Visa fullständig version : Praecox lek?
Har skaffat mig ett praecoxstim.. 3 hanar o 3 honor... att hanarna är könsmogna o "villiga" syns tydligt men hur är det med honorna... hur ser man att de är lekvilliga... blir de romstinna eller vad blir de??
Hur ska jag göra om jag upptäcker att de har lekt och lagt rom... ska jag kasta över allt i en annan burk eller bara låta det ha sin gång?
Vet juh att vissa är romrövare men hur är det med ynglena.. äter de upp dem med?
Hoppas att nån kan hjälpa mig...
Mvh M.
Hej Maya!
Kul att du har ett stim neonregnbågsfiskar (Melanotaenia praecox), de är väldigt vackra och ganska lätta att sköta och odla. Tyvärr äter de både ägg och yngel, men sätter du ett par till lek i ett eget akvarium med mycket växter går det nog bra. Är honorna inte alltför magra kan de säkert lägga ägg. Efter leken flyttar du tillbaka paret till sällskapsakvariet. Ynglen är små när de kläcks och måste ha något infusoriepreparat (t ex liquifry) i början. Dessutom utvecklas ägg och yngel olika fort, vilket gör att det snart blir skillnad i storlek på dem. De behöver alltså olika stort foder (t ex liquifry, artemia och cyklops samtidigt) om det ska passa alla. Mer om arten har jag skrivit i en artikel på följande sida: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/nya.htm
Olle
Hej Maya!
Hur går det med odlingen? Jag är nyfiken för jag skulle vilja prova själv, men har inte kommit till skott. Hade tänkt att skaffa ett litet lekakvarium men har ingen aning om hur stort det bör vara.
Såg att du hade handlat dina fiskar till ett bra pris, hade de många andra sorters regnbågar också? Vet du möjligtvis något pris på de isådanna fall?
MVH Sandra
Hej!!
Har inte påbörjat nån odling än.. de lilla karet jag har som jag hade tänkt att prova i är för tillfället upptaget med guppy yngel.. är för övrigt på 15 liter, vet inte om det kanske är i minsta laget.. men det är vad jag har så det får duga... :-)
Jo i Åled tycker jag att de har rätt humana priser.. är duktiga där.. när jag var där och köpte mina så såg jag inte flera sorter än just praecox men om man tittar på deras hemsida så har de iaf haft flera olika sorter... kan tänka mig att de tar hem om man frågar.
http://aleds-akvarium.se
mvh M