Visa fullständig version : yngel borta
När jag åkte hemifrån i eftermiddags så höll min platyhona på att yngla i en yngelburk. Då var de kanske 3-4 yngel.. Nu när jag kom hem så är där inte ett enda.. När jag åkte så verkade hon inte så intresserad av att äta upp dem så jag tror de kommer igenom springorna på yngelburken. De andra fiskarna var iaf. väldigt intresserade av att vara där omkring.. Är det nån som har varit med om samma? Borde inte springorna va så små så inte ynglena kan komma igenom?
mvh
Nja, jag tror hennes intresse vaknade..... Tyvärr. Det händer att ynglen kommer igenom springorna också. Men jag tror mer på att mamman är boven i dramat.
Jag har ju en sån där "sil" som ynglena trillar igenom men inte honan. De håller ju mest till där nere när de e nyfödda.. Kanske de andra fiskarna "suger ut" dem genom springorna?
Jovisst, men ynglen rör ju på sig. Så det är möjligt att det är en kombination. Men som jag sagt: Jag tror inte mamma är oskyldig. Lite buskiga växter (hornsärv, vattenpest, javamossa) i yngelkassen ger ynglen ytterligare chanser att hålla sig undan om du inte kan ta bort honan direkt.
Jag måste också hålla med de andra. Förmodligen är det mamman som var hungrig. Det sker ganska fort efter att hon ynglat att ynglen söker sig till ytan faktiskt. Min hona ynglade för 2 timmar sedan och de var 20 stycken hon fick och blev ganska på en gång intresserade av de små bebisarna. Dessutom Kan det vara så att de andra fiskarna suger ut bebisarna genom springorna. Det hade vi en Scalar som gjorde! Men det finns yngelkassar med hål i botten och inte på sidorna och de är inte lika intressanta för de andra fiskarna:)
Lycka till!
Hon har aldrig käkat upp alla ca 40 ynglena själv förut, däremot såg jag igår att min stora slöjstjärt var och nafsade där så jag misstänker att det är den som "sög ut" ynglen.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.