handdator

Visa fullständig version : Ett stackars yngel lyckades jag rädda

fredrikakesson
2004-03-05, 22:28
Hej
Igår fick min ena svärdbärarhona yngel satt och tittade på akvariet och rätt vad det var så sa det plopp och det kom ut yngel.Dom andra fiskarna började kalasa varpå jag knackade på glaset och då blev dom rädda och ett stackars yngel klarade dig.Tog bums fram slamhäverten och sög ner det i en hink.Har nu skaffat en sån där yngelbox som flyter och ynglet ligger i den.Klippte även av lite ormbunke och stoppade i lådan.Jag har försökt att mata den med pulvriserat flingfoder men han vill inte ha.Äter dom inget de första dygnen??Eller matar jag med fel mat??
Fredrik

no way
2004-03-05, 22:36
mina mollyyngel åt inte mycket första 3 dagarna...

men din svärdbärare kommer få fler yngel, ca 1 gng i mån så du behöver inte oroa dig.
annars kan du lägga över honan i ett seperat kar när det "är dax" men inte i en flytande plastlåda för då blir den väldigt stressad, men ynglen klarar sig där tills de är ca 2cm och klarar sig utan att komma bort =)

fredrikakesson
2004-03-05, 22:41
Jo jag vet men saken är den att hon har fått yngel vid ett flertal tillfällen men ingen gång har ett enda överlevt.Dom har blivit lunch....Såg en gång när min dvärggurami hane låg på lur bakom en rot och väntade ut ett yngel såg roligt men grymt ut.Har nu 2 hanar i karet och jag är ganska säker på att det är den mörkröda som är pappa den här gången.Nu mera så är han förpassad bakom pumpen av den nya betydligt större och jag ville ha mörkröda.Tror inte att han får komma till någe mer....Jag får helt enkelt hålla ögon och öron öppna och provmata lite varje dag och se om den äter
Fredrik

Poseidon
2004-03-05, 22:44
Om du vill ha lite högre överlevnads-grad får du nog göra så som många andra gör flytta den gravida firren till ett mindre kar.

no way
2004-03-05, 22:45
ok, men kom ihåg att de är djur och dom har bara en sak i huvudet...och att äta...=)

fredrikakesson
2004-03-05, 22:47
Och skillnaden mellan människa och djur i det avseendet????höhöhö
Fredrik

Poseidon
2004-03-05, 22:49
Det som är värt att göras, är värt att göras väl.

Ha det.