Visa fullständig version : E Dageti
håkanihörnet
2003-06-30, 18:52
Hej [:-165]
Mina E Dageti lekte för en vecka sedan och nu kan man se de små embryona inne i äggen.[:-65]
Nu undrar jag om jag måste sänka vatten nivån (det är ca 15cm vatten) i lekakvariet innan de kläcks eller orkar de simma upp till ytan ändå?
Och skall man börja med liquifry eller kan de ta artemia direkt?
Håkan S
Västervik
imported_n/a
2003-07-01, 22:59
Hej
Synd att ingen har svarat. Men min erfarenhet är att det tar artemia direkt även om ynglen är förhållandevis små. Ett alternativ är att ha mycket javamossa eller ha ynglen i ett äldre(inkört) akvarium vilket jag själv använder. Du kan också blanda mellan fodersorterna i början.
Vattendjupet ska inte vara något problem, men är det däremot vuxna djur i akvariet ökar risken att ynglen blir foder. Själv kläcks ynglen alltid i en burk som rymmer ca. två deciliter.
rabelius
2003-07-02, 16:34
Håkan,
Jag ger alltid mina E. dageti liquifry eller liknande under de första dagarna. Jag förvarar liksom Rickard äggen i en liten burk med några deciliter vatten och flyttar sedan över ynglen till en på ett par liter allt eftersom de kläcks. I denna burk har jag vatten och javamossa från ett väl ingånget akvarium. Liquifry tillsammans med de naturligt förekommande infusorerna i javamossan blir ynglens första skafferi. Jag brukar starta med nykläckt artemia ett par dagar efter att de första ynglen kläckts men fortsätta parallellt med liquifry ett tag tills jag ser att alla yngel tar artemia. Det är lätt hänt att man matar med för mycket Artemia. En snäcka eller två i yngelburken kan hjälpa till att äta upp överbliven artemia, men man måste vara noggrann med vattenbyten i alla fall.
Lycka till med dina dageti. Det är en trevlig art som jag haft ett antal generationer nu och fortfarande tycker lika mycket om.
Mvh.
/David
håkanihörnet
2003-07-02, 18:36
Tack för svaren.
Då är det bara vänta och se om man lyckas med sina första killie yngel.
Håkan S
Västervik
Hur har det gått för dina yngel? *nyfiken*
Mvh Melina
håkanihörnet
2003-07-31, 16:29
Hej
Jodå, det har gått bra.
Det är ca 20st som simmar runt och äter och växer.
Det roligaste för tillfället är att jag har fått yngel på mina
P Annulatus nu också så nu känns det som om man kan allt.
Håkan S
Västervik
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.