Visa fullständig version : Hur gör man?
malawi´n
2003-12-29, 21:30
Hej! Försökte plåta några bilder på mitt kar idag, samt mina fiskar. Resultatet blev att utav ca 50 digitalbilder så blev 2 st bra!
Då undrar jag:
Vilka knep finns det för att fler bilder ska bli lyckade? Lättast var det givetvis att fotografera malar, som stod stilla=)
Mvh Malawi´n
*Skratt** Jag känner igen det! De bästa bilder jag fått var när jag dammade av min gamla systemkamera, med hyfsad blixt och macroobjektiv. Men det där med att få firrarna att stå stilla och le vackert är jäkligt svårt! Malen är definitivt fotogenic, även vita fiskar tycks fastna bättre än andra. Men det blev en dyr historia 2 filmer gånger 24 bilder. Bara några blev hyfsade....
Hela akvariet? Jag är också intresserad av sådana tips!
Sitt still framför karet 5 min eller så, så återgår firrarna till lite lungare tempo. 10-15 efter matning brukar oxå funka.
//Peter
malawi´n
2003-12-29, 21:56
Mina ciklider tycks aldrig "återgå till det normala", dvs. vara stilla=)
Ska i alla fall göra ett nytt försök i morgon. Jag upptäckte att det är mycket lättare att få en bra skärpa om man sitter längre ifrån akvariumet...
Mvh Malawi´n
malawi´n
2003-12-29, 21:56
Bör man egentligen använda blixt när man fotograferar genom en ruta? Blir det inte bara så att den reflekteras?
(jag har i alla fall en fotograf i huset, men man vill ju fotografera själv också. Tyvärr vet han inte så mycket om att fotgrafera firrar=)
Mvh Malawi´n
jag använder aldrig blixt... sen förösker jag ha släkt i hela rummet å bara akvariet tänt
"jag använder aldrig blixt... sen förösker jag ha släkt i hela rummet å bara akvariet"
Hur nära släkt ska det vara? Duger kusiner?
Många kusiner då om rummet är stort [;)]
malawi´n
2003-12-29, 23:01
*skratt*
Mycket roligt. Kanske skulle ha fotograferat under julhelgen, då hela tjocka släkten var här=)
Mvh Malawi´n
Jag tycker att resultatet helt klart blir bäst utan blixt. Problemet är som du säger att fiskarna inte direkt snällt väntar på plats under fotograferingen. Det finns några saker du kan göra för att minmera slutartiden:
- Höj ISO-talet på kameran
- fotografera med så lite zoom som möjligt
- minimera bländaren om du kan ställa den manuellt. Medför ett kortare skärpedjup, men testa om det inte räcker ändå.
// Martin
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.