Sjögräs på växt =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Sjögräs på växt =/

    Hej!
    Jag har en stor växt & under ca 3 vackor har det börjat växa "sjögräs" på den. Det verkar inte vara farligt för fiskarna än så länga men det kanske blir...? Är detta bara vanliga alger & hur får man bort dom, om dom överhuvudtaget ska bort? Det är bara ena delen på växten som har sjögräs...
    Tack på förhand! Mvh Nova
    Denise
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Ingen som vet ?
    Denise

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      Det är nog nån sorts alger. Svårt att säga vilken på den korta beskrivningen (vilken sorts "sjögräs" ser det ut som?), men trådalger eller skäggalger kanske? Alger är inte farligt för fiskarna, men kan bli jobbiga om de blir för många. Till att börja med kan du ju bara försöka ta bort "sjögräset" för hand och kolla om det släpper lätt från växten eller om det sitter hårt fast.

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Det sitter fast, ska jag ta bort delen med alger?
        Denise

        Kommentar

        • skr
          • December 2002
          • 267

          #5
          Fortfarande fundersam på vilken sorts alger det är. Om det är trådalger växer de inte fast i växten, men "klibbar" mot den så att det känns som om de sitter fast. Drar man lite försiktigt (rullar upp på en pinne) lossnar de dock, och då är det ju slöseri att ta bort delar av växten. Kolla t.ex. Zoopets algavdelning och se om du kan identifiera algen.

          Kommentar

          • sune
            • May 2003
            • 137

            #6
            Fick själv ett tips för inte så länge sedan att använda en gamal tandborste för att få bort trådalger. Jag rullar upp trådarna på borsten så går det bort. Inte allt på en gång men det blir bättre.
            MVH

            Susanne

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Asså "sjögräset" är inte så långt att man kan rulla det... Bara några millimeter... jag har provat att skrapa bort det med fingret men det går inte.
              Mvh Nova
              Denise

              Kommentar

              • skr
                • December 2002
                • 267

                #8
                Pja, då skulle det ju kunna vara vanliga grönalger (förutsatt att det är grönt). Det är sånt man får leva med här i världen. Enda sättet att helt undvika grönalger på växterna är att se till att de växer fort, och det är en historia i sig. Vad är det för växt? Du kan förmodligen plocka bort de angripna bladen, men det betyder inte att algerna kommer att försvinna ur akvariet.

                Kommentar

                • Nova
                  • April 2003
                  • 512

                  #9
                  Det är en http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=44. Mig gör det inget att luddet är där, bara det inte är farligt.
                  Mvh Nova
                  Denise

                  Kommentar

                  Arbetssätt...