handdator

Visa fullständig version : Gädda

Hery
2004-01-25, 17:28
Någon som har haft vanlig gädda, esox lucius alltså, i akvarium?
Jag skulle gärna vilja ha skötseltips, foder, fångstsätt etc.

Alexander Ylipää
2004-01-25, 17:35
hur stort akvarium ska du ha den i??

zdybnet
2004-01-25, 17:36
Jag har en gädda :)
Fångade den för-hand i norrland i sommras, den var liten då cirka 4 cm. Jag sköter den iprincip som en vanlig akvariefisk.
Jag brukar mata den med räkbitar som ja klipper i lagom stora bitar eller lax som jag skurit till. Fast den äter hellre levande fiskar.

Alexander Ylipää
2004-01-25, 17:40
Jag har en gädda :)
Fångade den för-hand i norrland i sommras, den var liten då cirka 4 cm. Jag sköter den iprincip som en vanlig akvariefisk.
Jag brukar mata den med räkbitar som ja klipper i lagom stora bitar eller lax som jag skurit till. Fast den äter hellre levande fiskar.
coolt!
Hur stort akvarium har du den i??

zdybnet
2004-01-25, 17:41
För tillfället i halva 158 liters akvariet.
Va tvungen att dela av det när jag hade en kulfisk och en svärdbärare men jag ska nog ta bort glaset mellan snart.

Alexander Ylipää
2004-01-25, 17:45
ok,....jag vill också ha någon svensk fisk!! kanske några aborrar?
behöver man något större kar sen när gäddan har växt till sig?

zdybnet
2004-01-25, 17:48
ja det måste man... gäddor kan bli riktigt stora. Fast jag vet inte om dom blir det i fångenskap. Jag ska iallafall ha min så länge som möjligt. När den blir för stor eller när jag tröttnat på den ska jag släppa ut den. Funderar på att skaffa små stimm fiskar som jag såg uppe i norrland i sommras, vet dock inte vad dessa heter. :) Får se om det blir något mer vildfisk projekt efter sommaren :D

Daniel Odell
2004-01-25, 17:59
svensk fisk behöver en köldperiod under vintern. Att ha dem i tropiska temperaturer året runt är inte lämpligt. Ett delat 156L är ej optimalt för en gädda.

zdybnet
2004-01-25, 18:04
Vattnet är kallare på vintern i mitt akvarium då jag inte har någon doppvärmare. Fisken har heller inte visat några tecken på att må dåligt. Akvariet är bara avdelat temporärt + att fisken inte är så stor heller.

diverman
2004-01-25, 22:24
Man kanske skulle håva upp några klassiska snorgärs, tror inte dom blir så stora.

Pontus

Jaymz75
2004-01-25, 23:08
Gäddor brukar vara rättså elaka. Kan bli helt rent i akvariet.
Har haft lite olika vildfiskar. Hade en gång en Bäck Öring. Gick bara en sommar eftersom han vägrade äta annat en nyfångade flugor.
Har oxå provat med "Kvidd" Elritsa. Det funkade riktigt bra. Dock ej ihop med Öringen [:)]

schizo
2004-01-25, 23:21
Som sagt så behöver gäddor en kallperiod, helst inte bara en kort period utan en ganska lång period.

Ett annat problem är ju storleken. Dom blir ju garanterat minst 60 cm i fångenskap.

Aborre blir ju inte så lång kanske 40 cm,

Så det vill ju till att man har ett stort akvarium. Skulle nog vilja påstå att aborre är en stimfisk så det skulle betyda (om man använder regeln 1 lit / cm fisk) 4000 liters akvarium för 10 aborrar.

schizo
2004-01-25, 23:24
Stimfisken du tänker på kanske är någon variant av Spigg.

zdybnet
2004-01-26, 13:36
Det är kvidd jag menar att jag vill prova med :)
Men min far säger att dom är jättekänsliga för dåligt vatten?
Min gädda är inte så kräsen, utan den hugger i princio efter
det man släpper ner i akvariet. Räkbitar funkar utmärkt.

schizo - jag tänker ju inte ha den tills den blir 60 cm.
Just nu är den 10-13 cm. Jag kommer släppa ut den innan den
blir 20 cm.

