Visa fullständig version : Kulfiskar!
Bubbelina
2003-07-07, 23:10
Hej jag har några frågor om kulfiskar.
1 Äter dom sina yngel?
2 Vad köper man levande foder??
3 Hur många kan man ha i ett 400 liters?? Snälla svara det vore JÄTTE snällt!
Tropfrog
2003-07-07, 23:23
1 Eftersom kulfiskar är väldigt svårodlade så tror jag inte att den frågan är relevant innan man har haft fiskarna ett tag. Om man kollar de kulfiskar som beskrivs här på zoopet så är de substratruvare och hannen vaktar romen. Om honan äter rom framgårdock inte.
2 Ibland finns det levande foder i välsorterade akvarieaffärer. Men om du vill mata enbart med levande foder så måste du antingen odla eller fånga själv.
3 Beror på art.
MVH
Magnus
Bubbelina
2003-07-08, 10:26
Tack för svaret!!! Men hur fångar manlevande foder?? Vad äter en kulfisk för levande foder???
Corydoras mad
2003-07-08, 10:41
<font color="red">Man kan tillexempel fånga mygglarver med en håv i något vattendrag?</font id="red">
Jag funderar på att skaffa ett 400 liters Akvarie där jag vill ha grön kulfisk och malawi. Borde inte det funka? Kulfisken föredra ju bräckt vatten men Malawi är ju inte så känslig för salt så man borde väl kunna köra med typ 0,3% eller liknande? Är det någon som har erfarenhet av grön kulfisk och i så fall vad tror du om att stoppa i dessa fiska i ett 400 liter akvarium. (jag hade väl tänkt mig 2 gröna kulfiskar och de fiskar jag har i dag)
jag har absolut ingen erfarenhet av malawi men dock av grön kulfisk. Är cikliderna större och agressiva så finns det garanterat inga kukfiskar kvar, dom är ganska slöa och "klumpiga". Sedan så är den gröna kulfisken ganska kännslig, speciellt deras stora ögon så vid för låg salthalt så kan dom lätt få svamp.
Personligen tycker jag iaf som att det låter som en misslyckad blandning.
Den typ av malawi jag har blir inte mer en max 10 cm och är väldigt fredlig så det är ingen risk att kulfisken blir mat, jag var snarare rädd för motsatsen. Men vad tror du om den salthalten funkar det för kulfisken?
Min erfarenhet av Grön kulfisk är att den är en fenbitare. Kan bli synd om Malawicikliderna.
//Annika
Nej kulfiskar är inte direkt agressiva (ja iaf inte den gröna vanliga) men den kan vara rätt duktig på att bita på fenor.
Det var många år sen jag hade bräck-akvarium så kommer faktist inte ihåg vilka salthalter som gäller. Men sök lite snabbt här så vet jag att frågan har tagits upp flera gånger förut. Tänk också på att kulfisken är giftig så om den dör och inte hittas direkt kan den förgifta hela akvariumet.
Men allt som allt rekomenderar jag fisken för dom är riktigt trevliga MEN jag skulle också rekomendera ett art akvarium och/eller riktigt bräckvatten med fiskar osm också passar där i (månfisk, sprutfisk, argus går alla bra med kulfiskar om man har plats)
Sök iaf på nätet och läs på om dom innan du försöker dig på den blandningen för personligen känns det fel men jag kan ju också ha helt fel då jag har 0 koll på malawi =)
Tack för svaren :-)
Jag får väl leta lite mer info om dem, en fråga till bara, hur många hade du och hur stort vara akvariet. funkar de att ha flera, parvis eller ska de vara själva?
Apropå salthalter. Jag har gröna kulfiskar och jag började med en salthalt på 1%. För växternas och andra invånares skull har jag gradvis sänkt salthalten till 0,25% och det verkar gå bra. Jag har inte märkt någon skillnad på deras välmående. Det som däremot gör stor skillnad är typen av salt, jag har provat både billigt salt från Konsum och svindyrt saltvattensakvariesalt från djuraffären och det sistnämnda är faktiskt ett måste.
Apropå foder, det verkar som om du, Bubbelina, tror att kulfiskar bara äter levande föda? Så är inte fallet, åtminstone när det gäller gröna kulfiskar. De äter det mesta, både frysfoder och torrfoder. Till och med flingfoder, vilket mina figure 8 tyvärr inte gör, de är betydligt mer kräsmagade.
Kom på en sak angående antal. Det verkar vara många som har en ensam kulfisk i sina sällskapsakvarium. Jag har tre gröna kulfiskar och två figure 8, och särskilt de gröna kulisarna är väldigt sällskapliga mot varandra. De simmar tillsammans och ligger bredvid varandra på botten och sover om nätterna. Så slutsatsen måste bli att kulfiskar gärna vill vara några stycken.
Hur många tror du jag kan ha i ett 400 liters akvarium?
Jag har faktiskt ingen aning. Det kanske finns info på nätet om hur de lever i naturen? Minst två tycker jag du ska ha i alla fall.
Hur mycket brukar de kosta, typ en grön kulfisk?
Tropfrog
2003-07-11, 15:52
Min erfarenhet av kulfiskar i naturen är att dom alltid går ensamma. Med undantag för parningstid. Men det är ju inte samma arter som dom vi håller i akvarium.
MVH
Magnus
Hur mycket brukar de kosta, typ en grön kulfisk?
Runt 60 spänn.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.