i Aftonbladet har koll på "vårat" väder.
Jag satsar på sol och lagom temp, men får väl packa ner lite av varje utifallatt.
Ses i morrn!!
Morellen
2004-05-22, 19:26
ja imorrn är det dags. Har konstaterat att äldsta och skönaste (mest slitna) paret ridbyxor fortfarande går att ha. Bådar gott inför morgondagen.
Glöm inte handskar så ni slipper få blåsor på händerna!!!
Morellen
2004-05-22, 20:23
hittade bara en handske :-( men det löste sig :-)
Synd att du skulle jobba Marie men vi får rapportera hur det var
Ja ni måste skriva varje detalj här på zoopet efter er zoopetritt! *fniss*
Maria - Sjöjungfru
2004-05-22, 20:48
Ja, synd att du inte kunde hänga på Marie. Men du skall få alla detaljer så du blir riktigt avis sedan *ler*.
Handskar har jag med mig ett gäng mer eller mindre användbara så det ordnar sig säkert.
Vädret ser ut att fixa sig oxå.
Ser fram emot morgondagen. [:)]
Kollade precis på väderprognosen på Hallandspostens hemsida...
Enligt den så skulle det bli halvklart och 15-16 grader i Kungsbacka/Varberg imorgon. ( vind: 2 m/s västlig )
Undrar vem man ska lita på??
Men det får nog bli Hallandsposten då... [;)] [:-174]
Jag har bestämt vädret för er och det ska var 22 grader varmt och helt vindstilla. Solen ska lysa över era svettröda ansikten efter en stunds ritt i värmen. Rödheten beror på adrinalinkicken av att ni äntligen sitter på hästryggen.
Lycka till på ritten brudar!
God morgon alla ryttare!
Tittar ut genom fönstret och ser att solen lyser från en klarblå himmel [:-174] [:-174] [:-174]....i alla fall här i Halmstad.
Det ser mycket lovande ut.
Vi ses snart!!
Oj, vad skoj det ska bli!!! [:)]
Morellen
2004-05-23, 08:11
ser lovande ut från mMölndalshållet med! Äntligen dags!
Nå muppins du som är först hemma... hur var det nu på ritten???
Berätta allt och nu menar jag verkligen allt!
Jag tycker att det var jättekul och jag hoppas att de andra hade lika roligt.
Vi hade ju tur med vädret, strålande solsken hela tiden....fast det var lite småkyligt när vi grillade efteråt.
Hästarna var mysiga och pigga, vi fick byta efter ungefär halva tiden ( om vi ville ) så alla fick prova två hästar.
Den hästen jag hade först var lite "tittig", speciellt pinnar var jättefarliga....så Maria Hagberg som bytte häst med mig fick sig en flygtur. ( hoppas att du inte slog dig alltför mycket, Maria.... )
Eftersom alla var ridvana så blev det en hel del tölt och härliga ( snabba ) galopper på grusvägarna...
Ridvägarna var fina med blandat skogsstigar och grusvägar.
De som hade stället var trevliga.
Jag gör jättegärna om det här någon gång!
( fast jag kommer nog ha ont i benen imorgon [;)] )
Härligt det låter!
Vad det vacker natur? Hur var maten? Var de trevliga de som hade placet? Kan du rekomendera detta ställe till oss andra?
Naturen var vacker....tror jag [;)] ( jag hade ju fullt upp med att rida... )
De som hade stället var trevliga och hon som hade han dom turridningen var väldigt noga med att häst och ryttare passade bra ihop. Vi fick en ordentlig genomgång i paddocken innan ridturen och hon förklarade hur man skulle göra för att få de olika hästarna i tölt etc... ( alla hästar är ju olika )
Maten fick vi grilla själva efteråt, det var mysigt och gott.
Fast det var väldigt mycket mat... [;)]
Jodå, jag kan rekommendera detta stället...
Det var kul att höra att det blev så lyckat!
Maria - Sjöjungfru
2004-05-24, 08:08
Godmorgon mina mörbultade vänner [:)]
Jag tyckte det var mycket lyckat igår. Trevliga hästar, trevligt sällskap god mat mm.
Ett vackert blåmärke på höften att skryta med har man ju oxå.
Kudde klarar jag mig förutan, får se hur det känns att landa i en sadel i kväll igen.
Även mycket trevligt att träffa nya bekantskaper.
Jag kan oxå rekommendera detta trevliga ställe för dom som är liten grupp och ridvana.
Ha det så bra alla!!!!
Halloj,
baken klarade sig från skavsår :o) Jag kan varmt rekomendera fodrade cykelbyxer till andra som ska göra långritt. I övrigt så känner jag mig allmänt mörbultad. Känns som om jag varit i slagsmål eller nåt igår :o) Att lite ridning kan få en att känna sig så.
Jag rekomenderar också varmt Åsens gård. Jättegulliga människor som driver stället, god mat, fin natur och snälla och välutbildade hästar.
Tack för en trevlig söndag maria, Maria och Linda.
Jag känner mig också allmänt mörbultad...
Dock mest i benen och magmusklerna....och armarna....och... [;)]
Men det var jättekul i alla fall!
Morellen
2004-05-24, 12:42
Mörbultad var ordet sa Bull! Inga skavsår men REJÄL träningsvärk... Fast det var det värt!
Mysiga hästar och vacker natur (med undantag från kraftledningsgatorna då)
Tigerbalsam var rätt bra för den värsta mörbultningen och jag tänker hävda att man får ha den som orginell parfym (den slutar ju aldrig stinka tycks det). Men det var en trevlig ridtur, god mat, trevligt sällskap och tur med vädret.
Det här får vi göra om till hösten röstar jag för!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.