Jaymz75 - Hur mkt kvidd hade du och i hur stort akvarium? :)

imported_n/a
2004-01-26, 14:10
jag är oxo en av dom som skulle vilja ha en svensk vilding i akvariet,MEN risken finns ju alltid att dom bär med sej sjukdomar och när dom har växt sej för stora,"inte" kan man väl slänga dom i sjön/havet hursomhelst eller? Ja menar dom har ju inte blivit van /lärt sej hur dom ska klara sej i vilt tillstånd med alla faror odyl när dom har fått allt serverat eller?

cool
2004-01-26, 14:18
mata me levande fisk bara till gäddor

zdybnet
2004-01-26, 14:22
Ger du fisken levande fisk så kommer den ju att jaga. + att jaktinstinkten är ett medfött beteende (?) så det lär ju inte direkt bara "försvinna".

Jaymz75
2004-01-26, 17:19
Jaymz75 - Hur mkt kvidd hade du och i hur stort akvarium? :)

Det var ett tag sen. Men jag hade 10st ca 5cm fiskar i ett 60L.
Men jag hade dom ihop med Öringen. Så det försvann en om dagen.
Och min Öring var alltid väldigt fet [:D]
Öringen blev cirka 20cm innan han fick återvända till sin bäck.

zdybnet
2004-01-28, 12:53
Najs :D Jag vill ha ett helt stimm :D få se hur många jag lyckas få tag på till mitt 158 Liters :)

legion
2004-01-28, 23:47
har också haft en liten gädda vilket jag släppte senare men skulle vilja ha en till till mitt 200l akvarium är det nån som vet med säkerhet att de inte växer ut akvariumet eller anpassar de sig till storleken på akvariumet?

Tottofagrin
2004-01-29, 07:24
Om man bortser från dess fysiska storlek så tror jag inte att gäddan är i behov av extremt stora kar. Det är ju inte en fisk som simmar omkring så mycket utan står mest och hänger. Men det är klart, jag skulle tro att en gädda så småningom växer ur ett 200 liters kar.

I en bok jag har står det så här:
"Att gäddan växer olika snabbt har man konstaterat genom vetenskapliga studier i olika näringsrika vatten. Tillväxten är alltså i stort sett beroende på tillgången på föda. Ju mer energi som går åt för att jaga efter födan, desto långsammare tillväxt och tvärtom." Ganska logiskt, eller hur!

Så om man vill hålla den så länge som möjligt är ju tipset att mata den med levande och snabba lite mindre fiskar än köttbitar eller redan döda fiskar.

Lycka till

MVH Kalle

Zybeer
2004-01-29, 11:44
Mmm himla intressant det där! Jag ska definitivt försöka få tag i lite "svenska" fiskar till sommaren. De flesta av de vanliga fiskarna är ju ganska så anpassningsbara och jag tror inte att de skulle fara så illa av att inte få en köldperiod hela vintern... Enligt Tropfrog som har hållit svenska fiskar ska det inte vara några problem iaf.

Jag tycker det vore himla kul med en avdelning på zoopet för just kallvatten. Eller svenska fiskar eller något. Så man slipper söka runt för att hitta några diskussioner om ämnet... Vad tycker ni?

MVH
/Jens

Tottofagrin
2004-01-29, 12:03
Tycker också att det är himla intressant med kallvatten och svenska fiskar. Finns oerhört många upplägg och en massa olika biotoper man skulle kunna sätta upp.

En egen avdelning med kallvatten eller nordiska fiskar skulle också vara bra tror jag, precis som Jens skriver.

MVH Kalle

ToMTeMoR
2004-01-29, 12:45
Det finns en mycket enkel lösning på problemet med en för stor gädda. Ät den! Gädder är ju goda :)

zdybnet
2004-01-29, 13:08
Man kan ju inte äta sina husdjur heller! =)

hehe

Zybeer
2004-01-29, 19:18
Hur fångade du din Gädda Zdyb? Några tips? Enda gäddor jag har sett är de stora på kroken... Man kan ju kanske inte direkt använda en sorts mjärde för gädda...

Fasen vad sugen jag blev på det här med svenska firrar i akvarium! Hade en del storslagna planer på att låna en del prylar från biologiska instutitionen här på Umeå universitet och ge mig ut och hugga upp isen i älven... Under ett vinterekologiprojekt förra vintern hittade vi ett flertal små nejonögon i bottenmatrialet i vindelälven! Vi högg upp isen och använde en två meter lång håv för att sleva upp bottenmaterial som vi sedan gick igenom med vannor. En hel del läckra saker man kan hitta fast det är vinter och isen ligger tjock...

