handdator

Visa fullständig version : lyktöga

snuffetuffe
2004-01-11, 19:10
Tycker att det är en fräck fisk men dom dör lätt.
Undrar nu om det finns någon med erfarenhet om denna fisk. Som kan ge några goda råd.

ShadowDawn
2004-01-11, 22:00
Anledningen till att de dör kan vara att du har ett för litet akvarium.

Kjell Fohrman
2004-01-11, 22:04
Vad är det för "lyktöga" du pratar om. "Lyktögon" brukar ibland räknas till killis men tydligen inte din eftersom du inte ställt din fråga i killi-avdelningen.

Azur
2004-01-12, 00:43
Tja, teoretiskt sett kan det ju vara en Oryzias, de är inte killis...
Men jag gissar det är Poropanchax normani, Normans lyktöga, du har? Det är det vanligaste lyktögat i handeln. En liten brunbeige guppyliknande fisk med svarta ögon med en neonblå fläck?

Lars-Olof Arvids
2004-01-12, 11:01
Detta med systematik är inte alltid så lätt, så jag tycker att vi får ha ett visst överseende med att alla inte är experter på området. Om lyktögon ska kallas för killis eller inte är väl närmast en definitionsfråga, ungefär som om bilbuksfiskar ska räknas som tetror eller Pseudomugil som regnbågsfiskar (d v s nära släkt men förs numera till en egen familj). Snuffetuffe, ställ gärna din fråga på killiforumet http://www.killi.dk/sksforum/ också, så kanske du kan få bättre svar än här. Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av lyktögon, men vet att de till skillnad från andra killis är stimfiskar.

Olle

Kjell Fohrman
2004-01-12, 11:46
Detta med systematik är inte alltid så lätt, så jag tycker att vi får ha ett visst överseende med att alla inte är experter på området.
OK, men nog finns det flera fiskar som kallas för lyktögon och de har väl inte alla identiska krav så nog vore det intressant att veta vilken fisk som avses.

Guy Palm
2004-01-12, 12:03
Det är därför som jag tycker att vi skall skippa alla konstiga påhittade handelsnamn och hålla oss till de vedertagna latinska namnen. Lite svårare, men det blir inga missförstånd.

Guy

Tommy K
2004-01-12, 12:53
Titta i Azur:s dagbok, den inspirerade mig till att skaffa lyktögon. Intressanta fiskar... lättlekta och effektfulla med sina klart lysande ögon.

Lars-Olof Arvids
2004-01-12, 15:34
Visst borde vi hålla oss till de latinska namnen så långt so möjligt för att vara säkra på vilken art det gäller. Som lyktögon brukar man räkna killis av släktena Aplocheilichtys, Procatopus, Poropanchax och kanske något mer. Men alla är inte så bra på latinska namn - hur ska en icke-expert som köper några fiskar under namnet "lyktögon" kunna göra en säker artbestämning? Det är svårt nog för erfarna killiakvarister, och jag tycker inte att vi behöver stänga ute dem som inte klarar det. På norska Nett-Akvariet finns för övrigt en underavdelning med rubriken "Hva slags fisk er dette?" där det brukar vara nya inlägg varje dag. Kanske något för zoopet at ta efter?

Olle

Kjell Fohrman
2004-01-12, 15:44
Ingen utestängs Olle - Vi har visserligen inte "Hva slags fisk är dette?" men "Vilken kategori" där man kan lägga frågan om man är tveksam.
Om man nu har köpt en fisk under namnet lyktögon så skulle man kanske kunna fråga där man köpt fisken. Om det är en affär så är de faktiskt skyldiga att upplysa om vilken art det handlar om.
Tycker dock att vi nu halkat bort från ursprungsfrågan - varför de dör lätt. Det var för att kunna svara på den frågan jag efterlyste info om vad det kan vara för fisk.

Lars-Olof Arvids
2004-01-12, 16:12
Så alla zoohandlare är alltså skyldiga att kunna de latinska namnen på alla fiskarna de säljer? Har det gjorts några undersökningar om hur det är med detta i praktiken? Kan man anmäla en zoohandlare som inte kan det latinska namnet på t ex en nyimport som aldrig har setts i akvarium förr? Visst är det bra med lagar om att zoohandlare ska vara kunniga, men ibland måste man tyvärr också se på hur verkligheten ser ut.

Olle

Azur
2004-01-12, 16:44
Lars-Olof: är det så orimligt att begära att zoohandlare vet vad det är de säljer? De har trots allt valt fisken från en lista där det latinska namnet står, och är enligt lag skyldiga att kunna komma med lämpliga skötselråd.

För övrigt sätter jag tie spänn på att det är Poropanchax normani (som är en mycket robust fisk).

Som Kjell påpekar kan man inte uttala sig om varför de dör utan att veta a) vilken fisk det är, b) hur de dör, c) litegrann om akvariet, d) vilka andra djur finns i akvariet.

Jag menar, är det normani och det finns guldfisk eller vuxna scalarer i akvariet, eller om det saknas täckglas, kan jag komma med en kvalificerad gissning om varför dessa lyktögon dör.

snuffetuffe
2004-01-12, 16:57
Ops, är nybörjare skall tänka mig för nästa gång.
Den fisk jag menar heter Aplocheilichthys pumilus, Tanganyika Lyktöga.
Har täckglas och jag har bara småfisk.

Kjell Fohrman
2004-01-12, 17:18
Så alla zoohandlare är alltså skyldiga att kunna de latinska namnen på alla fiskarna de säljer?
Nej det är de inte, men de är skyldiga att ange ett namn (handels eller vetenskapligt) så att man kan identifiera fisken på ett korrekt sätt. Sedan är det också skyldiga att ange en skötselinstuktione men det är en annan fråga som inte har med detta att göra.

Har du läst igenom de råd som anges i artbeskrivningen snuffetuffe http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=291 som att man bör ha en svag nattbelysning samt att vattnet inte bör vara alltför surt.
Akvariet tycker jag nog är tillräckligt stort fast för att kunna veta det säkert så borde du nog tala om vilka andra fiskar du har samt hur många andra fiskar du har.
Flyttar för övrigt tråden till killiavdelningen.

snuffetuffe
2004-01-12, 19:59
ok, kanske något många. 10 kardenaltetra, 10 lyktögon, 8 marmorbilbuk, 4 tofsalgätare, 8 kuhliiålar, 1 mal,
4 sorgmanteltetra, 3 räkor, 2 svärdbärare. jag har läst de råd i artbeskrivningen.

Kjell Fohrman
2004-01-12, 20:36
Jag tror helt enkelt att det är väl mycket fisk i akvariet och att det blir lite stressigt.
jag har läst de råd i artbeskrivningen
Och då är ju nästa fråga - har du följt dom t.ex. genom att ha en nattbelysning.

snuffetuffe
2004-01-12, 21:20
tar nog bort mina sorgmanteltetra. dom är en aning
störande. rätt kul grej, dom dör inte bara, dom ynglar av sig också.
hittade ett tiotal yngel för en stund sedan (+ en död). dom lade jag i ett flytande yngelkar med lite växter i. nattbelysning har jag på.

Lars-Olof Arvids
2004-01-13, 09:33
Azur, det borde inte vara orimligt att begära att zoohandlarna ver vad de säljer. Men man kommer aldrig ifrån att man också måste försöka läsa på själv om fiskarna man vill ha. Eller fråga i ett bra forum. Ingen är fullärd från början, frågan är om man någonsin blir det. Oavsett om man kallas nybörjare, zoohandlare eller något annat finns det alltid nya saker att lära sig inom akvariehobbyn.

Olle