handdator

Visa fullständig version : Trevliga Killis(!), Finns Det?

Inge Ting
2003-08-02, 17:46
Har tänkt skaffa mig ett 220 liters kar.
Har aldrig själv ägt en killi, men jag måste säga att jag blir sugen när jag ser dem[:-165]

1. Finns det någon killi som passar med Blå Gurami och Kampfisk?

2. Är de "trevliga" fiskar?

3. Lättskötta?

4. Lättlekta?

5. Hur många ska man ha?

6. Någon trevlig, färgglad och gärna vill ha tät plantering av en killis?

Guy Palm
2003-08-02, 18:09
Hej
Finns det någon killi som passar med Blå Gurami och Kampfisk?

Jag misstänker att slöjkampsfiskens fenor kommer att vara i farozonen.
Är de "trevliga" fiskar?
Enligt många killioter runt om i värden är det den trevligaste fiskgruppen.
Lättskötta?
Det finns de som är lika lättskötta som levandefödare och andra är mycket svåra.
Lättlekta?
Helt beroende på art. Växtlekarna är mest lättlekta. Däremot de annuella arterna är svårare eftersom man måste låta äggen utvecklas i torv under en längre tid. Varierar beroende av art. Allt från c:a 2-3 månader upp till ett år.
Hur många ska man ha?

Varierar beroende på art, vissa (Lyktögon) är till och med stimfiskar.
Jag föreslår att du kollar denna hemsidan där du kan hitta det mesta som du behöver veta.
http://w1.315.telia.com/~u31510319/index.html

Hälsningar
Guy

wierdalien
2003-08-02, 18:50
Kolla gärna in SKS - skandinaviska killisällskapet. DÄr kan du få massor med info. Har ej deras hemsida men dom finns på nätet sö sök på ex www.google.com

Guy Palm
2003-08-02, 19:24
SKS hemsida:
http://sks.killi.net/

Guy

Inge Ting
2003-08-02, 22:08
Ok Tack=).
Är det ingen idé att ha kampfisk med Slöjkampfisk då?

maliin
2003-08-02, 22:20
Jag kan inte ha killis ens tillsammans med guppis. Så glöm kampfisken om du vill ha fenorna i behåll på dem.

Glenn
2003-08-03, 00:21
Jag har killi med kampfisk och det fungerar ganska bra va rädd att kampfisken skulle förstöra killins fina fenor men det är killin som går på kampfisken men det händer inte ofta och när den väl gör d så brukar kampfisken ge igen. Men däremot va jag har hört så ska man inte ha blågurami med kampfisk eftersom att blåguramin e den elakaste guramisorten...

mvh/Glenn

cecilia
2003-08-03, 01:01
Nejmen - vad är det ni säger? Skulle killis kunna gå tillsammans med kortfenad kampfisk, m.a.o.? Det var ju en glad nyhet.
/Cecilia (ett steg närmare att bli killiägare)

Guy Palm
2003-08-03, 07:18
Slöjkampfisk tillsammans med killis beror nog helt och hållet på vilken art av killi man har. Men å andra sidan så behöver man inte ha slöjkampfisk i sitt killi akvarium eftersom det finns alternativ. Arterna i gruppen Chromaphyosemion liknar mycket kampfiskar med den skilnaden att man kan ha flera hanar tillsammans utan att de slår ihjäl varandra.
Här är en bild som jag hittade på Alf Perssons hemsida på en av de killis jag har i mitt 200-liters akvarium.
http://home8.swipnet.se/~w-86183/svenska.htm
Klicka på bilder och på Chromaphyosemion cf. splendopleure "Mbonge" så får ni se hur den ser ut.

Hälsningar

Guy

cactuzz88
2003-08-03, 15:56
jag hittar inte Aphyosemion bivittatum på den sidan??

Guy Palm
2003-08-03, 16:05
Helt riktigt. Han har inget foto på dem. På denna sidan hittar du bilder på de flesta västafrikanska killis.
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Index.htm
Tryck på "General index" och sedan på Aphyosemion. där hittar du bilder på bivittatum.

Guy

cactuzz88
2003-08-03, 16:33
balazani bor du i gbg?

Inge Ting
2003-08-03, 16:52
GLENN, det stämmer INTe för mig!
Jag har ett Blå Gurami par i en 54 Liter med Kampfisk (Båda Hanar Och Honor). Det går HuuuuuuuuuuuuuuuuR bra som helst, Då blå Guramin hoppar ÖGT vid minsta rörelse....'

Eftersom jag vill flytta kampfiskarna och Blå Guramin till större akvarium är det ingen idé med killi då?

Glenn
2003-08-03, 17:41
INGE TING jag berättar bara va jag har hört och det funkade int för mig förut så d va därför som jag skrev det för att jag tyckte att d va onödigt att det kanske skulle sluta som det gorde för mig när jag hade haft blåguramie med kampfisk...

Guy Palm
2003-08-03, 17:53
Cactuzz88
Nej jag bor i Halmstad

Guy

cactuzz88
2003-08-03, 22:41
ok...

Inge Ting
2003-08-03, 22:51
Jag menade inget illa!!
FÖRLÅT!