MVH
/Jens

Niizze
2004-01-29, 19:46
Att få en fisk som man släppt ut att återanpassa sig är nog inga problem. Tänk på att inplanterade regnbågar offtast är odlade i fångenskap.
Kompisen hade en gädda, men den omkom när den försökte äta en dvärgciklid som var lika stor som den själv.

Kramfors
2004-01-30, 09:43
Låt de svenska fiskarna vara, det finns en orsak varför man har börjat med tropiska fiskar, de är vackra att se på.

Tottofagrin
2004-01-30, 09:48
jag fr min del kan tycka att våra svenska fiskar är nog så vackra. Titta bara på gädda, abborre, öring, m.m, m.m.. Ibland känns det som om man går över ån för att hämta vatten...

MVH Kalle

Kramfors
2004-01-30, 10:13
Jag vet inte hur det är med svenska fiskar om de inte får en kall period då de absorberar den rom/mjölke de inte har använt till lek och får en tid då de sätter ny rom/mjölke.
Men det är kanske någon annan som är insatt.

hedstrom
2004-01-30, 11:52
Vad jag läst så äger leken rum på våren vid 4-8 gradigt vatten. Så denna kallperiod eggar upp fiskarna till lek.

Ett bra sätt att fånga dessa fiskar är att gå i vassnår intill kanten runt april/maj dår äggen kläckts och ynglen har blivit frisimmade och runt 2-3 cm (tror jag). Då ska de även finnas ganska många.

Bydlo
2004-01-30, 12:38
Jag har läst ett utdrag ur en avhandling gjord vid Biotestsjön utanför Forsmarks kärnkraftverk. Där är temperaturen alltid 3-5 grader varmare än det omkringliggande havsvattnet. Effekten på fiskarna blev bland annat att dom växte väldigt snabbt men på grund av att värmen (avsaknaden av riktigt kallt vatten) ger dem en ökad metabolism. Detta förkortade livet på dem och de blev inte lika stora. Fiskarna så att säga "brände ut sig". Dessutom fann man att vitfisken (mört och dyl.)klarade sig bättre än abborre och gädda.

I Helsingborg fanns det för några år sedan en sportfiskebutik som hade ett stort jäkla kar (ca 2000L skulle jag tro) där de la i två små abborrar (enligt uppgift ca 1 dm långa)som de metade upp ur Öresund på våren. När jag såg abborrarna på hösten samma år var de säkerligen 2-3 decimeter och grymt tjocka, dom matades med levande mört dagligen. Då tyckte i alla fall jag att det var synd om stackarna. Jag tycker det vore alldeles fantastiskt coolt att ha gädda eller abborre i ett kar hemma men de praktiska och etiska invändningarna får nog mig att hellre se firrarna i en riktig sjö.

Zybeer
2004-01-30, 15:15
Hej,

visst är många tropiska fiskar mer färgglada än de vi har i sverige men det jag är mest intresserad av är deras beteende och framförallt att det är något annorlunda. Tropiska fiskar har man alltid haft... Om jag kunde få ett akvarium med vanlig fisk att fungera skulle det vara guld värt för mig. Jag har haft planer på det här enda sen jag var en liten grabb... Och sedan måste jag hålla med Kalle om att det finns väldigt vackra svenska fiskar. Sedan har de ett ganska läckert utseende i kroppsform oxå. Tänk att ha en Lake t.ex. i ett akvarium! (Det skulle iochförsig vara ett väldigt stort akvarium men man kan ju alltid drömma)

Att gå runt i vassen i en gäddsjö runt April/Maj ska jag defenitivt göra. Tack Hedstrom.

Sen vet jag inte om det ska kännas mindre etiskt att hålla svenska fiskar i fångenskap än tropiska. Allt beror ju på storlek, beteende mm. Det finns ju mindre fiskar T.ex. Spigg. Jag har förresten aldrig funnit Spigg i sötvatten, bara i bräckvatten. Men det är väl egentligen en sötvattensart eller har jag fel? Väldigt läckra fiskar iaf. Hade ett litet kar med sådana vid vår sommarstuga på Ulvön för ett antal år sedan...

