Visa fullständig version : Varför INTE Regnbågsfiskar?
Ingela L
2004-01-21, 13:07
Hej!
Jag har läst på lite om Regnbågsfiskar och jag förstår inte varför dom inte är mer populära! I fiskaffärerna jag tittar i så kan dom ha 1-3 sorter ibland, men det är allt. Det finns dock flera akvarier med tigerbarber, neontetra osv. Vet ni någon anledning till att Regnbågarna inte har blivit mer populära? Är det priset som avskräcker? Så vitt jag kan se har regnbågarna allt man kan önska sig!
Mvh
/Ingela
De flesta arterna är ganska ganska färgsvaga och drar inte direkt blicken till sig - undantaget vuxna röda regnbågar och kanske madagaskar-regnbåge.
Den stora anledningen är nog annars att folk känner helt enkelt inte till dem så de frågar inte efter dem, och då tar zooaffären inte in dem, och då lär sig folk aldrig känna igen dem etc etc...
Alltså helt omvänt problem jämfört med de j-vla kinesiska algätarna, som alla känner till och frågar efter, så alla zooaffärer tar in dem, trots att de är totalt olämpliga som akvariefisk.
Regnbågar är ju annars inte alls känsliga eller svårhållna.
En annan möjlig anledning är att regnbågar av nån anledning inte lämpar sig för att massodlas i stor skala i sydostasien, och därför har lite högre pris än de fiskar som gör det.
Daniel Odell
2004-01-21, 13:24
jag ska faktiskt leta Regnbågar idag :-)
behöver targetfish till min Trimac.
En anledning till att regnbågar inte blivit mer populära (nu kommer en egen teori) är att det är en fisk som det tar ganska lång tid innan den fått sin fina färg. Detta gör att när handlarna tar in några så ser dom ganska trista ut vilket gör att ingen köper. Dom flesta som handlar är ju faktiskt inte så insatta egentligen utan går mer på hur "rolig" fisken ser ut..
Men jag har själv kört med regnbåge nu i några år och jag har bara positivt att säga om dom.
Här i skåne finns det faktiskt 6-7 olika sorters regnbågar
svårt med så stora stimfiskar, vill man ha ett rejält stimm tar det stor plats därför folk väljer tetror.
Finns inte så mycket andra (roliga) fiskar att blanda med om man vill ha en biotop.
beteende mässigt är dom väl rätt trista?
har aldrig haft en kan inget om dom det är bara vad jag antar.
Det finns små regnbågsfiskar också - neonregnbåge är rätt liten, och 'blåögonen', t.ex. Pseudomugil och Marosatherina, ännu mindre.
Är man biotopfanatiker blir det lite knepigt, eftersom de flesta kommer ur antingen austral-asiatisk jungel eller bräckvatten - men väldigt få akvarister har egentligen rena biotopakvarier (annars vore t.ex. silverhaj, guldfisk, kinesisk algätare, sebrafisk och praktbotia ovanliga fiskar).
Beteendemässigt är de som stimfisk är mest: de drar omkring, hanarna bråkar lite och spänner sig för honorna... same-same som tetror eller danior. Möjligen är de något intressantare eftersom de är mycket lättare att få att leka än iaf de flesta tetror.
(annars vore t.ex. silverhaj, guldfisk, kinesisk algätare, sebrafisk och praktbotia ovanliga fiskar).
Ja bland RIKTIGA akvarister är dom ju det ;)
PS.
ja det va ett skämt så ingen behöver gnälla
DS.
Daniel Odell
2004-01-21, 15:43
gott å ha dig tillbaka på forumet G, har känts ensamt ett tag. :D
Ursprungligen skickat av gosatta
beteende mässigt är dom väl rätt trista?
har aldrig haft en kan inget om dom det är bara vad jag antar.
Nej, nej! Inte är de trista. Varje morgon när ljuset tänds har de väldiga ritualer för sig. Hanarna är så färggranna att man nästan blir bländad. Sen brukar hanarna smågruffas om revir samtidigt som de skiftar i färg som värsta kameleonter, speciellt de röda regnbågarna kan ändra färg från ljust orange till nästan svart på några sekunder! Tydligen ska de vara ännu aktivare om de får några timmars riktigt solljus på morgnarna.
Tjejerna blir flitigt uppvaktade, men hanarna är inte elaka mot dem, bara aningens envisa... Regnbågarna älskar mat och det har hänt ett par gånger att de hoppat rätt upp i ansiktet på mig när något extra gott serveras, exempelvis cyklops och mygglarver. De jagar ofta varann om någon får tag i en extra stor matbit som den inte kan svälja direkt, ibland är det riktiga fotbollsmatcher om ärtor och räksticks, matbitarna byter ägare i en himla fart. Man får vara försiktig med att servera för stora matbitar, regnbågarna är så glupska att de kan kvävas av det.
Det enda kruxet är nog att de blir ganska stora, så man kan inte ha alltför många av dem i mindre akvarier. De flesta är ungefär i samma storlek som blå-och marmorguramin.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.