MVH
/Jens

zdybnet
2004-02-02, 22:34
Ursprungligen skickat av Zybeer
Hur fångade du din Gädda Zdyb? Några tips? Enda gäddor jag har sett är de stora på kroken... Man kan ju kanske inte direkt använda en sorts mjärde för gädda...

Fasen vad sugen jag blev på det här med svenska firrar i akvarium! Hade en del storslagna planer på att låna en del prylar från biologiska instutitionen här på Umeå universitet och ge mig ut och hugga upp isen i älven... Under ett vinterekologiprojekt förra vintern hittade vi ett flertal små nejonögon i bottenmatrialet i vindelälven! Vi högg upp isen och använde en två meter lång håv för att sleva upp bottenmaterial som vi sedan gick igenom med vannor. En hel del läckra saker man kan hitta fast det är vinter och isen ligger tjock...

MVH
/Jens

Ja fånga den med handen där det va långgrunt :) Dom är inte särskillt snabba hehe vi fångade flera styckern ;)

Zybeer
2004-02-03, 13:01
Med handen säger du, läckert! Då återstår bara för mig att hitta något bra gäddvatten i vår! Tack för svar.

zdybnet
2004-02-03, 14:17
Hehe lycka till =)

Ola paul
2004-02-03, 14:44
Kolla på min Zoon, har en del intressanta bilder på en gädda.
Ex, när den äter en abbore steg för steg...

Gäddan var dock inte min.

Mvh Ola

Zybeer
2004-02-06, 11:01
Läckra bilder! "Gäddan lurar i vassen" stuk på en hehe.

Mmm till sommar blir det gädda... Och ett nytt akvarium... Och en massa jobb för att finansiera akvariet hehe

Pole
2004-02-07, 19:48
Det finns en å i närheten av mitt hem som man på vårarna kan håva upp mängder av fisk. i våras (för snart ett år sen) aldeles efter gäddan lekt kokade det av löjor, småbraxar, mörtar och diverse annan vitfisk + en å annan aborre. vi fiskade lite mört i lämplig storlek så jag kunde fiska gädda med levande tackel. man kanske skulle håva upp ett tiotal aborrar till ett 200L?
/Polle

guniklas
2004-02-07, 20:52
Hade förut en gädda på ca 7 cm i ett 200 l balja. Gick utmärkt. Den högg på allt som kom ned i baljan. Blev ca25 cm tills jag fick släppa tillbaks den. Började sedan med sutare,ca 5 hg, dammruda, ål kräfta, koi. Allting gick jättebra, förutom att koi-arna åt upp alla dammrudor en natt. Fiskade upp alltig själv i Stockholmstrakten. Du måste ha en stor balja, mycket syre. Laxfiskar går ej om du inte har ett kylsystem. Lättare än man tror, faktiskt. Lycka till.

Mikos_swe
2006-12-22, 13:00
Jag har nu ett 420 litersakvarium med sand, rötter osv som står och väntar på att få en liten gädda i sig :) Har just nu visserligen 10 st pirayor som ja måste ta bort innan gäddan kommer :P
På tal om den där köldperioden! Jag tänker anpassa min termometer till ca 26 grader i vanliga fall....troru att 17,18 grader duger som köldperiod? eller måste jag stänga av doppvärmaren och låta de bli typ 10 grader?

eriahl
2006-12-25, 19:09
Skippa doppvärmaren. Går bra med 17 grader som kallperiod .

isolapojken
2006-12-27, 06:48
Jag hade också en liten gädda en sommar för länge sen...

Hur ser egentligen reglerna ut för att ha egenfångad vild svensk fisk i fångenskap? Och får man släppa ut den hur som helst sen? I Norge är det t.ex. stränga regler för att inte sprida fisk mellan olika vatten.
Vad det gäller övriga djur så får man väl överhuvudtaget inte ha djur som finns vilda i Sverige i fångenskap, t.ex. igelkott. Eller hur ligger det till?
Det skulle i alla fall vara väldigt intressant med en Svensk biotop.

eriahl
2006-12-27, 12:03
Man får ha svenska fiskar i akvarium, inte fridlyst såklart. Släpper du ut den ska det vara där du fångade den. Men finns risk för smitta, tex matat med akvariefisk ska du inte släppa ut den.